Gå til innhold
Arkivverket

Rådalen i Østfold, Fredrikstad, Våler i Solør fra ca 1783


Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Har en litt utfordrende sak som jeg håper dere kan hjelpe med.

 

Kan den Ole Halvorsen som vi finner her som tjenestedreng http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058210001690 Være den samme Ole Halvorsen som vi finner her http://www.arkivverk...uid=898947&js=j som far til barnet som blir døpt 25.November 1820 foreldre Ole Halvorsen og Elen Joensdatter?

 

Om dette er den samme Ole Halvorsen, hvordan kan man spore han videre bakover fra sin stilling som tjenestedreng?

 

Også har vi hans kone som vi finner her http://digitalarkive...f01058206001228 Elen Jonsdatter som vi også finner igjen som mor sammen med Ole Halvorsen i dåpen nevnt ovenfor. Som dere ser av linken om Elen, så bor hun på Raadalen Plads i dag i Fredrikstad. Men hvordan finner jeg mer info om Raadalen Plads? Var det en husmannsplass? I såfall hva lå husmannsplassen under?

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-246 På denne linken finner vi de igjen under post 93-96. Først av alt, står det sjømann eller tømmermann under Oles yrke? Og hva står det for Elen sin haandtering? Jeg klarer ikke å tyde det.

 

Hva kan være forklaringen til at det står Raadalen etter Oles navn når jeg ikke har klart å finne en eneste Ole Halvorsen Raadalen i folketellingene?

 

Setter STOR pris på all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - to tips fyrst: Rediger overskrifta i innlegget slik at du får med namn, år og geografisk område for personen du leitar etter. Og endrar du så visningsnamnet ditt i tråd med ordensreglane - då er det mykje lettare å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har en litt utfordrende sak som jeg håper dere kan hjelpe med.

 

Kan den Ole Halvorsen som vi finner her som tjenestedreng http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058210001690 Være den samme Ole Halvorsen som vi finner her http://www.arkivverk...uid=898947&js=j som far til barnet som blir døpt 25.November 1820 foreldre Ole Halvorsen og Elen Joensdatter?

 

Om dette er den samme Ole Halvorsen, hvordan kan man spore han videre bakover fra sin stilling som tjenestedreng?

 

Også har vi hans kone som vi finner her http://digitalarkive...f01058206001228 Elen Jonsdatter som vi også finner igjen som mor sammen med Ole Halvorsen i dåpen nevnt ovenfor. Som dere ser av linken om Elen, så bor hun på Raadalen Plads i dag i Fredrikstad. Men hvordan finner jeg mer info om Raadalen Plads? Var det en husmannsplass? I såfall hva lå husmannsplassen under?

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-246 På denne linken finner vi de igjen under post 93-96. Først av alt, står det sjømann eller tømmermann under Oles yrke? Og hva står det for Elen sin haandtering? Jeg klarer ikke å tyde det.

 

Hva kan være forklaringen til at det står Raadalen etter Oles navn når jeg ikke har klart å finne en eneste Ole Halvorsen Raadalen i folketellingene?

 

Setter STOR pris på all hjelp

 

 

Hei :-)

 

I denne linken her kan du søke deg fram på Rådal. Se side 9 og 12, der står det litt. Spennende lesning :-) Lykke til.

http://www.lokalsamf...ile.asp?ID=1010

 

 

Her i denne linken finner du et par bilder, og et navn du kanskje kan ta kontakt med....ang garden Raadal (Rådal i dag)

 

http://www.ivarsaxegard.com/57853763

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, første gang jeg skriver her inne så er ukjent med kotymen. Men all hjelp, også på den fronten mottas med takk :-)

 

Spesielt takk til Wenche, det var veldig artig å se og gøy å få linken til Ivar.

 

Så da vet vi bittelitt mer om Raadalen Plads, men Ole Halvorsen Raadalen er fremeles et mysterium. Vi vet bittelitt mer om han, vi vet at vi finner han igjen 13.Juni 1823 ved plassen Enerhaugen i Christiania. Men vi vet ikke om han er tjenestedrengen, selv om det er logisk siden et raskt søk på digitalarkivet avslørte at av alle Ole halvorsen født i 1783 så er han den som er nærmest til Elen som senere blir hans kone. Men vi vet ikke hvorfor og hvordan han fikk etternavnet Raadalen siden vi ikke finner noen Raadalen født i det området på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for opplysningen. Jeg er ikke på noen måte lokalkjent der. Hvor langt er Våler i Østfold fra Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for opplysningen. Jeg er ikke på noen måte lokalkjent der. Hvor langt er Våler i Østfold fra Fredrikstad?

 

Hei :-)

 

Bare hyggelig å kunne hjelpe :-))

 

Fra Våler i Østfold til Fredrikstad er det nøyaktig 46,1 km - søk det opp i Google Maps på veibeskrivelse. Da får du en aning om hvor dette kan være.

 

http://maps.google.n...ps?hl=no&tab=wl

 

 

Sender deg også en priv. mld.

 

 

Lykke til :-)

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd, første gang jeg skriver her inne så er ukjent med kotymen. Men all hjelp, også på den fronten mottas med takk :-)

 

Spesielt takk til Wenche, det var veldig artig å se og gøy å få linken til Ivar.

 

Så da vet vi bittelitt mer om Raadalen Plads, men Ole Halvorsen Raadalen er fremeles et mysterium. Vi vet bittelitt mer om han, vi vet at vi finner han igjen 13.Juni 1823 ved plassen Enerhaugen i Christiania. Men vi vet ikke om han er tjenestedrengen, selv om det er logisk siden et raskt søk på digitalarkivet avslørte at av alle Ole halvorsen født i 1783 så er han den som er nærmest til Elen som senere blir hans kone. Men vi vet ikke hvorfor og hvordan han fikk etternavnet Raadalen siden vi ikke finner noen Raadalen født i det området på den tiden.

 

Hei :-)

Han, Ole Halvorsen, tok nok gårdsnavnet Raadalen som familienavn som vanlig var på den tiden. Har funnet mange av "mine" som "plutselig" hadde et familienavn/gårdsnavn i tillegg til det allerede kjente etternavn, som Halvorsen hos deg.

 

Håper du ble litt "klokere" av svaret mitt :rolleyes: :D

 

Mvh

venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørn - Ole Halvorsen og Elin Joensdatter viet i Glemmen 20 nov 1814.Deres første barn nevnt ved

utflyttingen :Hans født 30 sept,døpt 8 okt 1815 i Glemmen.Den andre sønnen Joen født 25 okt 1820

i Østre Fredrikstad.

Barn født i Christiania / Aker (Vestre Aker): Anne Hellene født 10 juli,døpt 5 sept 1824. Ole nevnt som

tømmermand.Neste barn: Maren født 17 okt 1826,døpt 20 aug 1827, ole er da nevnt som husmand

med adresse Lille Tøien.Neste barn Mathea født 26 sept,døpt 28 nov 1830,Ole er nevnt som husmand,

med adresse Lille Frøen.

Ved vielsen i 1814 er Elin nevnt med adresse Guldbergsiden,som dengang lå under Glemmen.

Gården Raadal lå på grensen mellom Glemmen og Tune.

Tror det er Ole Halvorsen som blir født 2 apr 1783 i Vaaler,av foreldre: Halvor Pedersen og Anna Olsdatter.

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen for hjelpen så langt :-)

 

Karl, har du lenker til alt det du la ut? Hadde vært artig å hatt lenker å vise til i familie treet til kona mi inne på ancestry. Er Guldbergsiden en gård?

 

I går snakket jeg med noen som bor i Rådalen og som mente Ole Halvorsen (Raadalen) egentlig er født i Christiania i 1783. Så da lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med å finne ut om den Ole som står her http://www.arkivverk...&uid=63673&js=j 2 side tredje linje kan være den samme Ole som vi finner her http://digitalarkive...k00000000623086 som vi så senere finner igjen i Raadalen gift med Elen og boende på Elens gård rett etter giftemålet?

 

Johan Rasmur Brand var prest i Ullensaker kirke fra 1762-1795, kan det være en forbindelse til Ole Halvorsen (Raadalen)? Alt er jo avhengig av om hvem som står som foreldre i kirkeboken jeg ikke kunen tyde, og om det er akkurat den rette Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørn - Guldbergsiden var på den tiden området fra fergeleiet mellom Ø Fredrikstad (Gamlebyen) og

Vestre Fredrikstad,den gang nevnt som "Forstaden" Guldbergsiden lå på vestsiden,og med utstrekning

som nevnt med fra fergeleiet og nordover med grense mot Lisleby.Guldbergsiden besto av en serie

husmandsplasser,og det er mulig at Elin var i tjeneste på en av disse ved vielsen 20 nov 1814.

Fra nordre Lisleby til Rådal,vil jeg anta det er 4 til 5 km.

Hva gjelder lenker så fant jeg i utgangspunktet det meste på "Family search"Men har sjekket alle opplysninger

der i kirkebøkene.

Kan ikke si jeg har fått grepet på det å legge ut lenker,men jeg tror du får fri til Ann-Mary Engum.Hun er en

kløpper på dette !

Hans 30 sep,8 okt 1815 i Glemmen min. 1803 - 1815 post 19,side 170.Joen 25 okt 1820 Fredrikstad min.

1816- 1824 post 1,side 120.Barn født i Christiania:Anne Hellene Aker 1819- 1829 klok.post 163,side 229.

Maren Aker 1819 - 1829 klok. 1827 post 18,side 401. Mathea 1828 -1837 min. post 2,side 73.

Vielsen Ole og Elin Glemmen 1803-1815 min. post 10,side 40.

Synes det virker tvilsomt at Ole skal være født i Christiania!

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ørn.

 

Lenker kopiert fra adressefeltet går ut på tid og du finner permanente lenker, samt informasjon om hvilken kirkebok det dreier seg om, om du trykker på feltet ved Bildeinformasjon hvor det står 'Ingen'. Velg 'Øverst' og da kommer det fram tre linjer over kirkeboksiden. Kopier gjerne alle tre inn i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise - Adressefelt -Bildeinformasjon/Ingen/velg øverst?Trenger en forklaring/opplysning,

hvordan finner man dette?Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over kirkeboksiden litt til høyre, hvor det står Bildeinformasjon. Trykker du på 'Ingen' kommer valgene 'Øverst' og 'Nederst' opp i tillegg til 'Ingen'. Om en velger 'Øverst' kommer det fram et nytt felt over kirkeboksiden.som ser slik ut:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 1 (1880-1886), Fødte og døpte 1880, side 1.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-4

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60921050178.jpg

 

Merk alle linjene og trykk deretter [ctrl] + [c] (da har du kopiert) og deretter 'limer du inn' linjene du har kopiert inn i innlegget med [ctrl] + [v].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressefeltet er det lange hvite feltet nesten øverst på alle internettsider. F. eks så har strømnettleverandøren Hafslund adressen http://www.hafslund.no/

 

Det er vanlig å kopiere denne adressen (URL'en) når en skal lage lenke til siden, men det går ikke med kirkeboksider på Digitalarkivet,

for her må vi lage permanente lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen til både Anne Lise og Karl.

 

Siden sist har jeg fått tydet kirkeboken og ser at det er ingen forbindelse til "min" Ole. Men den Ole som står der har en eldre bror (begge døpt i Ullensaker) som er i tjeneste som musketeer på Fredrikstad festning i 1801. Så jeg lekte litt med tanken på at om denne Ole er "min" Ole, så kanskje han også var i tjeneste som musketeer på Fredrikstad festning og traff Elen Joensdatter på den måten? Det virker jo plausibelt med tanke på at Oles bror faktisk var musketeer i Fredrikstad. Men....det er det som er utfordringen å få koblet Ullensaker Ole til "min" Ole :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Den ene sønnen til Ole Halvorsen, John Olsen er far til en tippoldefar av meg Johan Christian Johnsen/ Olsen, f. 27. aug. 1851 ( vekslet melleom de to etter navnene ser det ut til) Han må ha flyttet opp nordover ganske ung, for jeg har funnet han som dreng i Astafjord bygdebok, 17 år gml, hvor han gjorde en tjenestejente gravid som var 11 år eldre. Noen år seinere traff han min tippoldemor og de giftet seg og flyttet i nærheten av hennes hjemsted på Torsken kommune i Senja hvor de fikk fem barn. Den yngste Kristine Marie ble gift med min oldefar Konrad Emil Hansen som var fra Berg kommune på Senja og de bodde på et sted som ble kalt Katteberget som er i nærheten av Lillebø, Bø og ligger mellom disse to og Skaland. I det siste ser jeg det er mye lettere å finne mer informasjon om disse på nettet enn tilfellet var for bare noen få år siden. At John Olsen og Gjertrud Kristine giftet seg i 1844 visste jeg på forhånd, og fant på family search begge fedrene deres, Ole Halvorsen og Iver Langlie, men ikke noe mer. Slektningene mine lurte på om John og Gjertrud K hadde emigrert til Amerika eller var tatere? Men ser nå at John døde tidlig og hun giftet seg på nytt, når min link, Johan Chr. bare må ha vært 4-5 år gml. Ser at en Anniken Myhre etterlyste slektninger og etterkommere etter en oldefar av henne og navn på hans søsken. Jeg tror kanskje at når Johan Christian flyttet nordover og stiftet familie så har han nok ikke hatt kontakt med sine søsken og slektninger etter det. Hans familie bodde på et lite sted som heter Bunkan i Torsken kommune. På et slektstreff for snart ti år siden var vi der en tur og så plassen.

De var avhengig av båt for å komme på fastland og tilværelsen på den tiden ga nok ikke rom for stort mer enn å slite for føden. Mine foreldre er begge fra Troms fylke og flyttet sørover på midten av femtitallet. Johan Christian er min fars oldefar på morssiden, og det var uventet at vi faktisk også har røtter i fra Østfold, som en som er vokst opp i Østfold med med bare nordnorske røtter, vet jeg nå at det ikke helt stemmer.

 

Det er helt fantastisk å se alle nye opplysninger og fått svar på det som mange lurte på den gangen på slektstreffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wenche, veldig artig å høre fra deg. Anniken Myhre er kona mi så verden er ikke stor. Fant en Johan Christian Olsen i folketellingen for 1865 i Strinden, kan det være samme person? Om det er samme person, så er han som tjenestedreng i Strinden som 15 åring, to år før du finner han i Astafjord. Men så finner jeg en Johan Kristian Olsen i 1900 tellingen for Berg, gift med ingeborg Sofie født 1844. I folketellingen står det Kristine Marie Johansdatter med midlertidig bosted Sifjord, født 1878 med yrke som tjenestepike. Om dette er den rette Johan Kristian Olsen - hvordan vet du at Kristine Marie var barn av han og ikke tjenestepike hos han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er nok den rette Johan Christian du har funnet og det stemmer at Johan Christian ble gift med Ingeborg Sophie som var født i 1844, og var noen år eldre enn han. Hun var fra Senja og med linje tilbake i mange generasjoner derifra.

 

Kristine Marie var yngst av barna deres synes jeg å huske,og en søster av henne het Helene, og tror det var flest døtre av fem barn.

 

Barnet han fikk utenfor ekteskap i Astafjord, også en datter, ble oppfostret hos sin mormor husker jeg å ha lest. Men oppdaget at det finnes ingen linje videre etter henne. Hun giftet seg men fikk ingen barn ser det ut til. Derimot giftet hennes mor seg og fikk barn.

 

Tror kanskje Johan Christian og Ingeborg traff hverandre i Astafjorden, for de står begge oppført som ganske nygifte der. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde ventet å se han oppført i den bygdeboken, kjente jo til fra før at han og familien sto oppført i Berg Bygdebok fra Senja, en bok jeg hadde bestilt fra Berg kommune i Senja. Men unge ugifte var vel mer rundt der de kunne få jobb.

de flyttet nok til Senja ganske rett etterpå.

 

I 1900 så hadde ikke min oldemor Kristine Marie giftet seg riktig ennå, hun ble vel gift et par tre år etter kan jeg tenke meg. Det stemmer nok at hun er født i 1878, jeg var usikker på om det var 1879, men hun var et år eldre enn sin mann Konrad Emil Hansen ihvertfall.

Hvorfor han valgte Hansen til etternavn kan man lure på, da faren hans het Anton og brukte Hemmingsen som etternavn. Hans far igjen var Hans Lorentz Hemmingsen, sønn av Hemming Rasmussen og Lisbeth Samuelsen.

 

Min farmor Halfrid Konstanse er den tredje i rekken til Kristine og Konrad, ang.farmors f.dato fikk jeg noen papirer en gang hvor det sto 28. nov 1906 i kirkeboka, men selv sa hun at hun ble født 28. januar 1907, og det samme står på gravstenen.

 

Anton og Ingvarda ble født før henne, etter år 1900, men har ikke datoene her tilgjengelige akkurat nå, etter Halfrid kom Hildur og Hjørdis.

Forresten en av Hildurs sønner ble gift og har bodd i Fredrikstad siden ungdommen, bor der fortsatt, uvitende på slektsatreffet om at en tippoldeforeldre kom derifra også, Øystein Hay heter han. Etter Hildur kom det fire sønner Konrad Emil, Gerhard, John ( gjett hvem han er oppkalt etter) og Olav.

 

Når Kristine Marie står oppført som tjenestepike på samme plassen som Johan Christian, så hadde de nok flyttet til Sifjord fra Bunkan, og vet at Johan Christian ikke bodde på Bunkan når han døde en gang rundt 1930. Kan godt ha vært Sifjord, så hadde jeg hatt bygdeboken foran meg ville jeg sett det, Kristine tjente vel kanskje som tjenestejente rundt der og bodde hos sine foreldre, og et par år etter var hun gift og hadde familie.

 

På slektstreffet for 9 år siden så jeg såvidt et bilde av Johan Christian.Har forstått at han ble farløs som 4 åring, så at faren John ikke var å finne på 1865-tellingen er jo en naturlig siden han da ikke levde. Fabuleringen fra slektningene mine om emigrering til Amerika stemmer jo da delvis etter som jeg har forstått at noen av søskene til Johan Christian faktisk gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Veldig artig å lese det du skrev. Vi hadde ingen anelse om at det var slekt på Senja også. Hvor mange er det igjen på Senja som er hans slekt? Spesielt artig for meg som har bodd i Tromsø mesteparten av mitt liv å vite at min kone har slekt på Senja :-) Vet du hvorfor han bestemmer seg for å reise nordover? Vi syntes det var så rart å se han i 1865 som tjenestedreng på Heimdal utenfor i Trondheim også to år senere er han i Astafjord. Også lurte vi på hvorfor han ikke er folketelt med familien i 1865, men fant ut at det kan jo forklares i at det er en lang avstand fra Strinden til Heimdal så det var kanskje mer praktisk for han å bli boende på der han gjorde tjeneste fremfor å bli boende hjemme og pendle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vet jo lite om hvorfor han dro nordover, men årsaken til at han flyttet til Senja var nok fordi han giftet seg med Ingeborg Sophie iversdatter som var fra Senja.Hun var 6 år eldre enn han og de fikk 5 barn hvor min farmors mor, Kristine Marie er den nest yngste. Han var i begynnelsen av 20 årene når han ble gift. Det var på et familietreff for 9 år siden det ble tatt opp med hans aner, de var jo sentrale forfedre for oss. Alle visste at Johan Christian Olsen / Johnsen kom fra Strinda, og ville vite mer om hans foreldre og hvor de kom fra, men fikk ikke noe resultat. Ser nå at hans mor Gjertrud Kristine faktisk emigrerte sammen med sine barn fra 2.ekteskap fra opplysninger fra dere, verdifulle opplysninger takket være dere . En fetter av min far forsøkte å finne ut etter slektstreffet, men siden de var som blåst bort tenkte han at de kanskje hadde emigrert, og det stemmer jo mht. til Gjertrud Kristine. Det var gøy å se at vi har noen forfedre fra Østfold siden noen av oss tippoldebarna til Johan Christian og Ingeborg Sophie vokste opp i Østfold, men de fleste holdt seg nok i Senja og Troms.

 

Noen av tippoldebarna til Johan Christian vokste opp i Østfold og Oslo som jeg kjenner til. Åtte av oss som er barnebarn av Halfrid Konstanse, fordelt på begge hennes sønner, Konrad og Tor er vokst opp i Moss. To av sønnene av en søster av farmor, Hildur, dro sørover hvor en av dem etablerte seg i Fredrikstad og en annen i Oslo, og en av sønnen til en annen søster, Hjørdis , Jan, bodde her en stund men flyttet nordover igjen! Narvik var en sentral by i Nord-Norge, bl.a måtte de som skulle til sjøs dra dit for å få stemplet passene sine før de kunne reise. min far og hans bror var en av de mange av dem.

 

Min farmor som er datterdatter til Johan Christian likte seg veldig godt sørpå, og ville gjerne flytte hit, og bo i nærheten av barn og barnebarn. Hun likte seg godt ellers også, jobbet her og trivdes, og hun og farfar bodde i Moss et par år men han ville nordover tilbake til Tromsø igjen. Kanskje hun som hadde forfedre i området ubevisst hadde en sterkere tilknytning til området. De var ofte sørpå og besøkte oss. Det kan jo hende at Johan Christian sine barn visste om at de hadde røtter fra sørpå og kan ha formidlet dette videre til noen av sine etterkommere, men om Kristine Marie sine barn visste noe om det, ble det ikke formidlet videre, ihvertfall via Kristine Marie. Det som i allefall var var kjent var at Johan Christian var fra Strinda. Iflg Berg Bygdebok døde han i 1928, noen år etter sin kone. Hun som han fikk sitt første barn med i Astafjord når han var dreng der som 17-åring, døde faktisk samme året som han ser jeg fra Astafjord Bygdebok. ( min mor har røtter fra Astafjord) Datteren de hadde fikk også et barn, en datter som vokste opp i hennes mors nye familie da hun giftet seg , men om linjen gikk noe videre etter henne igjen er jeg usikker på. Hadde vært spennede om vi kunne ha trommet sammen alle Gjertrud Kristine sine etterkommere fra hennes to ekteskap til et slektstreff! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På ‎09‎.‎03‎.‎2013 den 1.15, Karl Johnny Sommer skrev:

Hei Ørn - Guldbergsiden var på den tiden området fra fergeleiet mellom Ø Fredrikstad (Gamlebyen) og

Vestre Fredrikstad,den gang nevnt som "Forstaden" Guldbergsiden lå på vestsiden,og med utstrekning

som nevnt med fra fergeleiet og nordover med grense mot Lisleby.Guldbergsiden besto av en serie

husmandsplasser,og det er mulig at Elin var i tjeneste på en av disse ved vielsen 20 nov 1814.

Fra nordre Lisleby til Rådal,vil jeg anta det er 4 til 5 km.

Hva gjelder lenker så fant jeg i utgangspunktet det meste på "Family search"Men har sjekket alle opplysninger

der i kirkebøkene.

Kan ikke si jeg har fått grepet på det å legge ut lenker,men jeg tror du får fri til Ann-Mary Engum.Hun er en

kløpper på dette !

Hans 30 sep,8 okt 1815 i Glemmen min. 1803 - 1815 post 19,side 170.Joen 25 okt 1820 Fredrikstad min.

1816- 1824 post 1,side 120.Barn født i Christiania:Anne Hellene Aker 1819- 1829 klok.post 163,side 229.

Maren Aker 1819 - 1829 klok. 1827 post 18,side 401. Mathea 1828 -1837 min. post 2,side 73.

Vielsen Ole og Elin Glemmen 1803-1815 min. post 10,side 40.

Synes det virker tvilsomt at Ole skal være født i Christiania!

Mvh Karl Johnny Sommer

Hei, jeg lurer på om dette kan være Hans , f. i 1815 som vi finner i folketellingen for Kristiania i 1865. Han er teglbrender, 50 år og er født i Fredrikstad, gift og har 7 barn. Jeg benytter meg fremdeles av det gamle digitalarkivet fordi det er lettere å finne fram.  John fant jeg blant innflyttere til Trondheim i 1843, da som dreng, gift ca. et halvt år senere med Gjertrud Kristine, da jobber han som teglbrenner. Men de yngre  søstrene Anne-Helene, Maren og Mathea har jeg dessverre ikke funnet enda. 

 

Hans med familie bor der Aker Brygge ligger nå. Jeg tror det er bror til John.

Listenr.SideGardnrGateBydelKjøpstadMerknadTal på garden

1204127820718bHolmens GadeTrefoldigheds MenighedChristianiaUnderskrift: J H Bjørklund13

Personnr.Nytt hushaldFørenamnEtternamnFam. stillingYrkeSivilstandAlderKjønnFødestad

3207411Lars FredBjørklundHusfaderMekaniskarb.g56mSverige

320752Lovrense MarieBjørklund*Koneg54kHønefos

320763Wilhelmine AlbertineBjørklund*Datterug15kHønefos

320774KarenKnæstangLogerendei Husholdningslæreug21kHougs Annex

3207851HansOls.HusfaderTeglbrenderg51mFredrikstad

320796Anne CatrineKoneg48kSoon

320807Carl AugustHans.*SønHandelsbetjentug22mChra

320818Emilie MarieHansd.*Dattersyer Modepyntug19kChra

320829Ole SigvardHans.*Sønug16mChra

3208310Hilda AletteHansd.*Datterug13kChra

3208411Julie MagdaleneHansd.*Datterug10k

3208512Fredrik AdolphHans.*Sønug8m

3208613Albert Henrik KonstantinHans.*Sønug5m

 

Lenke til Klokker bok over ind-og utflyttede, SAT,

 

John er nr. 84 på første side, DVs, venstre side: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0136: Klokkerbok nr. 602C04, 1833-1845, s. 395


Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070924610317
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.