Gå til innhold
Arkivverket

Tidsbestemmelse av fotografi


Petter Rimtun
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Har funnet et bilde som har vært nesten usynlig i et gammel familiealbum.

Det viser tydlig preg av tidens tann, og det er ei heller noen notater rundt eller bak bildet.

 

Jeg mistenker at det kan være min tippoldemor og tippoldefar med noen av barna deres (ikke oldemor), men dette er jeg ikke sikker på.

Det som kan trekke meg i riktig retning er tidspunktet det er tatt.

Kan det være tatt 1915-1920, eller er det som jeg mistenker, av nyere dato?

Kanskje vanskelig å si.

 

Uansett er jeg glad for innspill og gjetninger:)

 

Petter

post-1962-0-16301900-1362240026_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bilde fra 1907 hvor klesdrakt ligner mye. Tror ikke dette er fra etter 1920. Har ikke helt funnet ut hvordan jeg laster opp bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen slektsbilder hvor personene har ganske så like klær og hårfrisyre ( på damene ) som er tatt rundt 1880 / 90 , men det som får meg til å tro at bildet kanskje er fra litt nyere dato er at det er tatt utendørs , for på 188o tallet var det vel mere vanlig med studio bilder , eller tar jeg feil ? . Så kanskje du ikke er på villspor når du antar 1915 / 20 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det er en god sjanse for at dette er bilde av tippoldeforeldrene mine, jeg ikke trodde det fantes bilder igjen av.

Han var født i 1848, og hun i 1853, 1905-1915 passer meget bra.

 

Tusen takk for alle innspill.

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ikke helt sikker på, men på denne siden av familien så kan jeg ikke komme på noen andre det kan være.

Menneskene er helt ukjente for meg i forhold til andre personer vi har på bilder, og det er nettopp mine tippoldeforeldre vi mangler bilder av.

 

De hadde 11 barn, og noen av dem ble boende på Svartskog i Oppegård. Jeg ser det ikke som usannsynlig at de samlet de barna som bodde i nærheten for et siste fotografi før tippoldefar døde av kreft i 1914.

 

Som nevnt tidligere er jo alt rundt dette bildet kun spekulasjoner. Men nå har jeg ihvertfall fått bekreftet at dette bildet kan være fra tiden rundt 1910-1915.

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.