Gå til innhold
Arkivverket

Konfirmasjon Støren 1914


Anette Mahle
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10051107150166.jpg

 

Nr 10, Torleif er den jeg er interessert i.

 

Han er her omtalt som Olsen, men det står noe om at han har brukt Bonæsmo? Han er uekte barn, og bor hos sine besteforeldre. Hans morfar heter Ole.

 

Det jeg håper å få hjelp til er å lese hva som står i forbindelse med etternavnet hans, og også hva det står helt til høyre, karakter og noe med Baklandets sogneprest.

Karakteren "Nesten godt" ser ut til å være det dårligste, på denne siden i alle fall. Var det dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

 

Torleif Olsen? Som efternavn er altid brukt Bonæsmo

28/12 97

23/1 98

Trondhjem

Bonæs

Ungk. Arb. Paul Albert Mahle og Tjenestepike Gjertrud Olsdtr. Bonæs

At. Forevist

Næsten godt. Baklandets sogneprest At. 13/3 1912 / Att. 27/4 24. (21/4?)

 

Karakteren Næsten godt var vel ikke den beste, men får ikke bladd og sett videre i boka med permanent sidelenke. Vil nesten forvente at det også fantes en lavere karakter "Lite godt" eller noe i den duren. Nå ville jeg ikke brukt disse karakterene som en absolutt sannhet til å bedømme konfirmantene, vi vet jo ingenting om presten og hva slags holdninger han hadde. Elever som er urolige eller ikke klarer å følge med i tørr teori kan være veldig dyktige praktikere, sånn er det jo også i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Vet du også hva det med attesten fra Baklandet er for. Det er der han er døpt, så kanskje måtte presten der bekrefte det? Eller er det noe spesielt siden han var født utenfor ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Vet du også hva det med attesten fra Baklandet er for. Det er der han er døpt, så kanskje måtte presten der bekrefte det? Eller er det noe spesielt siden han var født utenfor ekteskap?

 

Uten å ha sjekket eller å vite noe mer så var han 14 år i 1912, så det kan gjelde konfirmasjon. Den fra 1924 kan f. eks. være i forbindelse med giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Det var et godt tips! Jeg har egentlig gitt opp å lete etter giftemål, siden jeg ikke aner hvor, når eller hvilket navn han har brukt, men nå kan jeg jo prøve meg i 1924. Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.