Gå til innhold
Arkivverket

"Bødker" Rasmus Nielsen, boende i Christiania i 1801. Tross at Family Search oppgir barnas døpsdato i "Oslo" finner jeg ikke disse i kirkebøkene!


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Folketellingen i Christiania 1801 gir følgende opplysninger:

Bosatt i Waterlands Tvergade No. 210:

Rasmus Nielsen, bødker, 37 år.

Hustru: Sørine Syversdatter, 37 år.

Barn: Lars 5 år, David Petter 3 år.

Mannens mor: Karen Leier, 58 år, enke, sykone.

Hennes dattersønn: Johannes Hansen, 2 år.

 

Ved å slå opp i Family Search fant jeg følgende av barna deres:

Syver, "event date" (som jeg tolker som dåpsdato): Oslo 5 desember 1794.

Lars Beyer: Oslo 1 april 1796

David Petter Beyer: Oslo 4 august 1797.

David Petter Beyer: Oslo 1 februar 1799.

Karen Beyer: Oslo 21 mars 1801

Syvert: Domkirken 7 oktober 1803 (han finner jeg)

Marthe Cathrine: Domkirken 29 august 1806 (hun finner jeg)

Lars Beyer: Domkirken 14 mai 1811 (han finner jeg)

 

Videre opplyser Family Search at Rasmus Nielsen giftet seg med Sørine Syversdatter 30 januar 1795 (altså etter at sønnen Syver ble født i 1794, hvis dette er korrekte opplysninger).

 

Jeg finner hverken denne vielsen eller barna (bortsett fra de som ble døpt i Domkirken) når jeg leter i de aktuelle kirkebøkene i Oslo (som jeg ikke kan skjønne annet må være Domkirken og Oslo Hospital, foruten at jeg har søkt i Aker).

 

Overser jeg noe eller er det Family Search som har gjort en skrivebommert hva gjelder stedsangivelse for dåpshandlingen? Jeg stusser også på hvordan Beyer-navnet er kommet inn i familien. Beyer er vel helst en Bergen familie?

Så spørsmålet er kort og godt om familien var innflyttere til hovedstaden? Videre om det lar seg gjøre å finne ut hvem som var foreldrene til Rasmus og Sørine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Nielsen familie i Beyer slekten fra Bergen, tidspunktet er midt i blinken, men...

 

Min Rasmus Nielsen er født 1797 (mer vet jeg ikke om Nielsen slekten bakover) og giftet seg med Morten Absalonsen Beyer sin datter Dorthea Catharina Beyer, f. 1800.

 

Så denne Beyer-slekten (om det er en Beyer-slekt) er sannsynlig en dansk/tysk, eller fra Beiarn i nordland. Barnas navn og moerens navn, Sørine, kan vel tyde på at du skal til Danmark?

 

Bergens slekt er jeg ganske sikker på det ikke er, det fantes i prinsippet 2 Beyer-slekter i Bergen, en tysk og Beyer-slekten fra Nordfjord som går tilbake til Absalon Pederssøn Beyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen i Christiania 1801 gir følgende opplysninger:

Bosatt i Waterlands Tvergade No. 210:

Rasmus Nielsen, bødker, 37 år.

Hustru: Sørine Syversdatter, 37 år.

Barn: Lars 5 år, David Petter 3 år.

Mannens mor: Karen Leier, 58 år, enke, sykone.

Hennes dattersønn: Johannes Hansen, 2 år.

 

Ved å slå opp i Family Search fant jeg følgende av barna deres:

Syver, "event date" (som jeg tolker som dåpsdato): Oslo 5 desember 1794.

Lars Beyer: Oslo 1 april 1796

David Petter Beyer: Oslo 4 august 1797.

David Petter Beyer: Oslo 1 februar 1799.

Karen Beyer: Oslo 21 mars 1801

Syvert: Domkirken 7 oktober 1803 (han finner jeg)

Marthe Cathrine: Domkirken 29 august 1806 (hun finner jeg)

Lars Beyer: Domkirken 14 mai 1811 (han finner jeg)

 

Videre opplyser Family Search at Rasmus Nielsen giftet seg med Sørine Syversdatter 30 januar 1795 (altså etter at sønnen Syver ble født i 1794, hvis dette er korrekte opplysninger).

 

Jeg finner hverken denne vielsen eller barna (bortsett fra de som ble døpt i Domkirken) når jeg leter i de aktuelle kirkebøkene i Oslo (som jeg ikke kan skjønne annet må være Domkirken og Oslo Hospital, foruten at jeg har søkt i Aker).

 

Overser jeg noe eller er det Family Search som har gjort en skrivebommert hva gjelder stedsangivelse for dåpshandlingen? Jeg stusser også på hvordan Beyer-navnet er kommet inn i familien. Beyer er vel helst en Bergen familie?

Så spørsmålet er kort og godt om familien var innflyttere til hovedstaden? Videre om det lar seg gjøre å finne ut hvem som var foreldrene til Rasmus og Sørine?

Slottskirken (den senere Garnisonsmenigheten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det kun Oslo ved dåp, må du gå inn på filmnummer som står ved dåpen. På FamilySearchs forside går du inn på Catalogue og deretter Film Numbers.

Når du da setter inn dette nummeret, får du vite hvilken kirke det gjelder. Når det gjelder Karens dåp i 1801, får man da opp dette (Vestre Aker) :

 

https://familysearch.org/search/catalog/results#count=20&query=%2Bfilm_number%3A125840

 

Så får vi tro det er der hun er !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det kun Oslo ved dåp, må du gå inn på filmnummer som står ved dåpen. På FamilySearchs forside går du inn på Catalogue og deretter Film Numbers.

Når du da setter inn dette nummeret, får du vite hvilken kirke det gjelder. Når det gjelder Karens dåp i 1801, får man da opp dette (Vestre Aker) :

 

https://familysearch...m_number:125840

 

Så får vi tro det er der hun er !

 

Nok en gang, Slottskirken hvor de også ble viet. (Det var ikke noe som het Vestre Aker dengang, ikke engang noen ministerialbok som har fått det navnet i ettertid. De ble viet der først og fremst for dette var brudens kirke (hun var døpt der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Fødte og døpte 1796, side 96.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-96

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107020285.jpg

Her er Lars Beyer født 1796 Ser ut til at Beyer er døpenavn, ingen av foreldrene har dete navnet ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var flott hjelp fra flere. Jeg lette på de menigheter i Christiania som eksisterte i 1801 og da hoppet jeg bukk over Garnisonmenigheten som først starter i 1823. Hvis jeg hadde hatt litt mer tålmodighet ser jeg jo nå at Garnisonmenigheten med Akershus følger umiddelbart etter - med kirkebøker tilbake til 1734. Her fant jeg også konfirmasjon og dåp for moderen i familien Sønne Syversdatter. Så nå er det bare å lete videre.

Men fortsatt er jeg nysgjerrig på hvorfor de fant på å gi flere av barna navnet Beyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørine Syversdatter finner jeg døpt i Garnisonmenigheten/Akershus 29 oktober 1768. Her fremgår det at hennes foreldre var: Siver Olsen av major Scharffenbergs kompani, og Marthe Hovelsdatter (bosatt på Vaterland). Altså ikke Beyernavn-link på noen av foreldrene. Ser derimot ved dåpen til sønnen David Petter 4 august 1797 at det var 2 Beyer faddere: David Petter Beyer (som hadde bopel Bragernes i 1801 og var 24 år gammel) og Kirstine Marie Beyer (som jeg er litt usikker på om kan være den Maria Beyer som bodde i Christiania i 1801 og var 19 år gammel).

Nå lurer jeg naturligvis på om det var vennskap eller slektskap med disse som gjorde sitt til at noen av barna fikk Beyer navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir K.B.

 

Du påstår i #5: "Det var ikke noe som het Vestre Aker dengang, ikke engang noen ministerialbok som har fått det navnet i ettertid. "

 

Når det gjelder ettertid, kan du da forklare hvorfor jeg finner disse http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-1 http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-1

 

Det er ikke en påstand, det er et faktum.

 

Jeg finner ikke forklaringen i lenken din, men om man av en eller annen merkelig grunn skulle skille på østre og vestre mht. Slottsmenigheten, er bostedene til "menighetsbarna" knyttet administrativt til Christiania, Opsloe (Oslo), og om du vil, vestre og østre Akers (etter grenser satt langt senere). Av disse "menighetsbarna" finner du langt færre fra vestre sammenlignet med østre Aker.

 

Men det er mange rare navn funnet på i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.