Gå til innhold
Arkivverket

Fet,Akershus.1770 Enken Anne Halvorsd. Tien g.m enkemand Thomas Jansen Holst


Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Anne Halvorsdatter ca 1718 - 1802 Elsnes i Eidsberg Østfold. Hun hadde vært gift 3 ganger.

3 gang 22 mars 1770 i Fet Akershus giftet enken Anne Halvorsdatter Tien seg med enkemand Thomas Jansen Holst fra Østby i Sørum ca 1738- 1796, 18 febr.Elsnes ( han tok sitt eget liv ) vet ikke hvem han hadde vært gift med før.

De bodde på Tveter Mellom i Skiptvedt før de flyttet til Elnes i Eidsberg som Thomas hadde kjøpt av sin bror Arne.

 

Gift trolig 1 gang med en som het Torsten/Tosten for hun har datteren Petronelle Torstensdatter født ca

1743. Datteren Petronelle Tien ble gift i Fet Akershus 18 sept 1760 med Arne Arnesen ca 1725- 1801 Elsnes i Eidsberg. Han vet jeg ikke noe om.

Jeg ser at det er en digitalisert bygdebok for Fet, men jeg får ikke åpnet den, trolig for at jeg oppholder meg i utlandet.

 

Så jeg vet bare om hennes 3de ekteskap. Om hun har flere barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tien er gnr 11 i følge oversikten i boka. Den boka for Fet som er lagt ut inneholder gnr 43 til 59 så Tien er ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita,

 

Jeg har kikket litt i bygdebøkene for Fet og Lørenskog og kortversjonen er som følger: På side 218 og 219 i Bygdehistorie for Fet bind 2, omtales enke Anne Halvorsdatter Torshov, Lørenskog født Tobøl i Enebakk som gift m/Nils Arnesen (1733-1767).

Videre omtales Petronelle Tostensdatter Torshov som Nils Arnesens stedatter, 1760 gm Arne Arnesen Tveiter i Rælingen, født Balnes 1731. Hun var Anne Halvorsdatters barn i hennes første ekteskap, da gm Tosten Gundersen Torshov.

 

Det nevnes også at Petronelles mor, Anne Halvorsd. ble 1770 gift for 3. gang, med enkemann Tomas Jansen Holst, Østby, Sørum og flyttet dit.

 

Fra Lørenskog, Gårdshistorien av Olav Foss, side 315 omtales Tosten Gundersen Kverner fra Aker f. 1721 d. 1757 som gm Anna Halvorsdtr Tobbøl, Enebakk, barn Petra (muligens forfatterens normalisering av kirkebokas Petronelle ?). Enken Anna ble 2. gang gm Nils Arnesen fra Fet som 1760 solgte gd. (Torshov) for 700 dlr til Even Jonsen.

 

Hvis ønskelig kan jeg scanne disse sidene og sende deg som vedlegg til pm.

 

Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tien nedre s 219 bind 2.

 

Arne Arnesen Tveiter fra Ræingen, 1731 g 1760 m Petronelle Torstensdtr Torshov, Lørenskog. 10 barn.

Paret flyttet senere sannsynligvis til Skiptvet i Østfold

 

Petronelle var datter av Torsten Gundersen Torshov og Anne Halvorsdtr

 

Anne Halvorsdtr ble 2 gang gift med Nils Arnesen 1733-1767. Anne var i følge bygdeboka fra Tobøl i Enebakk (jeg har desverre ikke bygdebøkene for Enebakk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Magne !

 

Da var det Anne Halvorsdatter som jeg fant gift i Enebakk 27 august 1740 Med Torsten Gundersen. Petronella født 26 mars døpt 3 mai 1743 Oslo Hospital. En datter Mette født 14 okt og døpt 19 nov. 1741 Oslo Hospital.

Petronella er også omtalt som Pertra ved noen av sine barns dåp.

 

Jeg mottar gjerne det du har funnet på PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Eidsberg Gårdshistorie bind III under gården Elsnes, står det en del om Thomas Jansen Holst og broren Arne Jansen Holst. Petronelle Torstensdatter giftet seg med Arne Arnesen (Holst), sønn til hennes stefars bror, og de brukte Elsnes etter Thomas Holst døde. De fikk mange barn. Arne Arnesen døde allerede i 1801 (skifte 22.8.1801). Petronelle giftet seg igjen med Syver Brynildsen fra Nord-Rom i Askim, som kjøpte gården Elsnes av enken Anne Halvorsdatter (skj. 21.12.1801). Denne Syver hadde vært gift et par ganger tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Liv !

 

Jeg fant skifte etter Arne Arnsen i 1801 men skifte etter Anne Halvorsdatter fant jeg ikke, lette fra 1802 jeg. - Så Petronelle Torstensdatter var gift med en Holst hun også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rita,

 

Jeg fant ikke ut hvordan inkludere vedlegg i pm så jeg laster opp utdraget fra Bygdehistorie for Fet. Dersom det er dårlig lesbart så kan du jo sende et 'hei' til kjellathalvorsendotcom slik at jeg kan returnere vedlegg til din mailadresse.

Det lille som sto omtalt i Lørenskog Gårdshistorien er allerede nevnt ovenfor.

 

Jeg leste meg gjennom innledningen av skiftet etter Tosten Gundersen Toshov, datert 15 april 1757 - Nedre Romerike sorenskriveri, skifteprotokoll side 338b. Arvinger ble omtalt som igjenlevende enke Anne Halvorsdtr og - slik jeg leste det - deres eneste barn Petro Tostensdatter 14 år gammel http://arkivverket.no/URN:sk_read/25579/341/

 

Skiftet etter Anne Halvorsdatters ektemann nr 2 - Nils Arnesen - har jeg ikke klart å spore opp.

post-179-0-59725800-1362481099_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.