Gå til innhold
Arkivverket

Straffange på Akershus Festning-John Christensen Aspen


jonny kristiansen
 Del

Recommended Posts

Hei!Jeg håper at Dere kan finne opplysninger om John Christensen Aspen f-27/3-1852.Han satt på Akershus Festning

mellom 1900 og 1910,nesten hele tiden.Jeg håper Dere kan finne ut hvorfor han satt på festningen som straffange.Han var min tippoldefar.

 

Vennlig hilsen

Jonny Kristiansen

 

Hei!Jeg glemte å nevne at John Christensen var født i Sør- Fron.

 

Vh.Jonny Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!Jeg ser at John Christensen får 1 år og seks måneder for tyveri,men hva med de andre årene han satt på Akershus.Etter det jeg kan skjønne så var han ute et halvt år og så ble han satt inn igjen.Han satt jo inne i folketellingen 1910 også.Jeg håper Dere kan finne ut av dette.

 

Vennlig hilsen

Jonny Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det ble feil vedlegg her. Han satt inne for tyveri begge ganger, vedlegget for journalnummer 481/1903 skal bli korrigert i morgen når jeg har det tilgjengelig. Jeg har fjernet det feilinnsatte vedlegget som gjaldt en annen forespørsel her.

 

med vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Tusen takk for svaret.Det er noe rart her for både i første og siste dom satt John inne for lenge.Særlig siste gang satt han inne 1 år lenger enn dommen var-9/5-1903-18/10-1907.Men det må være flere dommer på John Kristensen,for i 1910 sitter jo John på Akershus igjen.Jeg håper Dere kan finne denne også.

 

 

Vennlig hilsen

Jonny Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jonny

 

For å spare deg for mye tid.

Det finnes 3 fotografier av han i Christiania Politikammer, Kriminalavd, Fotografier, Rekke I.

 

Album nr.3, (1894-1897) fotografi nr.4544.

Album nr.6, (1899-1901) fotografi nr.6208.

Album nr.8, (1902-1904) fotografi nr.7713.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Takk for svar.Fotoene av John har jeg sett på før,unntatt det fra 1894.Bra jobba Tom.Det er vanskelig for meg å bare stikke innom Statsarkivet i Oslo da jeg bor på Bryne nære Stavanger.Derfor henvender jeg meg til Arkivet på dette forumet.Som jeg skrev i går så må jo John Christensen ha fått en ny dom etter at han kom ut i 1907,for han sitter jo inne igjen i 1910 ifølge Folketellingen.Håper Arkivet kan finne ut av dette,og også finne dommen fra rundt 1894

 

Vennlig hilsen

Jonny Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette forumet kan vi gjøre enkeltoppslag i kildene og gi korte veiledninger om våre kilder. Vi kan ikke gjøre større undersøkelser. Det er svært mye mer om John i våre kilder. Send oss gjerne en e-post, så kan en av våre saksbehandlere se litt mer på hva som skjedde med John videre.

 

Med vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Odd,og jeg har allerede sendt den forespørselen :) :) Vennlig hilsen Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.