Gå til innhold
Arkivverket

Skilsmisse Tønsberg


Anne-Grethe Olaussen
 Del

Recommended Posts

Søker opplysninger vedr.skilsmissen mellom Inger Olea Christensdatter Aamot og Henrik Tollefsen

i Tønsberg. De to giftet seg i Tønsberg 25 aug.1857 og fikk 2 barn.

 

Inger Olea inngikk et nytt ekteskap i Tønsberg 27 des.1875 med Aleksander Johannessen Kjelaas.

Det ble skrevet i kirkeboka ved vielsen 1875 " fraskilt, antagelig er mannen død ".

 

Jeg vil veldig gjerne ha dokumentasjon på denne skilsmissen, og lurer også på når og hvor Henrik døde,

han var sjømann hele livet og omkom muligens på havet?

Inger Olea og Henrik var mine tippoldeforeldre på farssiden.

 

Hilsen Anne-Grethe Olaussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har undersøkt arkivet etter Justisdepartementet, 1. sivilkontor B, men kan ikke se at det finnes noen skilsmissesak på vedkommende.

 

I kirkeboka refereres det til en skifteattest av 30.10.1875. For å finne ut hva som eventuelt står i denne attesten setter vi saken videre til Statsarkivet i Kongsberg.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne-Grethe Olaussen

 

I kirkeboka vises det til en dom i underretten fra 11.08.1875. Retten avsier her kjennelse om at ekteskapet mellom Inger Olea Christensdatter Aamodt og Henrik Tollefsen bør oppheves, se vedlegg (Tønsberg byfogd, domsprotokoll nr. 3, 1871-1880).

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

post-2111-0-31713500-1362747657_thumb.jpg

post-2111-0-99627200-1362747664_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tusen takk for hjelpen, dette var veldig spennende å se.

Må sette meg ned å prøve å tyde alt som står her. Regner med at det blir

vanskelig å finne ut hvor det ble av Henrik.

 

Mvh

Anne-Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Nå har jeg forstått konklusjonen i dommen, selv om noen ord er vanskelige å forstå.

Er det noen vedlegg i saken? F.eks. brevet fra Henrik datert 13 des 1863, utskrift 12 jan 1864 som beviste at han rømte

eller attester ang. livet til Inger Olea under mannens fravær?

Det jeg vet om hennes videre liv er at hun giftet seg 27 des 1875 med Alexander Johannesen Kjelaas, død 8 feb 1877, og fikk en sønn

Alex Leonard Kjelaas f. 27 jul 1876, død 18 apr 1877. De bodde i Tønsberg under disse hendelsene også.

Inger Kjelaas døde 22 jan 1899 i Tønsberg og ble da forsørget av fattigvesenet.

 

Er takknemlig for alle opplysninger ang. Inger Olea og Henrik.

 

Mvh Anne-Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 13.3.2013 den 9.44, Statsarkivet i Kongsberg skrev:

Vi har funnet flere vedlegg til saken. Hvis du kontakter oss på mail (sakongsberg@arkivverket.no) eller via vårt kontaktskjema på nett og oppgir din postadresse, kan vi ta kopier og sende det til deg.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

Hei.

Etter en del søking, viser det seg at jeg er etterkommer av Inger Olea Christensdatter Aamodt. Jeg har kilder på at hun fikk ett sett tvillingpar (jenter) i 1867 (da utenfor ekteskap, ettersom hun da fortsatt var gift med den "bortrømte" matrosen Henrik Tollefsen). Jeg er videre etterkommer fra ett av tvillingjentene. Jeg har ikke klart å finne ut av hva slags forhold hun hadde til barnas far, da det eneste jeg har klart å finne av han, står under fødselsprotokollen. Men  jeg har sett av tråden her, at Inger Olea får ekteskapet med Henrik T. opphevet ved dom, og gifter seg med en annen mann i 1875. Denne mannen er ikke samme mann som er far til tvillingjentene, som jeg kan se av navnet.

Mitt spørsmål, er i grunn om også jeg kan få tilsendt de vedlegg som nevnes her?

Er det mulig å finne ut hva slags forhold, eller situasjonen rundt Inger Olea og tvillingjentenes far? Tvillingjentene står som nevnt oppført som uekte, og jeg er nysgjerrig på hvordan Inger Olea klarte seg. Fikk hun f.eks. hjelp av barnas far? Hva skjer videre ifht. barnefaren, ettersom Inger Olea senere gifter seg med en annen mann i 1875. Hvordan kan jeg finne ut av dette, eller om dere kan, ved hjelp av min kilde (som jeg kan oppgi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.