Gå til innhold
Arkivverket

Slekts ettersøk før 1910


Wærnes
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er etter forholdende svært fersk på slektsforskning, og trenger noen tips i forhold til å finne informasjon om slekt i nyere tid, altså før 1910.

Jeg vet at disnorge.no er en god kilde der, men finnes det andre kilder, eller muligheter for å finne opplysninger, av nyere dato enn 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk skannede kirkebøker på Digitalarkivet. Se etter lysningsbøker. De kan være skannet fram til ca 1970, men ikke alle steder. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read

 

Ta også en titt på Norsk Slektshistorisk Forenings Slektshistoriewiki. Her finner du bl.a. lenker til en mengde skannede bøker. Siden du er "fersk i faget" kan du ha god nytte av "Metode, kilder og arkiv". Her finner du flere gode lærebøker i slektsforskning og jeg vil gjerne anbefale "Våre røtter".

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker meg på en liste:

 

Fødselsmeldinger i kommunale arkiver med 60-års grense.

Kommunale folketellinger

Adressebøker

Bygdebøker: slekts- og gårdshistorie

Dødsfallsprotokoller

Skifteregistre

Matrikkelutkastet av 1950 og

Opplysninger fra Grunnboka hos Statens Kartverk

Eiendomsoverdragelser

Branntakstregister (kommunale arkiver)

Oppslag i dødsannonser/lysninger i eldre avisutgaver (Abonnement hos Aftenposten)

Oppslag i oversiktslitteratur for spesielle yrkesgrupper (f. eks leger, jernbanearbeidere)

 

Oppslag i bokserien 'Det norske næringsliv'

I flere kommuner er det søkbare gravregistre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, det finnes noen enkle regler i DA (Digitalarkivet) http://forum.arkivve...e-veiledninger/

 

Du skriver først at det gjelder "i nyere tid, altså før 1910".

Deretter "av nyere dato enn 1910".

Hva du egentlig mener er derfor ikke godt å vite, men det betyr ikke så veldig mye da det samme gjelder for begge deler.

Jeg vet ikke hvor mye de allerede vet om kilder, men her er noen av de aller vanligste:

 

Aller først, snakk med familien, spesielt de eldre.

Let i kildene som bl.a. består av kirkebøker, skifter, folketellinger og så har du DIS gravminner. Du kan også støtte deg til bygdebøker, der det finnes, Familysearch(momonerne) kan være til stor hjelp, men må ALLTID sjekkes mot kirkebøker.

Håper dette var til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

supert og takk for fine og gode tips,

Jeg ser at kirkebøker gjerne ligger fram til rundt 1930, fant nettopp en slektning der som jeg hadde mistet forbindelsen til etter FT 1910.

Nå mener jeg selvsagt fra 1910 og fram til i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervju av levende personer er også en nyttig fremgangsmåte. De fleste kjenner til sine foreldre, søsken og besteforeldre. Ikke bare kan slike intervju hjelpe med og konstruere slektstre tilbake til hvor tilgjengelige kilder kan ta over, men kan også gi masse nyttig informasjon og historier som ikke kommer frem av andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er etter forholdende svært fersk på slektsforskning, og trenger noen tips i forhold til å finne informasjon om slekt i nyere tid, altså før 1910.

Jeg vet at disnorge.no er en god kilde der, men finnes det andre kilder, eller muligheter for å finne opplysninger, av nyere dato enn 1910

 

Her er ein god side å starte på: http://www.disnorge.no/cms/nybegynner.html

 

Men det viktigaste er nok å få så mykje informasjon som muligt av dei som framleis lever, først når desse personane forsvinner vil du oppdage kor mykje opplysninger du savner...

 

Lykke til med din nye hobby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg er nok litt sent ute med dialogene,de som vet noe om historien er nok borte nå, så tror nok jeg er den som til nå sitter med størst kunnskap om slekten.

Jeg hadde et spørsmål, jeg har en Oldefar Martin Andreas Hagbart nilsen f 1898 i kvæfjord, finner han igjen i FT fra 1910, så finner jeg kirkeboken fra 1913 og konfirmasjonen hans,

så stopper det opp når det gjelder å kartlegge hans bevegelser fram til han gifter seg i Trondheim 1928. vet at kirkebøkene inneholder inn og utflytningsregister, men disse er til tider noe mangelfulle, slik informasjon kan det eventuelt finnes andre steder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.