Gå til innhold
Arkivverket

Østfold: Den militære kirkegård i Østre Fredrikstad.


Irene Ekeberg
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Under mitt arbeid med slektsforskningen i dag kom jeg over en slektning som jobbet som tjenestejente i Tune. Hun dør neste 22 år gammel og blir da begravet på den militære kirkegården i Fredrikstad?

Hva slags kirkegård var det og hva var kriteriene for å bli begravet der?

 

Er det noen som vet, eller vet hvor jeg kan finne informasjon om dette?

 

Her er linken til dødsfallet. Det er nr. 0

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 20 (1904-1909), Døde og begravede 1908, side 325.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3081&idx_id=3081&uid=ny&idx_side=-326

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060604040327.jpg

 

Mvh, irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har lest den lenken du refererer til ja, men noe konkret svar gir den jo som du påpeker ikke.

 

Det eneste som kanskje kan gi en pekepinn er kanskje dette avsnittet.

"Kirkegården var ikke egnet til begravelser, og av den grunn foreslo kommandanten i Fredrikstad allerede 1777 å flytte kirkegården «til en af Fæstningens Værker» (Norske innlegg). Av forslaget fremgår at byens fattige ble begravd i en for garnisonen innrettet «begravelse» i «Watterstad» utenfor byen. Ant. siktes det her til kirkegården utenfor Vaterland, som var tatt i bruk 1741 og ble benyttet til garnisonens menige og byens fattigfolk (Fredrikstadboken, s. 301)."

 

Kanskje det var så enkelt at den fungerte som en vanlig kirkegård for byens fattigste?? Noen som vet?

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

På den militære kirkegården i Fredrikstad ble det begravet folk som hørte til det militæret i Fredrikstad. De og deres familiemedlemmer fikk lov til å begraves der, og det finnes fortsatt gravstener over gamle Fredrikstad familier som Thiis, Ring etc. Det finnes også minnesmerker over falne engleskmenn fra 1. verdenskrig (avdekket av min engelske tippoldemor) samt diverse krigsgraver. Kirkegården er ikke lenger i bruk, og ingen "nye" får lov til å begraves der, så vidt jeg vet. Den siste jeg kjenner som ble begravet der var i 1996, og det var i en gammel familiegrav.

 

Såvidt jeg kjenner til, var ikke dette en kirkegård for fattige, men for altså for militære. Kan tjenestepiken din være datter av en av de militære på festningen i Fredrikstad?

 

Dessverre er jeg ikke hjemme nå, og har ikke tilgang på flere kilder om denne,

 

Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.