Gå til innhold
Arkivverket

Lars Jonathan Larsen, forsvunnet emigrant fra Leka, Nord-Trøndelag II


Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Lars Jonathan Larsen, f. 25.04.1883 i Sparbu. Foreldre: Even Larsen og Lena Ingebrigtsdatter. Emigrerte fra Leka, via Trondheim, den 17.05.1905, med "Salmo", Cunard Line. Billetten er betalt i USA. Mål for reisa er Boston. FInner ham ikke igjen i USA.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kanskje kalt seg Evensen? Hans manglende registrering ved Ellis Island skyldes trolig at han ankom Boston. Det betyr vel ikke at han bosatte seg der. Trolig har han reist videre.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skulle til sin venn Erik Pettersen, Edgeley, ND.

 

Name: Lars Larsen Arrival Date: 1 Jun 1905 Age: 22 Estimated Birth Year: abt 1883 Gender: Male Ethnic Background: Norwegian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Ivernia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Erik Pettersen Last Residence: Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være denne karen. Ser ikke noe til Lars:

 

Name: Erick Peterson Age in 1910: 47 Birth Year: abt 1863

[1863] Birthplace: Norway Home in 1910: Ray, La Moure, North Dakota Race: White Gender: Male Immigration Year: 1892 Relation to Head of House: Self (Head)

[Head] Marital Status: Married Spouse's Name: Johanne Peterson Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ørjan.

 

Du har feil navn på Lars Jonathan sin far.Han het,ifølge dåpen til Lars Jonathan, Lars Evensen,og ikke Even Larsen,som det står i innlegg 1.

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Mære i Sparbu, Ministerialbok nr. 735A09 /1 (1873-1883), Fødte og døpte menn 1883, side 27.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-31

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60823050059.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje her i 1916? Er ført som farmer og er canadisk statsborger:

 

Name: Louis Larson Gender: Male Marital Status: Single Age: 33 Est. Birth Year: 1883 Birthplace: Norway Year of Immigration: 1906 Home in 1916: 03, Bow River, Alberta Address: 13, 19, 4 Racial or Tribal Origin: Norwegian Relation to Head of Household: Self Sub District Desc.: Township 12, range 18, and Townships 12, 13 and 14, range 19, W. 4. M. Household Members: Name Age Louis Larson 33 John Well 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary: Du har selvfølgelig rett! Her har det gått fort i svingene! Faren er selvfølgelig Lars Evensen. Even Larsen (f. 1867) er bror til Lars Larsen. Jeg hadde tenkt å etterlyse han også, for Even emigrerte i 1891. Even er imidlertid registrert på Leka ved FT1910, så han kom nok fort hjem igjen.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er meget bra, Arne! Jeg har forsøkt å søke på ankomster i Boston, men fikk inntrykk av at det er bare et fåtall som ligger ut på tilgjengelige nettsider. Vennen i Nord-Dakota er ukjent for meg, og han er definitivt ikke fra Leka, så vidt jeg kan se så langt. Ser ut som han har beveget seg nordover til Canada ganske raskt (1906). Hvis jeg har oppfattet dette riktig, har han muligens deltatt i første verdenskrig, i 1915? Tydeligvis overlevd, og er farmer i Alberta i 1916?

 

Ja, dette var mer enn jeg hadde våget å håpe på!

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Lars deltok i krigen kan jeg ikke svare på, men han ble altså registrert for tjeneste. Jeg kan jo heller ikke gi deg noen garanti for at den Louis Larson i 1916-census er "din" Lars Larsen, - men han er vel den eneste jeg finner som kan passe. Der finnes rett nok en til, født 1882, men han bor sammen med sin bror Hans. Her er krigstjenesteregistreringen for Louis:

 

http://collectionscanada.gc.ca/databases/cef/001042-119.02-e.php?image_url=http://data2.archives.ca/cef/gpc009/451737a.gif&id_nbr=515138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det er en egen kolonne i 1916-tellingen hvor det spørres om gjennomført "Military Service". Her er det ikke ført noen tjeneste for Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende, Arne! Da ser det vel ikke ut som han deltok i krigen. Har forsøkt å tyde krigstjenestekortet hans. Det er ingen tvil om at det er riktig person, fødselsdato er den samme, og hjemstedet, Trondhjem, er vel også en match. Nord-Trøndelag gikk under navnet Nordre-Trondhjem Amt. Nærmeste pårørende må vel være broren, Even Larsen. Så kommer det jeg ikke helt forstår. Yrke, hva står der? Er det bridge construction? Videre på spørsmål om han er gift, står det "widower", altså enkemann? Stor sjanse for at det er riktig person i 1916, for Lars hadde ingen bror som het Hans. Hvordan er mulighetene for å finne ut noe om videre lagnad, i kanadiske kilder?

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelowna Memorial Park Cemetery

Okanagan-Similkameen, British Columbia, Canada

 

 

Larsen, Louis, b. 1883, d. 1972, s/w Margaret Larsen, Sec A, [sW]

 

Larsen, Margaret, b. 18?2, d. 19??, s/w Louis Larsen, Sec A, [sW]

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.interment.net%2Fdata%2Fcanada%2Fbc%2Fokan_similk%2Fkelowna%2Fkelow_kl.htm&ei=xYY4UdilDtP64QThjYDwAw&usg=AFQjCNH2vupm-OG6BNLPL3KfbKJFazK5Hg&sig2=SmzJMfTac2QSWs6-zXUMBA&bvm=bv.43287494,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Ann-Mary! Mange takk! Da er dødsdato og dødssted notert. Det er ikke mange steinkast fra Alberta til Kelowna. Jeg var der en gang i min ungdom. Har da også notert at han var gift. Kan noen bekrefte at han er "widower" i 1915? I såfall var han gift to ganger. Nå hadde det selvsagt vært interessant å finne ut om det var noen barn? En rask sjekk i telefonkatalogen avslører i alle fall mange Larsen/Larson i området.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er enig med deg Ørjan i at det står "widower" i registreringskortet. I tellingen står han som ugift, noe som gjør det litt usikkert om det er rette mann vi har i tellingen. Blir ikke så enkelt å få verifisert eller avkreftet dette. Canada er ikke det letteste landet å jobbe med!

 

(Vær obs på at det er lagt inn svar på temaet om Peter B. Markussen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.