Gå til innhold
Arkivverket

Østfold: Bygdebok fra Våler.


Irene Ekeberg
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Er det noen som har bygdebøkene fra Våler og som kan gjøre noen oppslag for meg?

Jeg er interessert i husmannsplassene Syvershytten og Prestegårdsplassen. (Tror det var husmannsplasser under Vaaler prestegård, men er ikke sikker.)

 

Jeg har sett i bind 1 (digitasl utgave på nb.no), men fant de ikke der.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var plasser under gnr 76,bnr 1,Præstegaarden.

 

1900-telling for 0137 Vaaler under 76 1 Syvershytten Husmandsplads

 

954 1 Karl Kristens. m b hf g Husmand m j med arbeidspligt 1833 Skibtvedt Sm n s fglass.gif

 

955 Elisabeth Jensd. k b hm g Husmandskone 1843 Tunø Sm n s fglass.gif

 

956 Jakob Karls. m b s ug Arbeider på gården 1868 t n s fglass.gif

 

957 Johanne Andersd. k b Fattiglem e Indleiet for betaling 1820 t n s fglass.gif

 

958 Elida Edvardsd. k b ug Fosterdatter 1892 t n s E: Erhverv og Livsstilling: Tilføyd av andre: af husmd

 

http://digitalarkive...7&merk=177#ovre

 

1900-telling for 0137 Vaaler

 

under 76 1 Præsteg.plads Husmandsplads

942 1 Edvind Peders. m f mf? hf g Skomager og husm. uden arbeidspligt 1860 Silbod. Sverige n s fglass.gif

 

943 Johanne M. Andersd. k b hm g Husmandskone 1860 Rakkestad Sm n s fglass.gif

 

944 Arnt E. Karls. m b s ug Søn 1883 t n s fglass.gif

 

945 Jenny Edvindsd. k b d ug Datter 1893 t n s fglass.gif

 

946 Pernille Hansd. k b Logerende ug Budeie 1877 Gausdal Krs n s

 

http://digitalarkive...5&merk=175#ovre

 

1900-telling for 0137 Vaaler 76 1 Præstegaarden

http://digitalarkive...9&merk=179#ovre

 

Under Prestegården lå også:

 

under 76 1 Orskaug Husmandsplads

http://digitalarkive...6&merk=176#ovre

 

 

under 76 1 Potetbråten Husmandsplads

http://digitalarkive...8&merk=178#ovre

 

 

 

under 76 1 Kirkebygdens skole

http://digitalarkive...2&merk=212#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har alle bindene av Våler Bygdebok. I bind 5 finner en Syverstua (Altona) som var en plass under Prestegården. Det er flere palsser under Prestegården, det er Hagen, Orskaug, Potetbråten, Ulvestad. Har du noen konkrete ønsker om hva du ønsker å se etter?

 

Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Det hadde vært supert om du kunne sjekke for meg.

 

Jeg er interessert i om det står noe om Karl Christensen (ofte også kalt Kristiansen) og hans familie. I folketellingen i 1900 står det at de bodde på Syvershytten under Prestegården.

Karl kom fra Skiptvet og han var gift m/ Elisabeth Jensdatter. I bind 1 (s. 62-63) står det at de bodde på Sandbakken under Nordre Haugen. Jeg er interessert om det står noe mer om familien etter at de flyttet derfra.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i Våler Bygdebok bind 5 av Einar Pedersen.

 

Karl Kristensen 1833-1908, 75 år gaml. Sønn av Rønnaug og Kristen Nilsen, Skiptvet. Gift i 1867 med Elisabeth Jensdatter, 1843-1908, 65 år gml.. Fra Tune. Datter av Marthe og Jens Hansen, Tune.

De hadde 6 barn.: Kristen 1867, plankebærer i Fredrikstad

Johannes, 1869, bosted Fredrikstad

Marie, 1872, g.m. Edvard Olsen, Veidalsengen

Mathilde, 1873, flyttet til Krokstad

Jakob, 1879, bosted Moss

Hiulda, 1886-1908. 22 år gml. Ugift

 

Karl Kristensen var husmann her fra 1899 til kona døde i 1908. Karl døde samme år hos datteren Marie på Veidalsengen. Familien var på Sandbakken under Haugen fra de giftet seg til 1885, deretter på Nordbypl. Karls mor var fra Fløter i Svinndal.

 

Jeg har både Rønnaug og Kristen Nilsen fra Fløter respektive Skiptvet i min slekt. Også Marie Karlsdatter, datter av Karl og Elisabeth, har jeg registrert i min slekt.

 

Rønnaug Nilsen var søster til min tippoldefar og min Bestefar Magnus Larsen var tremenning til Marie Karlsdatter

 

Hvor kommer du inn i bildet?

 

Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Takk for hjelpen. Dette var både nyttige opplysninger fra bygdeboken og morsom informasjon ellers.

 

Kristen og Rønnaug Nilsen er mine tipp-tipp-oldeforeldre. Christen Karlsen var min oldefar og hans yngste og eneste sønn Karl Arthur Karlsen var min farfar. Så mitt pikenavn var Karlsen og navnet er fortsatt videreført av min bror og hans to sønner.

 

Så der kommer jeg inn i bildet. Et eller annet sted langt ute er vi vel i slekt på en eller annen måte.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Bjørn.

 

Kan du hjelpe meg med et spørsmål til fra bygdebøkene?

Står det noe om Rønnaug Maria Nilsen (Hansdatter) sin familie på Fløter i Svinndal?

 

Igjen takk for hjelpen.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det står ikke så mye om Rønnaug i Våler Bygdebok bind 2 annet enn at Rønnaug var født i 1809 og at hun var gift med Kristen Nilsen Havnedalen, Spydeberg. Ellers står det engod del om hennes brødre og søstre. Som sagt i Privat Melding, Hvis du sender meg din e-post adresse så skal jeg sende deg sidene i Bygdeboka som omhandler Fløter.

 

Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.