Gå til innhold
Arkivverket

Peder Bjørnsen Fløtrøen, skifte i Stjørdal(Skatval)1751


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Vil gjøre ekstra oppmerksom på skiftet etter Peder Bjørnsen i Fløtrøen i 1751, siden det ikke har kommet med i registeret for den originale protokollen for 1742-1760(og heller ikke for 1760-66 hvor noen skifter fra 1752 og utover er ført):

 

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

 

Jeg holder på å gjennomgå avskriftene mine av skiftene for Skatval, og har tydet dette skiftet til: Det ble foretatt registrering og vurdering til skifte etter Peder Bersvendsen(rettet til Bjørnsen) 17.mars

1751, og det var på husmannsplassen Fløtrøen under gården Fløan. Hans barn arvet:

-Mali Pedersdatter som var gift med Ole Christophersen Fløan

-Siri Pedersdatter, som var gift med Ole Olsen Skydeskaftet "i Lunche annex"

-Gunille Pedersdatter, som var gift med en som het Ole(H??). Burde visst ha tydehjelp her også.

 

Flott om noen som ikke har funnet dette skiftet i registeret til protokollen kan dra nytte av dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, et par forslag på et par av navnene:

 

- Ole Olsen Skydsskaffer i Lunche Sogn, (også skrevet Laanke, i Stjørdal).

- Ole Heetsteens/Heetstiens/Heetstierns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse forslagene, som høres fornuftige ut. Hedsteen er iallefall en gård på Skatval. Når jeg nå ser på det så tror jeg det står Peder Bjørnsen og ikke Peder Bersvendsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lise.

 

Det skal nok være Peder(Per) Bjørnson det var skifte etter.

 

Han står omtalt i Stj.boka bind IV (Skatval) side 644.

 

Der står barna omtalt.

 

Mali gift med Ola Kristoffersen Fløan

Sigri gift med Ola Olsen, skysskaffer i Lånke

Bjørn

Gunhild gift med Ola Jensen Fløan i Heststein

Nils.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ikke merke til hva du skrev i #3 ad. Bjørnson og ikke Bersvendsen.

 

Beklager unødig presisering

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det svaret Odd Annar. Ikke rart jeg ikke fant det tidligere, siden Peder med familie er ført under Alstad hvor han var bruker før han var i Fløtrøen. Finner også familen

på side 242 i bind 2 av av nye "Skatvalsboka". Gjorde ingen ting med den presiseringen, og jeg burde ha sett at det sto Bjørnsen og ikke Bersvendsen fra begynnelsen av.

Ellers gjelder det forstatt at dette skiftet ikke er ført i registeret for protokollen, og kanskje ikke så rart heller(liten skrift og det starter langt nede på siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.