Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Louise Hoelseths fotoalbum - tidfesting av bilde fra Trysil


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Min oldefars søster Ingeborg Louise Hoelseth (Tynset 1882-Hamar 1963) hadde et fotoalbum som jeg har fått etter at en grandonkel av meg døde i 2011. Et av bildene viser et bilde fra Trysil:

 

http://www.hoelseth....es/Trysil_r.jpg

 

Er det noen som er i stand til å tidfeste bildet?

 

Har tenkt å skanne og legge ut alle bildene på min nettside etter hvert, men det får bli et senere prosjekt...

 

Takker på forhånd for hjelp.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, greier ikke å datere bildet ditt, men her er det ett av kirka i 1917, og legger merke til at det er noe

mere vegetasjon enn i ditt bilde, så det er litt mere grodd for å si det slik.

 

Skal vi tippe at bildet ditt er ca. 5-10 år gamlere?

 

Men det blir bare gjetning fra meg dette.

 

Legger merke til dette kvite to-etasjes-huset med ganske flatt tak litt bak kirka på begge bilder, og vet ikke når

denne bygningen kan være bygget?

Vet ikke hva gården heter heller jeg da, for er for dårlig kjent i Trysil.

 

http://digitaltmuseu...&count=17&pos=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kvite bygningen bak kirken er Ørnsminde, bygd 1850 av Trysil Skovbolag. Den brune, lave bygningen midt på bildet var Trysil Innbygds første skolehus, bygd ca 1863, og da det ca. 1900 ble satt opp bygninger langs vegen sør for denne, tipper jeg at bildet er fra like før århundreskiftet. Den lange brune bygningen helt til høyre tror jeg er det nye skolehuset, bygd ca 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et fint bilde. Synd man aldri kan få vite hvordan/hvorfor bildet havnet i Ingeborgs album. Men hun hadde et par tanter i Trysil - Marte Tollefsdatter Hoelseth (1852-1917), g. Johan Olsen Sletten (1851-1940) og Valdine Tollefsdatter Hoelseth (1866-1907), g. Jakob Jakobsen Engerdal (1862-1952). Det kan jo være en muliget. Ingeborg bodde ellers på Hamar mesteparten av livet.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.