Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifer Johan August Wallin


Jan Helge Hansen
 Del

Recommended Posts

Noen som vet hvem som er foreldre til omstreifer Johan August Wallin. Han er også kjent som Karl Johan Blomster. Det oppgis i de fleste kilder at han er født i Stockholm Sverige ca. 1846. Han er iallfall kommet til Norge i 1874 da han med Axeliane Johannesdatter Østrem fikk sønnen Anton Johan døpt. 9 august 1974 i Petrikirken i Stavanger. Han oppgis da å være fra Jønkjøping. Johan August reiste så med Bertine Marie Kristiansdatter Abeland. Har registrert følgende barn med Bertine Marie:

Karoline f. 7 juli 1876 på Fogn ikke funnet døpt.

Kristian Martin døpt 25. januar 1879 i Kinsarvik, Hordaland

Aleksander døpt 25 februar 1881 i Etne, Hordaland

Aleksander Godtfred døpt 13 juli 1885 Fjelberg, Hordaland

Johan Georg døpt 22 april 1888 i Strandvik Hordaland

Elise Marie døpt 8 mars 1891 i Fjelberg, Hordaland

Larsine Marie Bertine født 4 april og død 13 april på Stord, Hordaland

Folketelling 1910 for Fjelberg oppgir fødsel for Johan August Wallin til 19.06.1832 i Stockholm. Bertine Marie Kristiansdatter og Johan August Wallin dør med tre dagers mellomrom i februar 1915 i Ølen, Hordaland. De skal vist nok være gift i 1897 men har ikke funnet giftermålet enda.

 

Mvh.

 

Jan Helge Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Rage: Dette var meget interessant. Jeg hadde registrert Jean Fridolf, men visste ikke mer om ham. Kjenner du identiteten til faren Ole Paulsen? Jacob Walnum, som startet Omstreifermisjonen, skriver om Jean Fridolf: "konf.2-10-1892 på Stord - 14 1/2 aar- har fra sin spædeste barndom været hos en familje her og betragtet som deres barn. Kan ikke længere regnes til om­streiferfolket. Særdeles flink og brav gut, er nu ved en folke­høiskole og vil utvivlsomt blive et dygtigt og hæderligt medlem af samfundet”. Visste du at Jean Fridolf også har en helsøster? Olava Olsdatter, f.29-6-1883, dpt.8-12-1883 i Tysvær. Jeg vet ikke mer om henne. Det er for øvrig antagelig samme Ole Paulsen som også var sammen med den Bergitte Gabrielsdatter Malmin som sønnen til Axelianes mann Edvard Gulbrandsen Roes f 1840, Karl Andreas Edvard Gudbrand Edvardsen Roes f 1858 ble gift med i 1877 Så her var det tette bånd :-)

 

Jan Helge Hansen: Når det gjelder Johan August Wallin - "Karl Johan Blomster", så har jeg ham f.1846 i Gøteborg, konf.1867 i Waxholm (fengselet?), død 27-2-1915 og gravlagt 6-3-1915 i Ølen. Han skal ha vært til sjøss 1859-1865, og reiste i Norge fra 1868. Karl Johan Blomster, 25 år, ingen hjemstavnsrett, omstreifer fra Jönköping i Sverige, ble av fogden i Jæderen og Dalerne satt inn på Tugthuset i Stavanger 2.mai 1871 for ”Ørkesløs­hed m.m.”. Han fikk 1 måned, og slapp ut 1.juni 1871. Jeg har ikke forsøkt å følge ham opp, for eksempel på Anbytarforum i Sverige, men sjømanns-tittelen tyder ikke på at han var av svenske reisende selv om Wallin-navnet finnes blant dem.

 

Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Rage: Ved folketellingen 1900 bor Axeliane Østrem f 1840 i Stavanger i hotellet hos enken Anna Thun i Kirkegaden 46 i Stavanger. Hun er da ugift, tilreisende, og ”Reisende med Småhandel”. Det er opplyst at hun til vanlig bor i Haugesund. Akseliane døde i Førdesfjorden 2-3-1903 og ble grav­lagt i Avaldsnes. Og en liten ting til: Hun var ikke født i 1840, men 1842: Axeliana Johannes­datter Østrem - "Janna Bibel", f.1-2-1842, dpt.20-2-1842 i Dom. Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Knut Rage for innteressange opplysninger om Axeliane Johannesdatter Østrem og takk til Jonny Mydland for utfyllende opplysninger om Johan August Wallin.

 

Hilsen

Jan Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Og takk for starten på denne tråden.

 

Eg er etterkommar av Johan August Wallin (aka Karl Johan Blomster aka Karl Johan Blomster af Sverige), og lurer óg på om han var av reisande slekt. Er det nokon som har funne meir informasjon om han?

Av det eg har funne, så står han oppført i folketeljingane i 1900 som Johan August Valin (Fjælberg, Ølen), og i 1910 som Johan Wallin. I oppføringar i kyrkjebøker er han lokalt konsekvent oppført som Karl Johan Blomster, med unntak av dødsoppføringa - der står han som Johan August Wallin alias Karl Johan Blomster. Han blir kalla Omreisande Blikkenslagar utan fast tilhaldsstad. Er det nokon som vågar å komma med forslag til om det var Johan August Wallin eller Karl Johan Blomster som var hans ekte navn? Eg husker at mi mormor fortalde at far hennar ikkje ville seie mykje om slekta si - visstnok skal han eller far hans (Johan August Wallin) ha sagt at "plutselig var eg bare her". Skjulte Johan August ei fortid (kriminell? desertør?), eller skjemdest han over opphavet sitt?

 

Kona hans var, som nemnd over, Marie Bertine Kristiansdatter (eg har ikkje funne Abeland, så er interessert i link til den). Finner tre ulike fødestadar på henne; I folketeljinga i 1900 står ho oppført som føydd 1852 i Tune SM, medan i folketeljinga 1910 står ho ført som føydd 31.12.1852 i Stavanger. I dåpsoppføringa til sonen Aleksander Godtfred (min oldefar) står Marie Bertine oppført som føydd i 1852 i Time på Jaederen (såvidt eg kan tolka). Eg kan ikkje finna henne i bøkene for Time, og har heller ikkje funne ho i bøkene for Thune (Tønsberg), dog var skrifta i Tønsbergbøkene frykteleg vond å tyda (i allefall for ein med kun eit par dagars erfaring, hehe). Dersom Jonny Mydland har rett i at Johan August ikkje er linken til reisande - kan det vera Marie Bertine som er linken? Derfor er eg veldig interessert i hjelp til å finna dåpen eller konfirmasjonen hennar registrert, slik at eg kan leita videre blant foreldra hennar.

 

Ser at familien har budd fleire stader i området Ølen, Sætersnesholmane, og fleire av barna er føydde andre stadar enn der familien står oppført i folketeljinga - teikn på lokalt reisande? Aleksander Godtfred flytta til Stavanger med Marie Wilhelmsen, og gifta seg der 01.12.1913. Eg hugsar at mi tante, nå avdøydd, fortalte at hu ein gong hadde "kjårt" på Torjå i Stavanger då hu var lita, og fått kjeft av det eg meiner må ha vore hennar bestemor, mi oldemor, Marie Wallin (f. Wilhelmsen, Vilhelmsdatter - også frå Fjælberg) som var gift med Aleksander Godtfred (sonen til Johan August Wallin og Marie Bertine Kristiansdatter). Då eg var liten fortalde tante meg at oldefar/oldemor (usikker på om det var ein eller begge) snakka fantaspråk, og eg fant nyleg ein link til ordliste for Rodi (fantaspråk), der verbet "å stjela" står oppført som "å kjaara" - tilfeldig? Eg syns det virker noko merkelig at det er fleire ting som peikar mot dette, men det er jo ikkje absolutte bevis. Har også leita i Sundt sine lister, men har ikkje funne ein link der ennå.

 

Linkar:

Folketeljing 1900:

Folketeljing 1910:

Ekteskap, Aleksander Godtfred Wallin og Marie Wilhelmsen:

Fødselsnotat, Aleksander Godtfred Wallin:

 

Håpar på positivt svar og info :)

Eg skal kasta meg over dei ulike bøkene i Stavanger imorgon, og leita videre etter Marie Bertine Kristiansdatter der.

Dersom eg skal leita etter Johan August Wallin aka Karl Johan Blomster på dei svenske sidene - er det nokon som har tips til korleis eg best kan gjera det?

 

Mvh,

Henrik Nesvik.

 

Edit: Ser ut som eg har ein annan dåpsdato på Aleksander (ikkje Aleksander Godtfred) enn trådstartar har. Eg har han døypt 1883 i Grindheim i Etne - link - og her står det óg at både far og mor er beteikna som Omstreifende (med strek under). Ser óg at det er notert at (såvidt eg kan tyda) Barnefaderen er anmeldt for å i 9 år ha levet sammen med barnemoderen, og ha fått 3 barn sammen.

Endret av Henrik Nesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn som ikke er nevnt i oversikten over barna i innlegg 1.

 

 

Aleksander Blomster

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 10 February 1883   christening: 25 February 1883 GRINDHEIM, HORDALAND, NORWAY residence: 1883 Etne, Hordaland, Norway father: Karl Johan Blomster

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Grindheim i Etne, Ministerialbok nr. D 1 (1879-1919), Fødte og døpte 1883, side 15.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2122&idx_id=2122&uid=ny&idx_side=-16
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050809030016.jpg

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den samme Aleksander som eg fann igår kveld og la til då eg redigerte - eg mistenker at det er den samme som Jan Helge også har, men at det har sneke seg inn ein feil i oppføringa hans. Då han han har 1881, og me begge har funne 25.02.1883. Temmelig sikker på at det ikkje er ein tredje Aleksander då eg ikkje finn noko i Grindheim i Etne i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Så at trådstarter hadde oppgitt feil dåpsår på Kristian Martin også.Han var døpt 25 jan  1880,ikke 25 jan 1879.

 

Kristian Martin Blomas

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 21 December 1879   christening: 25 January 1880 , KINSARVIK, HORDALAND, NORWAY residence: 1879 Kinsarvik, Hordaland, Norway father: Karl Johan Blomas mother: Bertine Marie Hetland      

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant info om Kristian Martin.

 

EDIT: VILLSPOR - LØYST. Som du fant, er mora der oppført som Bertine Marie Hetland - antar det er rimelig grunn til å mistenke at det er samme som seinare kaller seg Marie Bertine Kristiansdatter? Har muligens funne dåpsnotatet hennes hos Vår Frues Kirke, Hetland, i 1853 - link - der hu er oppført som uekte barn. Ser det står notert Hetland under/etter foreldra - er det fødselsstaden til ein av dei? eller er det bustad? Barnefaren er dog oppført som Johannes Henriksen Vold, så ingen link til Kristiansdatter der. Dåpsdato 1853 kan stemme iom hu var fødd seint på året 1852, og i folketeljinga i 1910 er fødselsdato oppført som 31.12.1852. Er det eit villspor?

 

Bertine Reg.? Marie

Kilde: Hetland/Frue, 1850-1868. Klokkerbok.

Endret av Henrik Nesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg tror Maria Bertine er døpt her:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Høyland, Soma i Høyland, Ministerialbok nr. A 8 (1841-1856), Fødte og døpte kvinner 1853, side 107.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1607&idx_id=1607&uid=ny&idx_side=-111
 

Datter av Christian Larsen (Gutte-Lars) og Anne-Marie Axelsdatter. Jeg har fulgt hennes bror Christian Christiansen og de bruker Abeland som etternavn.

Det står om familien hos Eilert Sundt i "Fantefortegnelsen 1862".

 

Mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Ingelin! :) Då var det endelig den sikre linken etablert! Kyrkjeboka for Høiland stemmer bra med det som er notert i dåpsnotatet til min stamfar Aleksander Godtfred Wallin, der Marie Bertine skulle vera føydd i Thime på Jaederen.

 

Mvh,

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig søsken av Marie Bertine?

 

Christian Christensen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 5 January 1859   christening: 23 January 1859 FINNOY,ROGALAND,NORWAY father: Christian Larsen mother: Anne Marie Axelsdr

 

 

Martha Christiansdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 31 October 1862   christening: 30 November 1862 Rogaland, Norway residence: 1862 Rogaland, Norway father: Christian Larsen mother: Anne Marie Axelsdatter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg tror Maria Bertine er døpt her:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Høyland, Soma i Høyland, Ministerialbok nr. A 8 (1841-1856), Fødte og døpte kvinner 1853, side 107.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1607&idx_id=1607&uid=ny&idx_side=-111

 

Datter av Christian Larsen (Gutte-Lars) og Anne-Marie Axelsdatter. Jeg har fulgt hennes bror Christian Christiansen og de bruker Abeland som etternavn.

Det står om familien hos Eilert Sundt i "Fantefortegnelsen 1862".

 

Mvh, Ingelin

Hei !

 

Det er rett dame som er funnet døpt i Høyland 2 januar 1853.

 

Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen på høyre side.

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Skjold i Skjold, Klokkerbok nr. B 7 (1885-1906), Ekteviede 1895-1897, side 87.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5697&idx_id=5697&uid=ny&idx_side=-84
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060815030310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er  John Aalen som skal ha æren. :)

Det var han som opplyste om hvilken kirkebok vielsen var i.Jeg leta den bare frem og la inn lenken.Ser at John har sletta innlegget.

 

 

Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, då seier eg tusen takk, John :) Du hadde nok sletta kommentaren din før eg såg Ann-Mary sitt svar.

 

Eg tenker å prøva å leita videre bakover fra Christian Larsen (Gutte-Christian) og far hans, Lars Pedersen (Gutte-Lars). Har funne dei oppført i Sundt sin 4de årsberetning, men der står det henvisning til §121 og §124 i 2de årsberetning - eg finner ikkje ei slik liste, eller paragrafar i 2de årsberetning - er det noko eg misforstår? Eller er det kun tilgjengelig i den fulle versjonen slik at eg må gå direkte til boka? EDIT: Fann den i .pdf-format, då er eg på sporet :)

Endret av Henrik Nesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, Ingelin :) Det var akkurat den linken eg sjølv hadde funne til .pdf-formatet. Har funne både Gutte-Christian og Gutte-Lars der, og også spor til mor til Anne Marie Axelsdatter - visstnok ei Axels-Berthe som var dotter av ein Enok i Helleland. Nok av knask å grava i :) Men ser at eg nok må forbedra min tolkningsevne av disse gotiske bokstavane etter kvart, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mulig søsken av Marie Bertine?

 

Christian Christensen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 5 January 1859   christening: 23 January 1859 FINNOY,ROGALAND,NORWAY father: Christian Larsen mother: Anne Marie Axelsdr

 

 

Martha Christiansdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 31 October 1862   christening: 30 November 1862 Rogaland, Norway residence: 1862 Rogaland, Norway father: Christian Larsen mother: Anne Marie Axelsdatter

 

Hei

 

Dette er barn av Christian Larsen og Anne Marie Axelsdatter  ( datter av Axel Jansen Lindberg og Berte Enoksdatter  ) har funnet 6 barn til sammen.

 

Endret av John Aalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.