Gå til innhold
Arkivverket

Lebensbornarkivet


Ann-Kristin K.
 Del

Recommended Posts

Sendte brev til Riksarkivet v/Lebensbornarkivet for 2 uker siden. Hvor lang svartid pleier det å være på slike henvendelser når jeg har sendt med dokumentasjon i brevet?

 

Ann-Kristin Kleven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mottatt din henvendelse. Saksbehandlingstiden er vanligvis 15 virkedager, men i vanskelige saker kan det ta noe lenger tid. Du vil få beskjed dersom vi kommer til å trenge lengre tid på denne saken.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har mottatt din henvendelse. Saksbehandlingstiden er vanligvis 15 virkedager, men i vanskelige saker kan det ta noe lenger tid. Du vil få beskjed dersom vi kommer til å trenge lengre tid på denne saken.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

 

Jeg har fortsatt ikke fått noen som helst tilbakemelding på brev jeg sendte ut slutten av februar til dere. Har forståelse at det kan ta tid, men bør få tilbakemelding hvis dere trenger lenger tid på saken, noe dere sier at dere gir.

 

Ann-Kristin Kleven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lebensbornmaterialet lå i Justisdepartementet til 1950, da ble mappene for hvert enkelt barn sendt til fylkesmannen i det fylket man trodde barnet var hjemmehørende i, og dette materialet ligger derfor i fylkesmennenes arkiver, og etter hvert er de avlevert til de respektive statsarkivene.

 

Grunnen til at dette materialet ble overført til fylkesmennene var at det i 1950 ble åpnet for fremming av krav om bidrag fra tyske barnefedre i Vest-Tyskland. Fylkesmennenes familie- og sosialavdelinger gikk derfor gjennom hele materialet, og innhentet uttalelser fra barnemødrene om de ønsket bidragskrav fremmet. I denne prosessen ble det også gjennomført en rekke farskaps- og bidragssaker ved sorenskriverembetene for å skaffe det nødvendige rettslige grunnlaget.

 

Vi ser at man i en del tilfeller sendte materialet til feil fylkesmann, og da ble mappene sendt videre til rette vedkommende. Ikke så rent få av barna var havnet i utlandet, og da stoppet sakene opp.

 

Det var bare i et ganske beskjedent antall saker at det faktisk ble fremmet krav om bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i mappen vil det normalt ligge mye informasjon. Det skal bl.a. ligge "Fragebuch" for både far og mor, ofte også med fotografier, og med slektsoversikt over fars og mors foreldre, besteforeldre og til tider oldeforeldre. Det vil også kunne finnes korrespondanse om økonomisk støtte til mor før og etter fødsel, og dersom barnet var plassert på et av Lebensbornhjemmene, kan det være både fotografier og brev. Så det er vel verdt å sjekke innholdet. Så lenge barnet selv lever, vil det være sterkt begrenset adgang for andre til innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er saken at både min far, min farfar (som jeg vet lite om, kun navn og mulig f. dato og hvor han kom fra) og farmor alle er døde og det er min far det gjelder som ble født i 1943. Jeg sendte som tidligere skrevet inn brev i slutten av februar og har enda ikke hørt noe. Da får jeg smøre meg med enda mer tålmodighet og håpe jeg snart får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ble ringt til av dere uke 16, 17.04.13, kl. 11.26 og fikk da en beklagelse over at min forespørsel fra februar ikke var besvart og beskjed om at jeg ville få svar på min forespørsel uka etter . Jeg ble veldig takknemlig for dette. Vi er nå i uke 19 og jeg har fortsatt ikke fått tilbakemelding noe jeg synes er meget urimelig da jeg ble lovet svar uka etter mottatt telefon. Jeg håper derfor at jeg nå vil motta svar på min forespørsel så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi beklager sterkt at du enda ikke har fått svar på din forespørsel.

 

Grunnet uvanlig stor arbeidsmengde, samt mindre bemanning i vår seksjon har saksbehandlingen tatt vesentlig lengre tid enn forventet.

 

Vi håper å kunne svare deg så raskt som mulig.

 

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.