Gå til innhold
Arkivverket

Ane Malene Andersdatter (1779-1841) Hamarøy, Nordland og hennes forfedre


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker som sagt å finne forfedrene til Ane Malene (FT 1801).

 

For å plassere henne "på kartet" så fikk hun blant annet Jonette Kristine Axelsdatter (f.1821) med Axel Pedersen (FT 1801). Ane Malene hadde vært gift 1.g. før (m/ Jonas Mortensen) og Axel hadde vært gift 2.g tidligere (Adelus Jensdatter, Ingeborg Christophersdatter).

 

Jonette fikk et uekte barn (Mathias Andreas) med Rasmus Andreas Steen. Han har jeg tidligere omtalt og fått informasjon om i dette emnet.

 

 

Ane Malena Andersdatter:

Døpt 1779 i Hamarøy: Kirkebok Hamarøy 1766-1821 Høyre side, høyre kolonne, første i 1779

Her står følgende (og jeg regner med noen korrigerer om jeg tolker feil)

Fest:N.A. Døbt Anders Knutsen Hamsund sit barn

Nom: Ane Malene født ...

23 January

Her blir jeg usikker. Fest.N.A. i kirkeåret er vel Festum Novi Anni, Nyttårsdagen?

 

Så vidt jeg vet lå gården Hamsund (i 1801) i Hamarøy sogn, Steigen Prestegjeld. Samtidig lå gårdene Hestnæs og Kilkvik i Lødingen og Hol sogn.

 

 

Siri Eriksdatter og Anders Knutsen

Dersom jeg har funnet den riktige faren til Ane Malene, så har jeg ikke så mye om han.

Død 1780 Hamsund, Hamarøy: Kirkebok Hamarøy 1766-1821 Høyre side, venstre kolonne, nederst

 

Skifte etter Anders Knutsen datert 4. Oktober 1780 nevner Siri Eriksdatter, Ellef 6 aar, Peder 4 aar og datteren Ane Malene 2 aar.

http://arkivverket.n..._read/24954/47/

 

 

Forlovelse 1773: I Kirkebok Hamarøy 1766-1821 (høyre side, venstre kolonne, nederst) finner jeg forlovelse mellom Anders Knutsen og Siri Eriksdatter.

 

Videre i samme kirkebok finnes tre barn:

1) Eillev f. 6 september 1774 (venstre side, høyre kolonne, midten)

2) Peder f. 9 september 1776 (høyre side, venstre kolonne, nær toppen)

3) Ane Malena (se over)

 

Som nevnt tidligere finnes Ane Malena på gården Hestnæs ved FT i 1801. Hennes eldste bror Eillev er også på denne gården samtidig.

 

Når det gjelder Siri Eriksdatter, i følge Kirkebok Lødingen 1787-1829, så døde hun i september 1800 46 aar gammel. Hun var da bosatt i Kilkvig. Dette er så vidt jeg vet nabogården til Hestnæs hvor to av hennes barn var i 1801.

 

 

Siri Eriksdatter og Peder Hansen

Det er sagt på forumet til DIS-Norge at Siri Eriksdatter var gift med en Peder Hansen før hun var sammen med Anders Knutsen.

Giftemål 26 August 1770 Kirkebok Hamarøy 1766-1821 (høyre side, venstre kolonne, nær toppen)

 

Peder døde kort tid etter

Død Desember 1770 Kirkebok Hamarøy 1766-1821

 

En sønn, Arne Pedersen ble født 20 Oktober 1770. Kirkebok Hamarøy (høyre side, høyre kolonne)

Denne har jeg ikke klart å tyde helt, men jeg tror det må stå Peder Hansen som far.

 

I FT 1801 finner vi jo igjen Arent Pedersen på gården Kilkvik (ca 34 år), hvor en Sigrie Eriksdatter døde i 1800 (se over)

 

 

Erik Arentsen og Anne Trondsdatter

I følge en eldre tråd på DIS-Norge's forum så er det foreslått at disse to er foreldre til Siri Eriksdatter. De var visstnok fra (eller bodde) gården Waseng i Hamarøy sogn (FT 1801). Det er mye sannsynlig at de begge var døde før 1800.

 

Skifte datert 13 Juni 1756 viser en Anne Trondsdatter i Waseng, Hamarøy

Her kommer jeg til kort med å tyde teksten, men jeg tror det er minst tre barn nevnt:

Christen Erichsen, 22 aar, Maren Erichsdatter ?? aar, Sirie Erichsdatter 17 aar

Stort annet klarer jeg ikke å lese, og håper på andres hjelp til å se om det finnes noen hint om familie.

 

 

Det er mye mulig en del av dette er bare gjetninger og antakelser, men jeg håper uansett noen er i stand til å komme med innspill slik at det blir mulig å finne en sannsynlig slektslinje, forfedrene til Ane Malene Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Randi Elisabeth Haugros

    1

  • Lars Østensen

    10

  • Jørgen M. Steen

    30

  • Britt Irene

    11

Skifte etter Anders Knudsen, Hamsund i Hamarøy

Film eller link: HF1966

Formue: 39-1-11. Gjeld: 84-0-9.

Arvinger:

Ektefelle: Siri Erichsdatter. Internt skiftenr: 5775. Skiftet åpnet: 4/10-1780. Side: 44. Løpenr: .

Siri Erichsdatter, Hamsund i Hamarøy.

Hustru av avdøde. Enke. Ektefelle: Anders Knudsen.

Ellef Andersen, Hamsund i Hamarøy, 6 år

Sønn av avdøde.

Peder Andersen, Hamsund i Hamarøy, 4 år

Sønn av avdøde.

Ane Malena Andersdatter, Hamsund i Hamarøy, 2 år

Datter av avdøde.

-------------------------------------------------------------------------------

 

Samme mann?

 

Skifte etter Malena Eschildsdatter, Hamsund i Hamarøy

Film eller link:

Formue: 84-3-4. Gjeld: 65-5-9.

Arvinger:

Ektefelle: Anders Knudsen. Internt skiftenr: 9446. Skiftet åpnet: 19/4-1773. Side: 667. Løpenr: .

Anders Knudsen, Hamsund i Hamarøy.

Hustru av avdøde. Gift. Enkemann. Ektefelle: Malena Eschildsdatter.

Ole Pedersen, Scharsten i Westeraalen.

Sønn av avdøde. Barn av avdødes første ekteskap. Tverberg fjerding.

Christen Christensen, Schougvold i Gildeskål.

Sønn av avdøde. Barn av avdødes første ekteskap.

Ane Christensdatter, .

Datter av avdøde. Død. Gift. Barn av avdødes første ekteskap.

Christen Olsen, , 12 år

Dattersønn av avdøde. Sønn av avd. Ane Christensdatter.

Elias Olsen, , 10 år

Dattersønn av avdøde. Sønn av avd. Ane Christensdatter.

 

-----------------------------------------------------------

 

Skifte etter Anne Trondsdatter, Vesteng i Hamarøy

Film eller link: HF1963

Arvinger:

Ektefelle: Erik Arntsen. Internt skiftenr: 12454. Skiftet åpnet: 13/6-1756. Side: 776. Løpenr: .

Erik Arntsen, Vesteng i Hamarøy.

Ektemann av avdøde. Gift. Enkemann. Ektefelle: Anne Trondsdatter.

Christen Eriksen, Vesteng i Hamarøy, 22 år

Sønn av avdøde.

Maren Eriksdatter, Vesteng i Hamarøy, 24 år

Datter av avdøde.

Siri Eriksdatter, Vesteng i Hamarøy, 17 år

Datter av avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent! Her er det en del å sortere, takk.

 

Jeg fant til slutt skiftet etter Anders Knutsen på http://arkivverket.no/URN:sk_read/24954/47/ men jeg foretrekker så absolutt å lese avskrift!

 

Angående Malena Eschildsdatter så ser jeg at det har vært diskutert på DIS-forum http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=309950#309950

 

Her kan det se ut som om Malena Eschildsdatter ikke har noe med "vår" Anders Knutsen å gjøre, men det er jo noe å utforske videre for å bli helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Erich Arntsen, Vasseng i Hamarøy

Film eller link:

Arvinger:

Internt skiftenr: 9039. Skiftet åpnet: 17/5-1768. Side: 57. Løpenr: .

Christen Erichsen, Vasseng i Hamarøy.

Sønn av avdøde. Gift.

Maren Erichsdatter, i Hamarøy, 39 år

Datter av avdøde. Ugift.

Synnøve Erichsdatter, i Hamarøy, 26 år

Datter av avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det står Arntsen men er usikker på om det er Vasseng, det er en sinnet ordet og eng til slutt.

 

Du kan legge innspørsmålet i Tyding for scannede kilder

Tore S. Falch kom frem til at det var Erik Arentsen Vasengen og det stemmer jo godt.

http://forum.arkivverket.no/topic/183368-erik-arntsen-doed-1767-i-hamaroey-hvor-bodde-han/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Anne Trondsdatter og skiftet etter Erich Arntsen stemmer ikke overens.

 

Bosted: Vesteng vs. Vasseng

 

Navnet på etterlatte barn: Siri vs. Synnøve

 

 

Det kan jo være feil avskrift hva angår barna og bostedet likedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 8 Sannsynligvis feil i transkriberingen, men det må sjekkes opp mot orignalskiftene. Antall barn og navn på de øvrige barna stemmer overens....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer godt overens. Ang. navnet på Siri, så har jeg jo sett mange versjoner. Siri, Sirie, Sigrie, Signe...så hvorfor ikke Synnøve. Det samme med Vasseng. I folketelling 1801 så er gården Vasseng kalt Waseng. Det er vel mest sannsynlig at den også blir omtalt som Vesteng.

 

Takk for oppslagene Lars, det kommer godt med i puslespillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei...

Jeg ser at jeg har Ane Malena i mitt slektstree, da gift med Jonas Mortensen.

I tillegg har jeg en Axel Pedersen gift med Adelus Jensdatter. Selv prøver jeg nå å finne foreldre til Ane Malena, og lurer på om du kanskje kan hjelpe meg med det :-)

 

Jeg ønsker som sagt å finne forfedrene til Ane Malene (FT 1801).

For å plassere henne "på kartet" så fikk hun blant annet Jonette Kristine Axelsdatter (f.1821) med Axel Pedersen (FT 1801). Ane Malene hadde vært gift 1.g. før (m/ Jonas Mortensen) og Axel hadde vært gift 2.g tidligere (Adelus Jensdatter, Ingeborg Christophersdatter).

Jonette fikk et uekte barn (Mathias Andreas) med Rasmus Andreas Steen. Han har jeg tidligere omtalt og fått informasjon om i dette emnet.


Ane Malena Andersdatter:
Døpt 1779 i Hamarøy: Kirkebok Hamarøy 1766-1821 Høyre side, høyre kolonne, første i 1779
Her står følgende (og jeg regner med noen korrigerer om jeg tolker feil)

Her blir jeg usikker. Fest.N.A. i kirkeåret er vel Festum Novi Anni, Nyttårsdagen?

Så vidt jeg vet lå gården Hamsund (i 1801) i Hamarøy sogn, Steigen Prestegjeld. Samtidig lå gårdene Hestnæs og Kilkvik i Lødingen og Hol sogn.


Siri Eriksdatter og Anders Knutsen
Dersom jeg har funnet den riktige faren til Ane Malene, så har jeg ikke så mye om han.
Død 1780 Hamsund, Hamarøy: Kirkebok Hamarøy 1766-1821 Høyre side, venstre kolonne, nederst

Skifte etter Anders Knutsen datert 4. Oktober 1780 nevner Siri Eriksdatter, Ellef 6 aar, Peder 4 aar og datteren Ane Malene 2 aar.
http://arkivverket.n..._read/24954/47/


Forlovelse 1773: I Kirkebok Hamarøy 1766-1821 (høyre side, venstre kolonne, nederst) finner jeg forlovelse mellom Anders Knutsen og Siri Eriksdatter.

Videre i samme kirkebok finnes tre barn:
1) Eillev f. 6 september 1774 (venstre side, høyre kolonne, midten)
2) Peder f. 9 september 1776 (høyre side, venstre kolonne, nær toppen)
3) Ane Malena (se over)

Som nevnt tidligere finnes Ane Malena på gården Hestnæs ved FT i 1801. Hennes eldste bror Eillev er også på denne gården samtidig.

Når det gjelder Siri Eriksdatter, i følge Kirkebok Lødingen 1787-1829, så døde hun i september 1800 46 aar gammel. Hun var da bosatt i Kilkvig. Dette er så vidt jeg vet nabogården til Hestnæs hvor to av hennes barn var i 1801.


Siri Eriksdatter og Peder Hansen
Det er sagt på forumet til DIS-Norge at Siri Eriksdatter var gift med en Peder Hansen før hun var sammen med Anders Knutsen.
Giftemål 26 August 1770 Kirkebok Hamarøy 1766-1821 (høyre side, venstre kolonne, nær toppen)

Peder døde kort tid etter
Død Desember 1770 Kirkebok Hamarøy 1766-1821

En sønn, Arne Pedersen ble født 20 Oktober 1770. Kirkebok Hamarøy (høyre side, høyre kolonne)
Denne har jeg ikke klart å tyde helt, men jeg tror det må stå Peder Hansen som far.

I FT 1801 finner vi jo igjen Arent Pedersen på gården Kilkvik (ca 34 år), hvor en Sigrie Eriksdatter døde i 1800 (se over)


Erik Arentsen og Anne Trondsdatter
I følge en eldre tråd på DIS-Norge's forum så er det foreslått at disse to er foreldre til Siri Eriksdatter. De var visstnok fra (eller bodde) gården Waseng i Hamarøy sogn (FT 1801). Det er mye sannsynlig at de begge var døde før 1800.

Skifte datert 13 Juni 1756 viser en Anne Trondsdatter i Waseng, Hamarøy
Her kommer jeg til kort med å tyde teksten, men jeg tror det er minst tre barn nevnt:

Stort annet klarer jeg ikke å lese, og håper på andres hjelp til å se om det finnes noen hint om familie.


Det er mye mulig en del av dette er bare gjetninger og antakelser, men jeg håper uansett noen er i stand til å komme med innspill slik at det blir mulig å finne en sannsynlig slektslinje, forfedrene til Ane Malene Andersdatter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstraskatten 1762, På Hamsund i Hammarøy fjerding finnes Anders Knudßen og qvinde

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48768/46/

 

Ekstraskatten 1764, på Hamsund i Hammarøy fjerding finnes Anders Knudßsen og qvinde

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48768/240/

 

Ekstraskatten 1762, manntall for Hamarøy menighet, på Hamsund finnes Anders Knudßen og Malena Eskildsdatter

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49642/50/

 

 

I alle tre føres det barn over 12 år, men jeg karer ikke tyde navn. Av den siste oppføringen ser det dog ut til at det står "min søn Christen Christensen", og om det stemmer, så kan det nok snakk om hennes sønn fra tidligere ekteskap.

 

Med andre ord så bekrefter vel ekstraskatten langt på vei at Malena Eskilsdatter var Anders Knudsens ektefelle før Siri Eriksdatter og at skiftet postet i #2 dreier seg om dette paret.

 

Edit:

det står jo stifsøn Christen Christensen i den første linken. Sannsynligvis står det samme i den siste linken.

I oppføringen fra 1764 står Christen Christensen oppført som barn over 16 år. Muligens står det Jacob Christophersen oppført under barn 12 år, men der er jeg usikker.

 

Denne relasjonen mellom Anders Knutsen-Malena Eskildsdatter/Siri Eriksdatter bør uansett være i boks.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..det står jo stifsøn Christen Christensen i den første linken. Sannsynligvis står det samme i den siste linken."

I oppføringen fra 1764 står Christen Christensen oppført som barn over 16 år. Muligens står det Jacob Christophersen oppført under barn 12 år, men der er jeg usikker."

 

 

Det står stesønn Chisten Christensen begge steder. Jacob Christophersen er dreng (arbeider på gården).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Malena Eschildsdatter, Hamsund i Hamarøy

Film eller link:

Formue: 84-3-4. Gjeld: 65-5-9.

Arvinger:

Ektefelle: Anders Knudsen. Internt skiftenr: 9446. Skiftet åpnet: 19/4-1773. Side: 667. Løpenr: .

Anders Knudsen, Hamsund i Hamarøy.

Hustru av avdøde. Gift. Enkemann. Ektefelle: Malena Eschildsdatter.

Ole Pedersen, Scharsten i Westeraalen.

Sønn av avdøde. Barn av avdødes første ekteskap. Tverberg fjerding.

Christen Christensen, Schougvold i Gildeskål.

Sønn av avdøde. Barn av avdødes første ekteskap.

Ane Christensdatter, .

Datter av avdøde. Død. Gift. Barn av avdødes første ekteskap.

Christen Olsen, , 12 år

Dattersønn av avdøde. Sønn av avd. Ane Christensdatter.

Elias Olsen, , 10 år

Dattersønn av avdøde. Sønn av avd. Ane Christensdatter.

 

-----------------------------------------------------------

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 16 , 1772-1777, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24948/141/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090226690141.jpg

 

Sammenlikn med:

 

7. Okt, 1762 Hamsund, Hamarøy

 

afgl: ...? Anne Christensdatter .. igjenlevende mand velagtbr? Ole Christensen Hamsund paa den ene, og paa den anden .. fælles ægteskab samen aflede børn ..

2de sønner nemlig 1 Christen Olsen 2 aar gl 2 Elias Olsen 1/2 aar gl. Far Ole Christensen blir formynder.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 09 , 1761-1762, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-323. Register i 3A 10.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24941/134/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090226660472.jpg

 

Her er det mye frem-og-tilbake som jeg ikke har fått sydd sammen helt. Skiftet etter Malena må da inneholde noe feil (?) eller mangle en opplysning...at hun har hatt et ekteskap til, med en Christen (?). Christen Christensen og Ane Christensdatter må jo være av Malena sitt andre ekteskap, ikke første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 15

 

Skifte etter Christen Baardsen, Hamsund i Hamarøy
Film eller link: HF1960
Formue: 30-1-2. Gjeld: 10-0-15.
Arvinger:
Ektefelle: Malena Eschildsdatter. Internt skiftenr: 5087. Skiftet åpnet: 31/10-1747. Side: 151.
Løpenr: .
Malena Eschildsdatter, Hamsund i Hamarøy.
Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Christen Baardsen.
Marit Christensdatter, Hjertøe i Bodø.
Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Niels Thomesen. Marit er fra første ekteskapet.
Niels Thomesen, Hjertøe i Bodø.
Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Marit Christensdatter.
Berit Christensdatter, Bodø i Bodø.
Datter av avdøde. Datter av 1. ekteskap.
Peder Christensen, Hamsund i Hamarøy, 14 år
Sønn av avdøde. Umyndig. Sønn i siste ekteskap.
Christen Christensen, Hamsund i Hamarøy, 11 år
Sønn av avdøde. Umyndig. Av siste ekteskap.
Anne Christensdatter, Hamsund i Hamarøy, 8 år
Datter av avdøde. Umyndig. Datter i siste ekteskap.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 16 , 1772-1777, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 527-789. Gammelt register bakerst.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24948/141/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090226690141.jpg

 

Om det er noe feil i skiftet etter ME har jeg ingen ide om. Første arving er en Ole Pedersen som det står er hennes sønn. Om det faktisk er tilfelle vet jeg ingenting om. Det kan jo teoretisk sett være en sønn av PC, men hun kan jo også ha vært gift med en Peder eller ha hatt en sønn utenom ekteskap som er denne Ole Pedersen.

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, takk! Det oppklarer jo litt, men ikke alt.

 

Det originale skiftet nevner en Olle Pedersen og Hans Pedersen, men er de bare kreditorer? Synes nesten det står stifsønner der... Begge får 6-_-6 utlagt.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07 , 1745-1753, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-360. Register i 3A 08.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24939/153/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090226650496.jpg

 

Edit: nesten sikker på det må være hennes to barn, og dermed hans stesønner. De får kanskje arven etter deres far som de fremdeles har utestående?

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, takk! Det oppklarer jo litt, men ikke alt.

 

Det originale skiftet nevner en Olle Pedersen og Hans Pedersen, men er de bare kreditorer? Synes nesten det står stifsønner der... Begge får 6-_-6 utlagt.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07 , 1745-1753, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-360. Register i 3A 08.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24939/153/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090226650496.jpg

 

Edit: nesten sikker på det må være hennes to barn, og dermed hans stesønner. De får kanskje arven etter deres far som de fremdeles har utestående?

 

Ja, det står stesønner på Ole og Hans og de får utlagt i faderarv, mao så har hun vært gift før med en Peder.

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er nevnt på Hamsund allerede i 1729:

 

Skifte etter Barbra Tollevsdatter, Lilandsaas i Hamarøy
Film eller link: HF1959
Formue: 56-2-8. Gjeld: 28-0-8.
Arvinger:
Ektefelle: Eskild Olsen. Internt skiftenr: 11964. Skiftet åpnet: 22/4-1729. Side: 451. Løpenr: .
Døde 3/10 1728.
Eskild Olsen, Lilandsaas i Hamarøy.
Ektemann av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Barbra Tollevsdatter.
Daniel Eskildsen, Hofmandsfjeld i Hamarøy.
Sønn av avdøde.
Ole Eskildsen, i Hamarøy.
Sønn av avdøde. Død.
Ole Olsen, i Hamarøy, 8 år
Sønnesønn av avdøde.
Jacob Eskildsen, i Ofoden.
Sønn av avdøde.
Tollef Eskildsen, Lilandaas i Hamarøy.
Sønn av avdøde.
Malena Eskildsdatter, Hamsund i Hamarøy.
Datter av avdøde.

 

Gift dit med en Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Christen Baardsen var på Hamsund allerede i 1723:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Salten, Matrikkel (RA/EA-4070/N/Nb/Nbf/L0173), 1723-1723, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Matrikkelprotokoll

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39213/150/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ma20090820660150.jpg

 

Christen Baardsen

Olle ..? Hansen

Johannes ..?

 

Nå finnes det jo kirkebok for Hamarøy 1708-1738, så det blir nok å lete litt der. Det bør være relativt gode muligheter for å finne Malena, hun var ifølge begravelsen i 1772 71 år gammel, noe som tilsier hun var født rundt 1701. Gitt at det stemmer, så bør hun finnes gift to ganger etter 1719, og ikke senere enn 1733.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Domin I Advent confit: .. Malena Baardsd?: Hamsund

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hamarøy, Ministerialbok nr. 859A00 (1708-1738), Kronologisk liste 1726, side 30.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3062&idx_id=3062&uid=ny&idx_side=-264
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060410030264.jpg

 

Det kan jo indikere at hun var der såpass tidlig, forutsatt at det er rett person.

 

 

Hamsund i 1701, Christen er allerede 20 år gammel: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000633940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro hun kom fra en annen gård, med mindre hun var gift med broren til Christen Baardsen... Ville det egentlig gått an eller var man da beslektet?

 

45 stk Peder i Hamarøy 1701, en god del av dem selvsagt uaktuelle: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/64/38464?fornavn=ped*&etternavn=&stilling_stand=&kjonn=&rolle=&alder=&oppholdssted=&gard=&sokn=&prgjeld=&skipreide=Hammer%C3%B8e&fodestad=

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst står det nok Malena Eshelsdatter Aas. Ikke godt å si om dette faktisk er 1720.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hamarøy, Ministerialbok nr. 859A00 (1708-1738), Kronologisk liste 1720, side 226.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3062&idx_id=3062&uid=ny&idx_side=-231
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060410030231.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.