Gå til innhold
Arkivverket

Vielse/ekteskap i Bergen


Recommended Posts

Er det mulig å finne en vielse/ekteskapsinngåelse(borgerlig?) mellom Anne Martha Larsdatter Søvik, født 14. august 1867 i Borgund(Ålesund) og skomaker/sjømann Martinus (Martin) Andreas Jokumsen Seinæs/Fredriksen, født 6. april 1868, Bodø? Vil tro det må være mellom 1902 og 1904. Han var tidligere gift (14. september 1980 Hol i Buksnes) med Hanna Maria Sofie Lorentsdatter Døløy, født 17. april 1865, Buksnes, Nordland,men jeg har ikke klart å finne ut om han ble skilt fra henne. Før 1904 får han 3 barn utenfor ekteskap med Anne Martha Søvik i Ålesund, men da de får sitt 4de barn i Bergen 14. mai 1904 (Kristine Therese, døpt 14. august i Johannes kirke), er de innført som ektefolk. Er ikke i stand til å finne vielsen deres i kirkebøkene verken i Ålesund eller Bergen. Han døde i 1946 og er gravlagt på Møllendal gravplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del tilfeller var den fraskilte fratatt retten til å gifte seg igjen. Løsningen ble da ofte samboerskap, samtidig som man i folketellinger og en del andre situasjoner påstod at man var gift.

 

Etter at denne familien flyttet til Bergen fra Ålesund kan det ha vært lettere å påstå at de var gift, fordi de kom tilreisende som par.

 

Jeg tror ikke dette paret er gift i Bergen, i så fall skulle vi ha funnet dem i våre databaser over vigde opp til 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, som egentlig styrker en antagelse jeg har hatt. Når hun i 1908 får en datter i Ålesund - med en annen mann enn Martinus - er hun der innført som "pige". I Ålesund nyttet det nok ikke å lyge på seg et ekteskap, der var hun kjent. Men hun flytter til Bergen igjen seinere, for hun er gravlagt på Solheim kirkegård (i følge en nålevende etterkommer som ikke vet stort mer) og jeg har i et annet innlegg spurt om det er mulig å finne hennes død/begravelse, som sannsynligvis er etter 1929. Det kan kanskje også gi en pekepinn om hun og Martinus ble gift i Bergen på et seinere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.