Gå til innhold
Arkivverket

Dankert Nilsen født 1877 - sjømannsrulle Bergen


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Jeg har sjekket registrene til sjømannsprotokollene for Bergen, men dessverre uten å finne noen Dankert Nilsen. Merknadene ved dåpen antyder at barnemoren ønsket å gifte seg med Dankert Nilsen. Dersom det skjedde skulle det være mulig å finne mer opplysninger om ham. Han bør vel også kunne finnes i Oslo folkeregisters arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han giftet seg nok aldri med barnemoren, kanskje mest for at han alt var gift? Kan du hjelpe med med originallenken til dette Yngve?

Disse to fikk en sønn Dankert Emil Severin Nilsen i Bergen 22.3.1897 og sier da at de er borgelig gift. Det er de åpenbart ikke da sønnen dør 25.11.1897, men kanskje i mars 1898?

Jeg finner de samme to i Kristiania i 1900, som gifte. Derimot finner jeg dem ikke i 1910, men kanskje Dankert ligger "utalt" på Ulevold?

Til slutt dukker han opp igjen i Bergen da Fyrbøter Dankert Emil Nilsen dør på Bergen Kommunale Pleiehjem 38 år gammel. Her er han ugift, men dødsfallsprotokollen viser at han fortsatt er gift med damen fra 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregisterkortet til Dankert Emil Nilsen, født 7. november 1878, viser at han var fyrbøter og "fraskilt?", at han bodde i Løitn. Bjelkesgate 1. februar 1912, i Absalon Beyersgate 36 15. april 1913 og i Skuteviksvei 39 23. april 1914. På kortet hans står en datter Klara, 1907, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kortet hans står en datter Klara, 1907, Bergen.

Hvordan skal dette forstås Yngve? Betyr det at han hadde en datter hos seg, som var født i 1907? Eller at han har en datter Klara en eller annen plass, som er født i 1907? Eller hadde han en datter Klara hos seg i 1907?

Ellers lurer jeg fortsatt på hvor jeg kan finne original til den borgerlige vigselen mellom Dankert Emil Severin Nilsen og Ingeborg Lovise Børresen i Bergen 12.3.1898. Jeg har lett i alle kirkebøkene fra Bergen, men finner det ikke der. Er der andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den borgerlige vigselen står i notarialprotokollen. Den forteller hvor og når han ble født, hvem som var faren, at hans kone var født i Hyllestad, at han hadde meldt seg ut av Statskirken.

 

Siden han står oppført på folkeregisterkortet med datter Klara, Bergen 1907, skulle det antyde at han i folketellingen 1912 står oppført med en datter Klara, født i Bergen i 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.