Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ligger husmannsstua på Nordre Korsvolden?


Kristen Rekdal
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

På nettsidene til Maridalens venner står følgende beskrivelse av husmannsplassen Nordre Korsvolden

 

"Av Jahn Børe Jahnsen, fra "Kom til den fagre Maridal", 1972.

 

I 1771 nevnes Nordre Korsvolden som husmannsplass under Brekke. Nå er plassen nesten forsvunnet i villabebyggelsen, men den gamle stua står ennå, tilbaketrukket på en ny eiendom i Maridalsveien like ovenfor den gamle hoppbakken i Nydalen."

 

Jeg skulle gjerne finne denne stua, men er ikke så lokalkjent at jeg vet hvor den gamle hoppbakken var.

 

Er det noen som kan gi meg adressen til denne eiendommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppbakken lå i skråningen mot Grandalen ved Akerselven, ned fra krysset Maridalsveien/Frysjaveien (- ved siden av Frysjaveien 1, der hvor Korsvoll postkontor lå tidligere).

 

Inntil for få år siden kunne man fremdeles gå i trappene som var anlagt ved siden av bakken, men disse ble fjernet av kommunen - til Korsvolls Vels og andres bestyrtelse da man mente at trappen var et kulturminne.

 

Les mer om Nydalsbakken her.

 

På den andre siden av Maridalsveien, ved bussholdeplassen, går Skibakkeveien inn og opp til øverste del av Tåsenveien. På venstre side, før man kommer til Korsvoll Bedehus, ligger en av de gamle Korsvoll-plassene, og ut fra Jahn Børe Jahnsens beskrivelse kan det tyde på at dette er Nordre Korsvollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig beskrivelse fra Tore. Nordre Korsvoll, g.nr. 59/20 er i dag Tåsenveien 131c, ifølge Korsvollboka, s. 71. I dag: http://1881.to/80sDrD

Tidligere strakte eiendommen seg fra området mellom Tåsenveien/Langåsveien og Maridalsveien til krysset Tåsenveien/Maridalsveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Hvilket husnummer har Korsvoll Bedehus?

 

I Skibakkeveien 10 ligger en eiendom som hos Finn.no kalles Søndre Korsvollen. Det kan vel ikke være den?

Det er heller ikke noe hus på den eiendommen som kan passe.

 

Nordre Korsvollen burde vel da ligge lenger nord?

 

Vedlagt er et bilde av stua, gjengitt i boka: Tor Børsting et al.: Historien om Korsvoll.

 

Jeg antar at huset fortsatt burde likne på dette.

post-3483-0-35269900-1362406453_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menighetshuset er i Tåsenveien 119.

 

Søndre Korsvoll er g. nr. 58/4 og er en annen gård og ligger som du sier i Skibakkveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne-Lise Hansen for nok et svar, som krysset mitt siste innlegg.

 

Da må jeg vel bare konstatere at den gamle stua er revet. Det lille huset på den eiendommen i dag er bare en garasje som ikke ser ut til å være gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg alltid hørt at det er det huset jeg viste bilde av i lenken, som er alt som er igjen av Nordre Korsvoll.

Jeg hadde besteforeldre her fra begynnelsen av 1900-tallet og du finner mitt hus på s. 74 og 75 i Korsvoll-boka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise,

Det var jo et interessant sammentreff.

Min interesse for Nordre Korsvollen skyldes at min kones oldemor var født og oppvokst der.

Hun het Sina Nilsdatter/Nilsen f.1849 og utvandret til Amerika med sin mor og søsken i 1869.

 

Jeg skal iallefall ikke bestride din lokalkunnskap :), men det hvite huset på kartbildet er jo på to etasjer og synes alt for stort

til likne på stua fra 1899. Den må i så fall ha blitt kraftig påbygd i nyere tid.

 

Etter å ha studert Korsvollboka nærmere, ser jeg jo at dagens hus godt kan være det huset fra 1924

som vises på bilde 47 side 72. Men det må da vel være et nybygd hus på den tida og ikke

en påbygning av den gamle husmannsstua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er påbygget. Kanskje det er mulig å kontakte de som eier huset? Jeg sender en PM med kontaktopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at eiendommen som jeg beskrev i innlegg nr.2, er Søndre Korsvoll - Jahn Børe Jahnsens beskrivelse var egnet til å forvirre litt. Og det er riktig at Nordre Korsvoll lå i det som idag er Tåsenveien 131 c. Av det du skriver, skjønner jeg at du har boken "Historien om Korsvoll", så da behøver jeg ikke referere det som står der om Nordre Korsvoll.

 

Idag fikk jeg Årsskrift 2013 fra Maridalens Venner i posten. Her står det om husmannsplassene under Brekke gård bl.a. følgende: "Andre plasser var Brekkestranda, Lillestrand, Sagplassen, Sohnerstua, Nordre Korsvoll og Svensenga, men ingen av disse husene står i dag."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stemmer nok det, Tore. Selv om jeg mener å huske en ombygning, kan jo det ha vært av et hus bygget mye senere.

 

Det finnes to branntakster av eiendommen på Oslo Byarkiv - en fra 12/10-1921 og en annen fra 29/6-1931: http://www.byarkivet...archtype=simple

 

Om Branntakstregisteret

'Branntakster er tekniske beskrivelser av bygninger. De utføres normalt for at bygningene skal assureres eller at assuranseverdien skal justeres. For bygninger som er oppført før det eksisterte noen bygningslov i området eller hvor byggesaksarkivene er gått tapt, er branntakster den viktigste kilden til kunnskap om bygningene. Men også for nyere bygninger kan branntakstene gi mye unik informasjon. I Byarkivet finnes branntakster fra Aker komplett bevart fra 1850-tallet til 1940-tallet. Fra Kristiania har Byarkivet takster fra 1872 til 1940. Takstene er på det nærmeste komplett.'

 

Kanskje Branntakstregisteret også viser byggeår for de bygningene som er taksert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for gode svar. Så nå kan vi vel anse denne saka som oppklart :)

Det er suverent å komme i kontakt med folk som både vet og kan!

mvh

Kristen Rekdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.