Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Andreas Sjander?


Bente Snøløs Topland
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer veldig på opphavet til min tipp-tipp oldefar Mathias Andreassen, også kalt Matias Målar. Faren het Andreas Sjander, muligens også Pedersen, og reiste omkring i bygdene som sølvsmed.

 

Matias skal ha kommet til Mykland i nåværende Froland, Aust - Agder, i 1842. Med seg hadde han visst med seg en presteattest som viste at han var født i Skudeneshavn i 1821. Men jeg har også sett Helleland som fødested, og 1819 og 1821 som fødselsår. Mora hette Anne Kristine Pedersdotter, til vanlig kalt Anne Lillesand.

 

Matias måtte spe på med andre inntekter for å klare seg på husmannsplassen Mjåvatn i Mykland, blant annet med rosemaling på et hundretalls kister. Om ham kan jeg lese en del i bygdebøkene for Mykland.

 

Jeg lurer på hvor Andreas Sjander kom fra, og hvem han var. Hvor kom dette uvanlige navnet Sjander fra, og sønnen Matias, hvor bodde han som ung gutt? Hvor kan jeg finne Mathias Andreassen i kirkebøkene under fødte og døpte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg lurer veldig på opphavet til min tipp-tipp oldefar Mathias Andreassen, også kalt Matias Målar. Faren het Andreas Sjander, muligens også Pedersen, og reiste omkring i bygdene som sølvsmed.

 

Matias skal ha kommet til Mykland i nåværende Froland, Aust - Agder, i 1842. Med seg hadde han visst med seg en presteattest som viste at han var født i Skudeneshavn i 1821. Men jeg har også sett Helleland som fødested, og 1819 og 1821 som fødselsår. Mora hette Anne Kristine Pedersdotter, til vanlig kalt Anne Lillesand.

 

Matias måtte spe på med andre inntekter for å klare seg på husmannsplassen Mjåvatn i Mykland, blant annet med rosemaling på et hundretalls kister. Om ham kan jeg lese en del i bygdebøkene for Mykland.

 

Jeg lurer på hvor Andreas Sjander kom fra, og hvem han var. Hvor kom dette uvanlige navnet Sjander fra, og sønnen Matias, hvor bodde han som ung gutt? Hvor kan jeg finne Mathias Andreassen i kirkebøkene under fødte og døpte?

 

Hei.

har du kommet noe videre i hvem denne Andreas Sjander kan være. Jeg jobber med denne slekta for ei venninne som er tipp-tipp oldebarn av Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! (Beklager at det står alt i ett, men finner ikke en måte å lage avsnitt på!?) Jeg har egentlig ikke funnet noe mer om Andreas Sjander. Far til Matias står oppført som Andreas Pedersen i kirkebøkene når Matias giftet seg. Derfor søkte jeg i folketellingen for 1801 i Rogaland etter Andreas Pedersen (Matias ble jo født i Rogaland). Da fant jeg tre med det navnet. Om den ene finner jeg under bostedet Elwestrøm i Sokndal prestegjeld: 19 år og løsgjenger, beregnet fødselsår 1782. Der står han oppført som bror til en av konene som bor der, Sirene Pedersdatter. En annen bror av henne står også oppført der som løsgjenger, og heter Lars Pedersen. Men hvordan jeg kan finne ut om dette er den såkalte Andreas Sjander vet jeg ikke. Og jeg vet jo egentlig ikke om far til Matias kommer fra Rogaland selv om Matias er født der i 1819/1821. Jeg vet mer om mor til Matias, Anne Pedersdotter Lillesand , men det er kanskje ikke aktuelt? Forbaska vanskelig dette, håper en kan finne ut noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i hvert fall noe om han som var folketelt i 1801 i Sokndal, Elvestrøm: Konfirmert i 1799, 19 år gammel. Født den 4. november 1781, døpt 26. desember. Foreldre: Peder Larsen Elvestrøm og Maria Asbjørnsdatter. Virker som om Andreas Sjander var av de reisende siden han var omreisende sølvsmed som det står i Myklands bygdebøker. Har prøvd etterlysning hos landsforeningen for Romanifolket for sikkerhetsskyld, men uten respons der. Han kan jo ha vært omreisende uten at han var av Romanifolket. Anne Lillesand som han fikk Matias med var "af Landstrykerne". Disse kan jo eventuelt ha giftet seg hvor som helst på sin reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips for ei tid tilbake fra Statsarkivet i Kristiansand om å se på Familysearch.org. Fant en Andreas Petersen fra Austre Moland og en fra Åmli som for den saks skyld kan være aktuelle i forbindelse med Anne Lillesand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

I en avisartikkel står det far til Matias Andreassen, Andreas Sjander, var tysk militærnekter. Hvordan kan man finne ut noe mer om dette? 

Endret av Bente Snøløs Topland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.