Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er Eli Olesdatter Mølsters egn som gifter seg i Wangen 12 Nov 1738?


Frank-Henning Johnson
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle noe mer om Eli Olesdatter Mølsters Egn som gifter seg den 12 nov 1738 i Wangen kirke Voss

med Godschalch Olesen Litzeim.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070524630018.jpg

 

Det står at Eli Olesdatter kommer fra Mølsters Egn. Hvor er egentlig dette? Jeg ser at dette er tolket til å bety Mølsterteigen i bygdeboka for Voss. Er dette riktig?

Det er ikke registrert noen Ole med tilknytning til dette bruket i denne perioden. Er det noen som kan gi noe mer info om dette?

Jeg har lest gjennom de transkriberte kirkebøkene fra Voss og finner ikke Mølsters Egn igjen. Det nærmeste jeg finner er en dødsprotokoll fra 1758

Voss MINI A8 144 1758 Dom: Jubilate Wang Avdød Anders Willumsen m Mølster Egnen 27 aar, mind. 3 maan.

 

Jeg ser at det er en husmannsplass under Mølster som heter Eggene, men denne skrives alltid alene Mølster, så det er vel ikke denne det henvises til?

 

Èllers lurer jeg jo litt med tanke på Godschalch Olesen også. Det er ikke noen Ole eller andre Olsen som er dokumentert boende der i denne perioden. Jeg ser at bygdeboka fra Voss sier at dette kan være en uregistrert sønn av Olav Andersen. Var det vanlig å benytte Olsen på sønn av Olav? Jeg har ikke så stor erfaring, men har ikke sett tilfeller av dette tidligere.

 

Tar gjerne imot tips og råd. Jeg har forsøkt å lese gjennom dåpsprotokoller for Voss fra 1714-1716 uten å finne noe Eli som døpes med far Ole, men har ikke lykkes med å finne noen. Det er enkelte innføringer som er vanskelig å tyde for mitt utrente øye, så det kan være at jeg tar feil. Fødsel ca 1715 med fornavnt Eli, burde jo ikke være umulig å finne.

 

Vennlig hilsen

Frank-Henning Johnson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.