Gå til innhold
Arkivverket

Gamle aviser - digitale søk - erfaringer innland/utland


Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Jeg registrerer fra tid til annen innspill i DA om ulike sider ved Nasjonalbibliotekets digitaliseringsprosjekt. Må innrømme at jeg synes arbeide her hjemme går tregt (for aviser), og føler så langt at det er lite å finne av digitalisert avisstoff som er mer enn hundre år gammelt. For min egen del gjelder dette først og fremst aviser her på Sørvestlandet.

 

I lang tid har jeg jaktet informasjon som kunne passe inn i puslespillet om min ene oldefars liv - han var seilskuteskipper, og seilte på verdenshavene i 1870- og 1880-årene. Ved hjelp av microfilmede Stavangeraviser fra den tiden kunne jeg for flere år siden plotte inn noen av seilasene hans de siste årene av 1880-tallet. De som har vært borte i den type saker, vet at skipstelegrammer nesten daglig sto på trykk i de større lokalavisene i landet og det er her man må lete etter informasjon om hjembyens skip.

 

Jeg var nylig på jakt etter annen personinformasjon i Australia, og kom litt tilfeldig inn på det australske nasjonalbibliotekets søkbare tjeneste. For meg var det en av mine aller største opplevelser i slektssammenheng, at der, av alle steder, fant jeg utallige treff på min oldefars skip for året 1886. Jeg hadde ingen peiling på forhånd om at hans skip hadde vært i Australia. De hadde avseilt fra Boston USA i oktober 1885 på en tur til Brisbane som tok 106 dager. I tillegg fant jeg hans egenhendig utfylte "inward crew list" i Sydney i august samme året, påført hans egen signatur! Det var virkelig stort å finne dette arkivert i Australia.

 

Ved å kartlegge informasjonen jeg fant i de australske avisene, oppdage jeg at skipet hans dessuten hadde gjort to turer mellom Australia og New Zealand dette året. Dette gjorde at jeg fant at nasjonalbiblioteket i NZ hadde et tilsvarende godt opplegg for sine "historical newspapers", og jeg kunne etterhvert finne ut av hva type last skipet hadde ført, og i noen tilfeller rapport om værforholdene skipet hadde hatt underveis mellom NZ og Australia. Avslutningsvis fant jeg at skipet seilte ut fra Sydney i august 1886 bestemt for Tonga-øygruppen i Stillehavet.

Litt uventet fikk jeg dessuten på plass den siste biten av informasjon for dette året, nemlig avisoppslag om at oldefars skip avgikk fra Tonga tidlig i oktober 1886 med full last kopra til Europa.

 

Oppmuntret av disse funnene på andre siden av kloden, har jeg i det siste forsøkt meg på det britiske nasjonalbibliotekets digitale søketjeneste, da norske skip ofte anløp engelske havner. Britene har dessverre bare en betalingstjeneste å tilby, jeg valgte et min.abonnement på 2 døgn, nok til at jeg fikk testet tjenesten med de digitale avisene. Min erfaring her var at det var vanskelig å få treff, og uten at jeg har god peiling på dette emnet, føler jeg at OCR-systemet britene bruker, ikke makter å fange opp søkeordet så perfekt som jeg opplevde i Australia/NZ.

 

Har også vært innom tilsvarende tjeneste i Nederland, og der ser det også bra ut, og fungerer som en gratistjeneste. Evt. funn i aviser i Australia, NZ og Nederland lar seg enkelt printe ut i pdf-format.

 

Mine erfaring bygger på søk på min oldefars barkskip "Økonom" - med søkebegrep "Okonom" i nevnte databaser. Jeg innbiller meg at de som har forfedre med en tilsvarende sjømannsbakgrunn kan ha nytte av å søke i de nevnte tjenester. Det forutsettes nok at dere som måtte ønske å teste systemene, har en viss peiling på i hvilke farvann skipene seilte.

 

Jeg legger her ut linker til de nevnte nasjonalbibliotekenes søketjenester. Bruk gjerne "Okonom" som søkeord ved evt test av tjenesten i de nevnte land.

 

Australia: http://trove.nla.gov.au/

 

New Zealand: http://paperspast.natlib.govt.nz/cgi-bin/paperspast

 

Nederland: http://www.kb.nl/en/home

 

Storbritannia: http://www.britishnewspaperarchive.co.uk/

 

 

Jeg er selvfølgelig interessert i å høre om noen av erfaringer med "historcal newspapers" andre steder i verden.

 

Mvh

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte dine opplysninger om Nederland. Avisene meldte nesten daglig avganger og ankomster av skip med passasjerslister.

Men de var stort sett begrenset til persons traffikk mellom koloniëne og hjemlandet (Indonesia, Surinam, Vest-Indië).

Du kunne kanskje ha presisert landets nasjonalbibliotek som Kongelig Bilbiotek (Koninklijke Bibliotheek=KB). En tilsvarende (kongelig) bibliotek finnes i Brussel.

 

I tillegge finnes det en søkemotor som heter WieWasWie som dekker folkeregister for hele landet + en del koloniër fra starten av folkeregistreringen i 1811.

 

Hilsen

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.