Gå til innhold
Arkivverket

Mathias Andreassen, gift 1849 i Mykland, Aust Agder, født ca 1821 i Skudesnes eller Helleland, Rogaland


Bente Snøløs Topland
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer veldig på opphavet til min tipp-tipp oldefar Mathias Andreassen, også kalt Matias Målar. Faren het Andreas Sjander, muligens også Pedersen, og reiste omkring i bygdene som sølvsmed.

 

Matias skal ha kommet til Mykland i nåværende Froland, Aust - Agder, i 1842. Med seg hadde han visst med seg en presteattest som viste at han var født i Skudeneshavn i 1821. Men jeg har også sett Helleland som fødested, og 1819 og 1821 som fødselsår. Mora hette Anne Kristine Pedersdotter, til vanlig kalt Anne Lillesand.

 

Matias måtte spe på med andre inntekter for å klare seg på husmannsplassen Mjåvatn i Mykland, blant annet med rosemaling på et hundretalls kister. Om ham kan jeg lese en del i bygdebøkene for Mykland.

 

Jeg lurer på hvor Andreas Sjander kom fra, og hvem han var. Hvor kom dette uvanlige navnet Sjander fra, og sønnen Matias, hvor bodde han som ung gutt? Hvor kan jeg finne Mathias Andreassen i kirkebøkene under fødte og døpte?

 

Jeg er også nysgjerrig på om noen kjenner til noe av det Matias Målar har malt, slik som kisten på bildet jeg har lagt ved? Han rosemalte ølboller og diverse andre ting også. Sølvarbeidene til min tipp-tipp-tipp oldefar Andreas Sjander er det vel vanskeligere å få sett noe til...

 

 

Håper noen der ute vet noe og kan hjelpe! :rolleyes:

 

Hilsen

Bente

 

post-4186-0-11696500-1362519956_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fanger fleres interesse hvis du får med årstall og sted i overskriften.

 

Kildebelegg for opplysningene dine:

 

Mathias Andreassen er ført innflyttet til Mykland i 1842. Han er 21 år og oppgitt å være fra Skudenes, har med seg attest fra presten Krogh av 21. juli 1821.

 

Aust-Agder fylke, Mykland i Åmli, Ministerialbok nr. A 7 /2 (1829-1851), Inn- og utflyttede 1836-1844, side 329.

Aust-Agder fylke, Mykland i Åmli, Klokkerbok nr. B 1 (1816-1866), Innflyttede 1835-1844, side 303.

 

FT 1865 oppgir alderen 45 år og at han er født i Helleland, der har jeg ikke funnet han.

 

 

Legger inn lenke til den andre debatten din: Hvem var Anne Lillesand / Anne Kristine Pedersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all hjelp jeg kan få! :D

 

Jeg har heller ikke funnet Mathias under fødte og døpte, vielsen hadde jeg funnet. Må kanskje innse at det er vanskelig å finne ham igjen under Helleland/ Skudeneshavn. Har jo selv lett i kirkebøkene ei stund etter ham. Men å finne ham under inn og utflyttede hadde jeg ikke tenkt på!

 

Men noe årstall for faren Andreas Sjander har jeg jo ikke, vet ikke mer enn at han var omreisende sølvsmed og gift med Anne Lillesand... Kan alltids føre på Mathias også i overskrifta med årstall da. Sted for faren vet jeg jo ikke helt sikkert...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare hyggelig å hjelpe :-)

 

Ifølge vielsen het Mathias' far Andreas Pedersen. Det virker mindre sannsynlig at moren var Anne Lillesand (se debatten om henne).

 

Angående overskrifter:

Det er som regel lurt å ta utgangspunkt i den personen man har flest sikre opplysninger om, og i dette tillfellet er det Mathias Andreassen. Overskriften på denne debatten kunne derfor f.eks vært

"Mathias Andreassen, gift 1849 i Mykland, Aust Agder, født ca 1821 i Skudesnes eller Helleland, Rogaland."

 

... da hadde du også unngått to debatter istedet for å ha èn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er enklere å lete etter konfirmasjonen til Mathias. Følge sporet hans fra Mykland og bakover. Men han kan jo ha blitt konfirmert i alderen 14 - 18 f.eks.

Men til gjengjeld er dette raskere enn å lete etter dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal gi det et forsøk :)

 

Har funnet ut at på innsida av ei kiste i Froland som han malte 6. desember 1904 har han skrevet fødselsdagen sin til 4. juni 1820. Hm. Men har også funnet ham innskriven i Froland over døde og begravede, og der står det 4. juni 1819. Døde forøvrig 18. juni 1913.

 

Jeg kan vel forresten ikke forandre overskriften nå, blir ikke det forvirrende tru? Prøvde her jeg, men fikk det ikke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at du har funnet en mulig fødselsdato på Mathias. Utfordringen er at flere av våre forfedre ikke var helt sikre på når de var født, verken dato eller år. Her kan det virke som 4. juni er rett, men at årstallet er noe usikkert. Attesten datert 21. juli 1821 kan være en flytteattest.

 

Du kan fint endre overskriften din, det blir ikke forvirrende. De som har kunnskaper om området vil lese det som har framkommet så langt, så det tror jeg kun vil ha en positiv virkning. Overskriften nå "Hvem var Andreas Sjander?" blir for anonym. Overskriften endrer du i ditt første innlegg, trykk på knappen rediger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette nettopp:

 

EILERT SUNDT

Fante- eller landstrygerfolket

i Norge

 

...

Og derhos skal jeg tillade mig at nævne tvende stykker, som jeg skulde ønske, at amtskommunerne vilde skjænke sin opmærksomhed.

 

206. I 1864 (derfor ikke regnet med i ovenstående tal) døde den mærkelige omstreiferske Anne Lillesand, som jeg har omtalt i 2den årsberetning § 170. Hun skulde være 95 år gammel, og i Heirefos hvor hun blev begravet, skjød bønderne sammen det fornødne til kiste, ligklæder og begravelse for denne her i egnen så vel kjendte betlerske.

...

 

I kirkeboka for Herefoss i Hommedal s 78, år 1864 står det at hun døde 27. februar, "Ulledal i Mykland ... Anne Peersdatter Lillesand af Landstrykerne"

 

Tenkte bare siden man påstår i Myklandsbøkene at Mathias er sønnen hennes, at det er en liten sammenheng med at han hørte til Herefoss kirke til ca 1905 (For Herefoss/ Mykland er det felles klokkerbøker/ ministerialbøker fra 1871-1946, Mykland var en del av Herefoss prestegjeld fra 1874) og at hun ble begravet her. Han bodde på plassen Monen i Uldal ei tid. Han må ha visst hvem moren hans var tenker jeg. Kanskje verre å vite hvem faren var egentlig, men hun var gift to ganger står det i Myklandsbøkene, andre gangen med Andreas Sjander: "Andreas og Anne var foreldra til Matias".

 

For øvrig skal Matias Målar ha malt noe av interiøret i Herefoss kirke som det står i Myklandsbøkene.

 

Jeg synes det er interessant med disse fantefortegnelsene, og lurer på om en kan finne Andreas Sjander Pedersen her, siden han var omreisende sølvsmed, og også muligens av det reisende folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Schander er min tip tip tip olderfar.Historien jeg har blitt fortalt er slik:Anne Lillesand først gift med en Svendsen fra Lillesand.De hadde en sønn,Per..kaldt Per Toppen.

 

Schander kom fra Lombardiet i Italia.Som jeg har hørt var det i forbindelse med en krig han kom til Skudenes havn.Det var mye hemmelighetskremmeri pga kansje som desertør?Han var i tillegg til sølvsmed også skuespiller og danser.Han hadde blant annet vært i Frankrike,hvor han hadde vært kjærest med en annen skuespiller Marianne,og spilt et stykke skrevet av Ibsen.Hvilke vet vi ikke.Hans egentlige navn var heller ikke Schander,men Pedro JuanLumbarde..et etternavn inflyttere eller folk fra Lombardiet i nord Italia tok.Jeg har sett en kiste som Matias Målar har malt.Den står på Arendal Museum.Jeg har også sett et bilde av Matias Målar.Kansje har jeg kopi av det et sted.Finner jeg det,skal jeg legge det ut etter hvert.

Endret av Unni Korstvedt
Glemte ene mellomnavnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.