Gå til innhold
Arkivverket

Hvem kom først egget eller høna?


Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

Jeg er 100% sikker på hvem som er min morfar.

 

Når jeg skal sjekke videre bakover til hans foreldre stopper det foreløpig opp da det ikke er ført inn hverken bosted eller fødselsdato på foreldrene til min morfar.

 

Sannsynlligvis ingen i live som kan si noe om ovennevnte.

 

Jeg har KUN navnene og deres boplass ved min morfars dåpsdato.

 

Hvordan vil erfarne slektsgranskere angripe dette for å oppnå maksimal sikkerhet for identifisering av min morfars foreldre?

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller fyrst bør du endre overskrifta på dette innlegget, slik at det er i samsvar med det du spør etter. Du bør også knyte spørsmålet til ein stad og eit omtrentleg tidspunkt - og endre visningsnamnet ditt i tråd med reglane for forumet - så blir det lettare å få hjelp!

 

Mvh

 

Aase RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Oppgje fullt namn

 

2:Endra tittelen på temaet ditt, til noko meir forståeleg, f.eks. Magne Hansen f. i Tysvær, Rog, ca.1900

 

3:Skriv namnet/legg ut lenke (visst du vil, såklart) med opplysningar om bestefaren din

 

4:Mange vil nok hjelpa deg, utan tvil :-)

 

Lukke til! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor de bodde og om dine oldeforeldre levde i 1910. Da kan du f.eks prøve landsomfattende søk på navnene og eliminere bort og se om du står igjen med noen aktuelle. Noen steder finnes adressebøker og andre steder kommunale tellinger som er nyere enn 1910. Du kan prøve å finne deres gravminne, da får du også fødselsdato http://www.disnorge.no/gravminner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vert vel vanskeleg å gje noko godt svar på spørsmålet når du ikkje gjev fleire opplysningar enn du gjer. Svaret vil f. eks. avhenge av kor tid han var fødd? Dersom morfaren din var fødd f. eks. kort før 1910 burde han stå oppført saman med foreldra i folketeljinga dette året.

 

Lever morfaren din? Regelen er at ein skal vere forsiktig (=unngå) å leggje ut på forumet opplysningar om levande personar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.