Gå til innhold
Arkivverket

Nok en tyding av gifte i Gausdal, denne gang 1731


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg hvem det er tatt ut lysning for 14.jan og som skal gifte seg 29.jan 1731 (Det er det tredje paret på den siden) Brudgommens fornanv bør være Anders. Jeg vil gjerne ha navn på cautionister også.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9282&idx_id=9282&uid=ny&idx_side=-13

Håper på snille hjelpere også denne gangen

 

Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

 

Troloved Anders Ols:

Nørstevold og Anne

Ole Clausøns Datter

Torger Nørstevold

Sold: Christopher Olsøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Ved å søke litt på ulike nettsider ser jeg at Anne Olsdatters far navngis som Ole Olausen, men C og O kan vel gjerne forveksles. Det ser ut til å stoppe i slektsrekka der, siden ikke noe bosted er oppgitt for denne Ole.

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Sissel, det er lett å forveksle her. Ved nærmere ettersyn ser O og C på denne siden helt like ut, bortsett fra at O`ene er gitt en prikk på kurven - og en slik prikk er det jo på denne bokstaven, men den er i dette tilfellet plassert på samme sted som den prikken/streken som pleier å markere en C. Men uansett, jeg tror du har helt rett og at patronymet er Olausen.

 

Jeg kjenner ikke til Gausdal og kildene som finnes for dette området, men synes du har kommet langt bakover her. Du må vel helst til andre typer kilder for å se om du kan finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Espen - det er snart stopp på kirkebøkene nå. Prøver å sjekke skifteregistre for Sør-Gudbrandsdalen, men det er litt av en jobb !

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

 

Dette er hva jeg fikk til midlertidig:

 

Dragon Peder Aasmund-

søn [b.ø.s.....] og

Marit Ols D: Ourlien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Espen - jeg gav deg feil navn å tyde. De jeg var på jakt etter står på siden foran, mannens navn er Jens Nielsen. Men jeg skjønner godt hvis du ikke gidder å tyde mer, hehe.

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Espen - jeg gav deg feil navn å tyde. De jeg var på jakt etter står på siden foran, mannens navn er Jens Nielsen. Men jeg skjønner godt hvis du ikke gidder å tyde mer, hehe.

 

Sissel

 

Det går bra. Er usikker på det som er satt i klamme, spesielt navnet Rune fordi jeg aldri har sett det i noen kilde fra 1700-1800 tidligere.

 

Jens Nielss MidtEn-

get og

Marit [Runes]Daatt:

Bøes-Eye[t]

 

Eller kom jeg over denne siden som kan være nyttig: http://kmikkelsen.net/surname_index.htm Der finnes en Jens Nilsen Midtenget med kone og flere barn før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen! Da ser det ut som om jeg har nok å tygge på for en stund :rolleyes: Supert med den linken!

 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være Marit Sørensdatter, da ?

 

På FT 1801 er det en enke Marit Sørensen med oppgitt alder 48 år, men av erfaring vet jeg at den alderen som blir oppgitt i folketellingene ofte er både 10 år og mer feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være Marit Sørensdatter, da ?

 

På FT 1801 er det en enke Marit Sørensen med oppgitt alder 48 år, men av erfaring vet jeg at den alderen som blir oppgitt i folketellingene ofte er både 10 år og mer feil.

 

Det kan det godt være Kjell, forbokstaven minner om den S`en som er brukt ellers på siden, men er fortsatt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.