Gå til innhold
Arkivverket

Olav Kristian Strømmes samlinger?


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg er på jakt etter kilden for en ættetavle som er nevnt i bygdeboka for Åseral, ang noen av mine forfedre i Åseral, Evje og Laudal. Denne tavlen skulle ha blitt laget i 1584.

Ble tipset om at det kanskje kunne være noe å finne i Strømmes samlinger. Ser at den er klausulert med hengelås i Arkivportalen.

Kjenner dere noe til dette?

 

Tråden med spørsmålet, og teksten fra bygdeboka er her:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/183111-aa-finne-en-cttetavle-fra-1584-aaseralevjelaudal/page__gopid__1554620#entry1554620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at dette brevet sannsynligvis ligger i SAK/D/0109 "Gårdsarkiv div. gårder Laudal og Evje" ?

Er dette noe som er tilgjengelig?

Er det evnt avfotografert/scannet også?

Det er det som omhandler Galteland, Tisland og Birkeland som er av mest interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går ut fra at du mener dokumentet fra 9. mars 1584. Der er det ramset opp en slektslinje bakover i forbindelse med spørsmålet om odel på Galteland i Evje. En kopi av avskriften er bundet inn i serien Agder-brev, som står på lesesalen vår. Dessverre er akkurat dette brevet ved en feil bundet inn i serien for Vest-Agder. Dokumentet ble skrevet av i 1939 med tanke på at det skulle publiseres i Diplomatarium Norvegicum. Serien finnes også på web. Dokumentet er i Vest-Agder bd. 1, s. 59. Prøv å bla fra denne adressen:

http://www.genealogi.no/kilder/Agder/agderdokumenter/flip/va1_1467_1614/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende! Det var akkurat det jeg lette etter :)

 

Jeg ser på Arkivportalen at dere sitter på originalene - 5 dokumenter gitt av T.B. Laudal i 1949.

Jeg vil anta at disse dokumenten har blitt scannet/avfotografert?

 

Er det mulig å få tak i dette også?

 

Slik jeg forsto det så er det en kopi av avskriften som er bundet inn i serien AGder-brev på lesesalen deres, og som er digitalt tigjengelig på nett. ?

Og ikke kopi av original-dokumentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er originalene som ligger i arkivet hos oss (arkiv D/0109). Vi kan ikke se at de er fotokopiert/skannet/avfotografert. Det er en kopi av avskriften som er innbundet og nå på nett. Hvis du trenger et bilde av originalen, må du kontakte statsarkivet og oppgi om du ønsker fil eller papirkopi i farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.