Gå til innhold
Arkivverket

Kunne man gifte seg med sin "halv-onkel"? 1873


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Min oldemor giftet seg i 1873 med en som jeg tror måtte være en yngre halv-bror til hennes far. Er det noen som vet om dette rent juridisk var mulig? Jeg legger ikke inn opplysninger om vedkommende fordi jeg ønsker et svar på mer generelt grunnlag.

 

Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriminalloven av 1842 var ikke til hinder for en ekteskapsinngåelse mellom onkel og niese (- eller tante og nevø), og følgelig heller ikke mellom en niese og en "halv-onkel".

 

Lovens 18.kapitel omhandler løsaktighet, og pgf. 11, 12, 13 og 14 forbyr utukt med slektninger i nedstigende og oppstigende linje, med søsken, stebarn og svigerbarn.

 

Paragraf 15 forbyr ekteskap mellom personer som er nevnt i de fire foregående paragrafene. Forholdene onkel/niese og tante/nevø er ikke nevnt, og slike ekteskap var følgelig ikke ulovlige.

 

Se faksimileutgave av loven her: http://www.hist.uib.no/krim/1874/ .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25.september 1891 ble folkehøyskolebestyrer Hans Christian Ørsted Hambro på Garnes gift med sin søsterdatter Angelique Catharina Ege - se par nr.14 her: Arna, Ministerialbok nr. A 1 (1887-1898), Ekteviede 1892, side 156.

 

I anmerkningsrubrikken ytterst til høyre kan vi lese at Brudgommen selv og Brudens Moder Helsøskende.

 

Her er lysningen som oppgir det samme slektskapsforholdet - Bergen, Domkirken, Forlovererklæringer nr. II.5.10 (1890-1899), Lysninger 1891, side 71.

 

(Brudgommen var forøvrig en farbror av Stortingspresident Carl Joachim Hambro.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på ekteskap mellom tante og nevø. også:

 

22,juni 1848 ble ungkar og skipskaptein (senere bokhandler i Trondheim) Fredrik Nannestad Bye gift med sin mors halvsøster Hedvig Brøger Nannestad - se par nr.19 her: Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A08 (1840-1854), Ekteviede 1848, side 195.

 

Brudgommens mor Anne Cathrine var datter av assessor Fredrik Hansen Nannestad (1775-1832) på Storfosen fra dennes første ekteskap med Mette Alette Schjødt, mens bruden var assessorens datter fra hans annet ekteskap med Lovise Christiane Holtermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine tanta mi (fødd 1927) hadde ei brevvenninne frå Nordvestlandet som gifte seg med onkelen sin. Og det er vel lovlig framleis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fremdeles lovlig, likeledes ekteskap mellom søskenbarn. Riktignok ønsker noen nå å forby slike nærskyldte ekteskap, men de har helt andre begrunnelser enn rent biologisk/medisinske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange interessante svar. Det som er rart er at det ikke står noe om det i kirkeboka ved vielsen, men prestene kunne vel være litt slomsete på den tida. Føler meg i hvert fall ganske sikker på at det er de rette personene jeg har med å gjøre. Ha en fin dag alle sammen

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker min mor (f 1911) fortalte at hun hadde en onkel som giftet seg med sin niese, og at de kunne gjøre dette etter å 'søkt kongen' om tillatelse. Om denne søkeplikten var påkrevd når slektskapet var så nært, eller om bruden var umyndig, det vet jeg ikke.

Men nå ble jeg nysgjerrig, jeg må lete i slekten og finne dette ekteskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var etter 1842, var det ikke nødvendig med tillatelse fra Kongen til å inngå et slikt ekteskap, jfr. det jeg skrev i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet har vel eit oppslag med "Ekteskapsløyve" (til dømes i Bergen stift), der finn eg nokre av mine forfedrar (-mødre) som har søkt om løyve pga "EF" (ekteskap i forbundne ledd, trur eg det står for), søskenbarn i mine forfedres tilfelle.

 

I ei lokal ættebok kom eg også over ein fjernare slektning som (i følge ætteboka) hadde gifta seg med ein biologisk onkel. Eg tok dette for ein feil i boka, men kanskje det var tillatt og dermed kunne vere korrekt gjengitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.