Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av vigselsprotokoll Spydeberg i Spydeberg 1778-1814


T.C.L.Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg ønsker hjelp til å tyde det som står på høyre side.

 

Notatet begynner med Lønesdagen 1811 26. januar forlangte ungkar Amund Jensen ..........av Hobøl med attest..........da han akter at ingåe ægteskab med pige Ingeborg Hansdatter på Løcken. At intet er til hinder for dette ægteskab............

 

Jeg føler det er viktig med de resterende opplysningene, da jeg ikke er sikker på om jeg har funnet rett Ingeborg.

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Mvh

Tove Jacobsen

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Spydeberg i Spydeberg, Ministerialbok nr. I 3 (1778-1814), Ekteviede 1810-1811, side 59.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2932&idx_id=2932&uid=ny&idx_side=-62

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050630020272.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Lenken din virker ikke. Det kommer antageligvis av at du har kopiert adressen på nettsiden, og det fungerer ikke for lenking av skannede kilder (de holder seg bare en halvtimes tid). Fremgangsmåten er:

 

Når du er inne på kirkeboksiden vil det oppe på siden stå: Bildeinformasjon rett foran en nedtrekksmeny hvor det står Ingen, klikk på den og klikk på Øverst. Da vil du se at det har dukket opp informasjon om kilden samt en permanent sidelenke og en permanent bildelenke. Kopier gjerne både kildeinformasjonen og begge lenkene i ett, men det er den permanente sidelenken som er viktigst - så kan du lime dette inn hvor du måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Lenken din virker ikke. Det kommer antageligvis av at du har kopiert adressen på nettsiden, og det fungerer ikke for lenking av skannede kilder (de holder seg bare en halvtimes tid). Fremgangsmåten er:

 

Når du er inne på kirkeboksiden vil det oppe på siden stå: Bildeinformasjon rett foran en nedtrekksmeny hvor det står Ingen, klikk på den og klikk på Øverst. Da vil du se at det har dukket opp informasjon om kilden samt en permanent sidelenke og en permanent bildelenke. Kopier gjerne både kildeinformasjonen og begge lenkene i ett, men det er den permanente sidelenken som er viktigst - så kan du lime dette inn hvor du måtte ønske.

 

Hei.

 

Tusen takk for en god tilbakemelding. Da har jeg funnet ut hvordan jeg skal gjøre det.

 

Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk, det jeg er usikker på er satt i klammer, spesielt usikker på fornavnet til den siste kaveringsmannen:

 

Løverdagen 1811 d. 16de Januar

forlangte U: K: Amund Jensen Fusker af Haa-

bel med Attest, [anlg (anlangende)], da Han agter at ingaae

Egteskab med Pige Ingeborg Hansdatter St. Løchen (store Løkken)

At intet er til hinder for dette Egteskabet

Lovlige Fuldbyrdelse, derfor cavere vi

[Knud St. Løcken Tharald L. Løcken]

med holden Pen Med holden Pen

 

Om selve vielsesdagen står det:

 

Viede

Mandag

den 25

Martii

1811

i Sp: Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tusen takk for svaret. Det er til god hjelp. Jeg sliter med å koble Ingeborg til de som i følge bygdeboken skal være hennes foreldre. Dette fordi de har flere barn, og da jeg sammenligner disses faddere og bosted kan jeg ikke få det til å stemme. Jeg finner ingen fødselsattest på Ingeborg fra Store Løken med far Hans. Men jeg finner en Ingeborg som skal passe i dato, men med far Hans Morch plads. Vet du hvor jeg kan få svar på dette problemet?

 

På forhånd takk

 

Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at du går ut i fra at Ingeborg var født på Store Løken? - det kan være en feil antagelse. Kan hun ikke f. eks. være født på en plass under Mork (slik som hun du har funnet) og at hun på tidspunktet av vielsen var i tjeneste på Store Løken?.

 

Gårdsnavnet var egentlig en adresse, og ville forandre seg etter hvilket oppholdssted man var på. Selv om hun var født på Mork så ville hun bli oppgitt å være Ingeborg Hansdatter Store Løken om det var der hun hadde tjeneste og bosted ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tror og har basert meg på hittil, men bygdebøkene sier noe annet. Jeg går ut i fra at det står feil der. Jeg skal prøve å finne eventuelle søsken av Ingeborg fra Morch, og deretter sammenligne faddere til Ingeborg og Amunds barn med andre fra Morch. Jeg tror du har rett :-) Men det finnes ingen forbindelse til noen på Morch da Ingeborg og Amund fikk barn. Barna deres har faddere fra Løchen. Anne Evensdatter som angivelig (i følge bygdeboken) skal være Ingeborgs mor står oppført som fadder. Even Michelsen er også oppført. Han skal da være Ingeborgs morfar. Det er noe rart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.