Gå til innhold
Arkivverket

Oversikt over skippere i New York?


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt lenge på å finne ut av en familiekrønike om en som dro til USA. Ifølge den historien så ble vedkommende elvebåt-skipper i New York, om det er snakk om byen eller staten generelt vet jeg ikke. Enten så er historien sann, ellers er det på tide å ta livet av den...

 

Noen som vet hvor jeg kan lete i håp om å finne noen oversikt over skippere i New York? Vedkommende emigrerte antageligvis før 1900.

 

MVH

Beate Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bedre å ta slektningen din som utgangspunkt og finne kilder om ham i USA, det kan være at folketellinger og annet vil kunne fortelle hvilket yrke han hadde.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan vise seg å bli veldig vanskelig for vi har ingen spor etter han siden ft1875, og da var han bare 5 år, og han hadde et navn som var ganske vanlig. Vi vet han emigrerte, men finner han ikke fra noen av havnene i Norge. Det kan derfor tenkes at han arbeidet på båt. Men takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med emigranter fra Leka i Nord-Trøndelag, og 10-12 stk. var sjøfolk som hoppa av i New York. De finnes ikke registrert som emigranter i norske kilder. En stor del av disse jobba på lektere/elvebåter. "barge" Min farfars bror var "barge captain", de seilte på havna i New York, og oppover Hudson River. Har også 3-4 andre "barge captain" på lista. En av emigrantene fra Leka hadde eget lekter-rederi, hvor det hovedsaklig jobbet nordmenn. Så, det er ikke usannsynlig at din slektning kom seg til New York, uten å være registrert, og at han var skipper i New York.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørjan: Nå var ikke denne slektningen fra Leka, men han var født i Namsos/Grong, men familien bodde på Alstahaug i 1875, Johannes Odin Pettersen (evt Petersen). Det er vel heller usannsynlig at du kan ha han i dine papirer, men har du funnet ut at de var "barge captain" i folketellinger, eller andre plasser? Skal ta meg en tur over på familysearch og se hva jeg kan finne der :)

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde selvsagt ikke at Johannes Odin var fra Leka, men brukte det bare som et eksempel på at en person fra hvilket som helst sted i Norge, faktisk godt kunne ha vært "barge captain" i New York, også uten å være registrert i norske kilder. Og tro meg, Leka er en bitte liten plass! Nå er det heller ikke så avskrekkende langt til verken Namsos eller Sandnessjøen, fra Leka. Jeg har hovedsaklig brukt "familysearch" for å finne ut av dette, cencus 1940 er gratis, og der finner man også yrke oppgitt.

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Har lagt ut spm om Johannes på findagrave.com, og har fått noen intr tips og noen mulige kandidater :)

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.