Gå til innhold
Arkivverket

Husmannsplassen Rena, Gudaa, Meråker – Hegre Herad


Anne Jansen Backsæther
 Del

Recommended Posts

Under folketellinga i Hegre Herad i 1900 bodde forfedre på denne plassen:

Husmannsplassen Rena, Gudaa, Meråker, i Hegre Herad, krets 6. Det står oppført at den lå "Under gnr 127 bnr 1". Ut fra min kunnskap om distriktet Stjørdal og Meråker, skal dette ligge i Meråker i dag, men der finner jeg ikke gnr- og bnr-nummeret. Det gjør jeg i Stjørdal, men sender meg "ut på jordet". Det er langt unna området Gudaa, -å i dag.

 

:) Noen som klarer å plassere husmannsplassen på kartet for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne folketellinga du sikter til:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01712&gardpostnr=442&merk=442#ovre

 

Ft 1900, men her fra RHD

Informasjon om bostedet:

Tellingsår: 1900

Kommune: Hegra

Kommunenummer: 1712

Navn på bosted: Rena

Antall personer registrert på bostedet: 5

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

Jan Nilsen hf g Ekstraarb. ved jernbanen 1840 Sverige

Serine Olsdatter hm g Arbeiderkone 1844 Elverum Østerdalen

Augustinus Jansen s ug Ekstraarb. ved jernbanen 1876 Stor-Elvdalen Østerdalen

Anton Jansen s ug Ekstraarb. ved jernbanen 1882 Nedre Stjørdalen

Agnette Jansen d ug datter 1889 Hegre NT

 

Ingenting om Gudå, Meråker her.

 

Men i den folketellingen du sannsynligvis refererer til står det:

 

2508 1 Jan Nilsen m f Gudaa, Meraker hf g Ekstraarb. ved jernbanen 1840 Sverige n s

 

Gudaa, Meråker er mellombels bustad til Jan Nilsen.

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når datteren Agnete Marie blir født bor familien på Flornesøien som er i Hegra. Begge folketellingene sier at hun er født i Hegra.

 

Kjeldeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Hegra i Øvre Stjørdal, Ministerialbok nr. 703A03 (1880-1892), Fødde og døypte 1889, side 59.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6619&idx_id=6619&uid=ny&idx_side=-62

Permanent biletlenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070423690157.jpg

 

 

Familien bor fortsatt i Hegra i 1910, men da på Janbakken under matrikkelnr./gardsnr. 127.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036856003126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Ja, Randi, det er for så vidt begge. Disse opplysningene har vi funnet, men jeg tolket det dithen at Mellombels bustad; Meraker, Gudaa var da plassen Rena. Det er sikkert feil da?

Gnr 127 bnr 1 i dagens Stjørdal kommne er Flornes Vestre, garden som Jan Nilsen senere bygslet en tomt under og bygde det som på folkemunne, og dels i papirer, går som Janbakken. Det offisielle navnet er Flornesbak(k).

Men hvor plassen Rena er vet jeg fortsatt ikke...

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ft fra Digitalarkivet står det mellombels bustad var Gudaa, Meråker, står vel ikke noe om hvilken plass han bodde på i Gudå.

(Sedvanlig) bosted er oppgitt til Rena i Hegra i ft 1900 fra Digitalarkivet og fra RHD.

 

Det eneste jeg kan komme på nå er at Renå (Renaa) gård ligger i Meråker.

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også tenkt på Renå gård, som vel den gangen ble drevet av Nils Renå. En velkjent laksegård med sus av engelsktida. Jeg får det liksom ikke til å rime at "fattigfolket" og jernbanearbeidere bodde der, men klart de kan ha hatt losji til ei stuggu eller noe slik. Eneste måten å finne ut det på er å reise innom når fluestengene igjen tar oss til Stjørdal i juni :).

 

Takk for hjelp - og skulle du ha noen kilder på lur setter jeg pris på å få dem :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.