Gå til innhold
Arkivverket

Å finne en ættetavle fra 1584? Åseral/Evje/Laudal


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

I flg bygdeboka for Åseral bind II skulle min 8x tippoldefar Torstein Taraldson Tisland (senere Fiskland) i 1584 hatt planer om å overta gården Galteland på Evje på odel. I den forbindelsen fikk han to "slektsforskere" på Evje til å sette opp et brev over ætta hans på Evje, den såkalte Bergtor-ætta..

Det står ikke noe om hvor forfatteren fikk disse opplysningene fra.

Finnes det noen offentlig arkiver som kan tenkes å ha dette?

Teksten fra Åserals bygdebok er slik:

Våren 1584 var Torstein på garden Åneland i Evje og ville ha greie på ætta
si i Evje. Det ser ut til at han har tenkt å ta garden Galteland på odel av tremen­
ningen sin, Olav Ånundsson Galteland. Lagrettemennene Salve Hornnes,
Tharald Flaadt og Gunder Birkelandt sette då opp eit brev om ætta hans i
Evje. Og etter det kan ein setja opp ættelista for Torstein.

1. Bergtor hadde sønene Salve og Bjørn, og må ha levd først på 1400-talet.
Kva gård i Evje denne Bergtor budde på, er ikkje nemnt.
2. Salve Bergtorssonhadde sonen Ånund.
3. Ånund Salvesson Galteland kjøpte garden Galteland av Asgjerd
Bjørnsdtr.,syskenbarnet sitt. Han hadde barna Bergtor og Torgjerd.
4. Torgjerd Ånundsdtr. Galteland hadde sonen Tarald som kom til Tis-
land i Laudal.
5. Tarald (Torsteinsson?) Tisland,kom til Tisland ca. 1550,
g. m. Ingebjørg Tjodgeirsdtr. (Sodeland?).
Barn: 1. Torstein.Sjå gen. nr. 6.
2. Tjodgeir.
3. Ei dotter.
1 eit brev frå 1572 blir det vitna at Tarald hadde kjøpt ein del av Tisland for
5 mark gull, og fekk av Torkjell Tisland ein part til av same garden.
6. Torstein Taraldsson Tisland,frå Laudal, d. ca. 1620,
g. m. Torlaug Fiskland,frå Åseral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i tåka: Sjekk SAK's innbundne samling av Olav Kr. Strømmes slektslister. Jeg får assossiasjoner dit. Og han samarbeidet jo med granskere omkring på Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha :)

Ser at det står i Arkivportalen som klausulert, med hengelås.

Men det er vel neppe noen klausuler på dokumenter fra 1500-tallet lenger? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha :)

Ser at det står i Arkivportalen som klausulert, med hengelås.

Men det er vel neppe noen klausuler på dokumenter fra 1500-tallet lenger? ;)

 

Hengelåsen kan også bety at materialet er i så dårlig forfatning at det ikke er mulig å få tilsyn, mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står lite detaljer der, men det står at deler av de 5 hyllemetrene er stengt for innsyn: "Noe av samlingen (arkivboks D-1) er ikke allment tilgjengelig for innsyn".

Jeg har spurt SAK, så får vi se hva de sier om muligheten for at det skulle ligge noe av interesse der.

 

Hva ligger egentlig i 'publisert både her og der' ? Som trykt bok, på nettet, eller noe annet?

 

På Arkivportalen står det ikke noe om noen artikkelsamling. Kanskje den er et annet sted?

 

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-05000000001582&aktivArkivFane=detaljer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står lite detaljer der, men det står at deler av de 5 hyllemetrene er stengt for innsyn: "Noe av samlingen (arkivboks D-1) er ikke allment tilgjengelig for innsyn".

Jeg har spurt SAK, så får vi se hva de sier om muligheten for at det skulle ligge noe av interesse der.

 

Hva ligger egentlig i 'publisert både her og der' ? Som trykt bok, på nettet, eller noe annet?

 

På Arkivportalen står det ikke noe om noen artikkelsamling. Kanskje den er et annet sted?

 

http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-05000000001582&aktivArkivFane=detaljer

 

Dette er en situasjon jeg har vært borti mange ganger. I arkivmaterialet KAN det finnes klausulert materiale i samme arkivboksen som ikke- klausert materiale. Arkivet deler da ikke boksen, men sier for sikkerhets skyld at alt er klausulert.

 

Ved å møte opp personlig har jeg alltid opplevd at den ansatte på arkivet har gitt meg det ikke-klausuerte materialet. Han har altså delt arkivboksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn.

 

Jeg har vært innom Strømme sitt privatarkiv, noe av det er klausuert. Men det du søker ligger under privatarkivene på SAK. I tillegg har Strømme en hel slektsbok også.

Det første er vell mye det samme som finnes i bygdebøkene, slektsboken er vell mye synsing, der det er viktig å dra seg tilbake til de gamle kongene.

Det som for din del kunne være av interesse, det var å løfte lokket av Erik Torp sitt privatarkiv, selv har jeg endevent dette flere ganger, å funnet endel godbiter. Det jeg vet, er at der finnes ting oppover mot Laudal, og han har skrevet flere slektslister. Der er 5 boxer med materiale, stort sett kladdebøker og løse papirark, notert før siste krig. Her kunne du funnet endel spor Bjørn. Han etterlot seg mye i avskrift, svært mye bra.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting Bjørn, der er jo en mengde gårdsarkiv på SAK, oversikten jeg har forteller: 12. juni 1578 Tisland i Laudal forlik. Gårdsarkiv D109.

3. sept. 1584, Vitnebrev om arv til Galteland i Evje Gårdsarkiv D-109.

 

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere muligheter:

 

Sjekk først Riksarkivets samling av Innlånte diplomer og de kronologiske kortene til Seksjon for kildeutgivelse (tidligere Kjeldeskrifsavdelingen) ved Riksarkivet.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo ut som midt i blinken Torleif ! :)

Både årstall og gård stemmer på en prikk.

En god venn av meg stammer fra Galteland, og hun syntes det var veldig artig at vi (muligens) hadde felles aner der - i tilfelle 16-menninger eller noe sånt, men likevel. Bergtor skulle ha vært min 13x tipp.

Hadde vært flott å fått avfotografert beviset, og få verifisert at Åseral bygdebok ikke driver med tøys og fanteri ;)

 

Er dette i Erik Torps arkiv, eller er det egne gårdsarkiv på SAK, med oversikt over hva som er der?

Husker du nevnte Erik Torp tidligere, og jeg har prøvd å få liv i den gamle mobilen min igjen, hvor jeg noterte ned (DEP163?)

 

Tok et søk på Arkivportalen igjen, og fant det på SAK/D/0109, akkurat som du sa :)

 

Noen anelse om hva det betyr at 4 av dokumentene har 'vært til avskrift for DN i 1939. Jnr. 735/1949.' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Bjørn jeg vet ikke egentlig hva det betyr, men jeg tror disse dokumentene ligger under gårdsarkivet på SAK, trolig også i transkriptert utgave.

Det kan tenkes at det er transkripteringen som har vært utført i 1939. Erik Torp og Olav Strømme, Alv Agder Hansen og en Holmefjord gjorde mye

slikt arbeid i Agder Historielags ånd på den tiden.

 

Må vi ikke snart en kopp kaffe i byen Bjørn? Det går jo mot vår.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskriften er oppsporet på http://www.genealogi.no/kilder/Agder/agderdokumenter/flip/va1_1467_1614/index.html side 59-60 (s69-70 i digitalkopien).

 

Jeg spurte SAK i forumet også, først etter Strømmes samling, og de mente det ble avskrevet for å inkluderes i Diplomaticum Novegicus (DN). Og så er det 'feilaktig' plassert under Vest-Agder i Agderbrev.

Har nå etterlyst scan av originalen også.

Etter å ha studert sekundærkilden/avskriften så har jeg ikke store forhåpninger om å kunne korrigere den basert på originalen/primærkilden. Snarere tvert imot så faller det lettere å forstå tertiærkilden, Åseral bygdebok ;)

En ting er å lese gotisk, som kan være vanskelig nok, men språket var jo helt annerledes på den tida også.

 

Men det er jo uansett interessant å ha kopi av et slikt gammelt dokument over slekta - og spesielt siden det stammer fra den første slektsforskeren i familien :)

Tenk om gamle Olluff Grømb/Smittland(?) hadde vært like framsynt/baksynt ;)

 

Og ja, Torleif, en kopp kaffe hadde gjort seg snart :) I dag var det virkelig vår i lufta her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn

 

Ditt forslag "Diplomaticum Novegicus" som forklaring på DN er friskt og artig, men for god ordens skyld må jeg nesten få minne om at korrekt navn er: "Diplomatarium Norvegicum" og dette finnes søkbart her: http://www.dokpro.ui...iplom_felt.html

 

De Agderbrevene du har referert til på nettsiden til Norsk Slektshistorisk Forening er nettopp fra samlingen av innlånte diplomer som jeg nevnte i # 10. Har dere vært i kontakt med Riksarkivet ennå?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk visst litt fort med DN ja ;) Skulle nok ha brukt klipp/lim...

 

Dokumentene er oppsporet her: http://www.arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-05000000000517&aktivArkivFane=detaljer

Så de ligger hos SAK her i Kristiansand.

 

Jeg har en dialog gående med SAK her: http://forum.arkivverket.no/topic/183113-olav-kristian-stroemmes-samlinger/

 

Etter det jeg forsto av dette så ble ikke brevet innlemmet i DN likevel?

Prøvde diverse søk i DN, uten å finne det..

Jeg har forøvrig aldri greid å finne noe på den søkesiden til DN ... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I flg bygdeboka for Åseral bind II skulle min 8x tippoldefar Torstein Taraldson Tisland (senere Fiskland) i 1584 hatt planer om å overta gården Galteland på Evje på odel. I den forbindelsen fikk han to "slektsforskere" på Evje til å sette opp et brev over ætta hans på Evje, den såkalte Bergtor-ætta..

Det står ikke noe om hvor forfatteren fikk disse opplysningene fra.

Finnes det noen offentlig arkiver som kan tenkes å ha dette?

Teksten fra Åserals bygdebok er slik:

Våren 1584 var Torstein på garden Åneland i Evje og ville ha greie på ætta
si i Evje. Det ser ut til at han har tenkt å ta garden Galteland på odel av tremen­
ningen sin, Olav Ånundsson Galteland. Lagrettemennene Salve Hornnes,
Tharald Flaadt og Gunder Birkelandt sette då opp eit brev om ætta hans i
Evje. Og etter det kan ein setja opp ættelista for Torstein.

1. Bergtor hadde sønene Salve og Bjørn, og må ha levd først på 1400-talet.
Kva gård i Evje denne Bergtor budde på, er ikkje nemnt.
2. Salve Bergtorssonhadde sonen Ånund.
3. Ånund Salvesson Galteland kjøpte garden Galteland av Asgjerd
Bjørnsdtr.,syskenbarnet sitt. Han hadde barna Bergtor og Torgjerd.
4. Torgjerd Ånundsdtr. Galteland hadde sonen Tarald som kom til Tis-
land i Laudal.
5. Tarald (Torsteinsson?) Tisland,kom til Tisland ca. 1550,
g. m. Ingebjørg Tjodgeirsdtr. (Sodeland?).
Barn: 1. Torstein.Sjå gen. nr. 6.
2. Tjodgeir.
3. Ei dotter.
1 eit brev frå 1572 blir det vitna at Tarald hadde kjøpt ein del av Tisland for
5 mark gull, og fekk av Torkjell Tisland ein part til av same garden.
6. Torstein Taraldsson Tisland,frå Laudal, d. ca. 1620,
g. m. Torlaug Fiskland,frå Åseral.

 

Hei Bjørn

Torstein Taraldsson Tisland er også min 8 x tip olderfar og jeg holder på med å finne mine forfedre fra Åseral.

Det som er skrevet her er spennende lesing.

Er det mulig å få en status på det du holder på med?

Og kanskje se om vi har enda mer felles. Det er spesielt Handeland/Egså området den nære slekta bodde på i Åseral

Tar gjerne mot en mail på g-homme@online.no

 

Mvh

Gunnar Homme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status er at jeg har fått brevet i avskrift i Agderbrev-boka på nett, og også selve originaldokumentet/brevet fra 1584 :)

 

Sender deg en email også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.