Gå til innhold
Arkivverket

Slektprogram søskenbarn& tremenning


N. Tveranger
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om det finnes et mer avansert slektprogram. Har vært borti et par opp igjennom tidene, men har liksom aldri blitt fornøyd med programmene, så derfor har jeg puslet med mitt eget "program".

 

Men jeg finner begrensningene, så det jeg lurer på er om det finnes et program som kalkulerer ut dine/personens søskenbarn/tremenning osv. for av de programmene jeg har vært borti får man enkelt bare opp foreldre og barn, uten at man kan trykke på hver enkelt person å få se mer slekt og familie oversikt, og da mener jeg ikke et slektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anta at de fleste seriøse program som selges i dag har denne funksjonen.

Her er en oversikt over slike:

 

http://www.disnorge.no/cms/slektsprogram.html

 

Mange av disse program har også en gratisversjon som en kan laste ned og prøve.

 

I programmet jeg bruker (BK) er det noe som heter "Beregne slektsforhold" Da legger en inn navn/nr på to personer og får frem alle tenkelige slektsforhold mellom disse 2 personer. Eksempel på svar kan være "AA er tremenning til far til BB".

 

Lykke til videre

 

Ser i etterkant at det er noe annet du spurte om og mitt innlegg er vel derfor ikke relevant.

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Embla kan du velge en person og på et blunk få alle relasjoner eller bare søskenbarn, tremenninger eller firmenninger til denne personen. Du kan også få relasjoner mellom to personer.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMG har noe de kaller "Kinship Report" som kan lage en oversikt over alle slektsrelasjonene til en enkelt person i slektstreet. Jeg kan for eksempel lage en slik oversikt over meg selv og få liste over foreldre, søsken, onkler, tanter, søskenbarn, besteforeldre, og så videre i så mange generasjoner man bare måtte ønske. Programmet kan også, som de fleste andre slektsprogrammer, kalkulere slektsskap mellom to valgte personer i slektsdatabasen.

 

Dette er kanskje litt på siden av hva du spør etter, men TMG har også mulighet for og lage egne layouter der man kan lage ett oppsett som viser en anetre i opptil fem generasjoner, samt egne vinduer for barn, søsken og det de kaller associates (som i praksis er alle personer knyttet til den aktive personen's hendelse som vitner; for eksempel ved dåp eller giftemål).

 

GRAMPS er kanskje også verdt og undersøke for deg. Dette programmet støtter plugins; små programsnutter som utvider funksjonaliteten til programmet. Kanskje, hvis du er heldig, finnes det allerede noe slikt for GRAMPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.