Gå til innhold
Arkivverket

Leiermålsbøter og løsaktig levnet på Eiker 1770-1800 - kilder?


Jan Sortland
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet om kilder for Eiker der man kan finne leiermålsbøter og straffesaker mot folk som har et "løsaktig levnet"?

 

Jeg har en forfar som får 2 barn utenfor ekteskap med samme kvinne i løpet av 7 år (1778-1785) så det ser ut som de lever sammen uten å være gift. Så vidt jeg kjenner til loven på den tiden, er dette noe staten (Kirken/Futen) normalt ville straffeforfølge. Jeg har sett i Tingboken for Eiker, men der står det kun referat fra eiendoms saker.

 

Kan noen fortelle meg hvor jeg kan lete etter dokumenter vedr. straffeforfølgese av dette ubotferdige paret?

 

Det jeg vet så langt er flg.:

 

20/12 1778 i Eiker døpes et uekte barn Mari - foreldrene er Soldat Haagen Abrahamsen og Lisbeth Torgersdatter Solberg.

20/2 1785 i Eiker døpes et uekte barn Anne - foreldrene er Haagen Abrahamsen Narverud og Elisabeth Thorgersdatter Solbergeie

 

Dette er det eneste jeg har funnet om Haagen Abrahamsen i kirkebøkene for Eiker, men jeg har funnet litt om ham i de militære ruller:

 

1. Akershusiske Inf. Regmnt. Roulle Af det Egerske Compagnie Anno 1778:

No. 8 Rifleskytter Haagen Abrahamsen Legd no.16 Stenshorne, 29 år. Har tient 6 år, gift (!!!!?????? min kommentar) er tiener. De samme opplysninger finner jeg i ruller for 1777, 1776 og i 1773 står det følgende under legd no. 16 Stenshorne: Lars Andersen Steenshorne dimmiteret efter ansøgning da hand i sitt sted har anskaffet en dygtig karl som er lægden uvedkommende, navnlig Haagen Abrahamsen, 25 aar gl.

 

Så det militære tror at han er gift, men Kirken mener at han lever i hor med Lisbeth Torgersdatter og fører deres barn inn som uekte.

 

For meg ser det ut som om Haagen Abrahamsen er innflytter til Eiker - det er ingen spor av hverken fødsel eller konfirmasjon eller andre søsken eller foreldre i Kirkebøkene for Eiker.

 

Jeg håper at hans leiermål hadde vært gjenstand for det offentliges vrede, men jeg finner altså ingen kilder hvor dette skulle være nedskrevet.

 

All informasjon som kan kaste lys over dette mysteriet taes imot med stor takk!!

 

Det hører kanskje med til historien at Lisbeth Torgersdatter gifter seg på Eiker i 1799 med Gunder Henrichsen og oppgis da og være pige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kun sett i registeret? - i så fall kan det kanskje være verdt å bla manuelt (med forbehold hvis du allerede har gjort det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må innrømme at jeg bare har sett i registeret. Jeg skal jammen bla meg gjennom de aktuelle årstall!

 

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.