Gå til innhold
Arkivverket

Kvinners stemmerett - Underskriftsaksjonen i 1905


Hogne R Nilsen
 Del

Recommended Posts

Takk for lenken. :-)

 

Dette var fint. I listene for Moss fant jeg min farmor, Antonie Olsen, født Johansen 24.10.1878. Da hun skrev under på listen hadde hun fått ett barn og deretter to til, før hun ble enke i 1913. Med tre barn under ti år var det nok ikke alltid en enkel tilværelse de hadde. Hun forsørget familien som syerske.

 

I et intervju i Moss Avis, antakelig på 80-årsdagen hennes, skrev de at hun hadde vært med å stifte Jeløy Arbeiderkvinnelag. Avisutklippet er blitt borte, men det hadde vært morsomt å få vite mer om dette. Jeg har stor respekt for hennes liv og strev og ikke minst, engasjement.

 

 

Fotografi fra 1903.

post-162-0-51226500-1362742081_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen alle kvinner!

 

Det var en sak som slo meg når jeg tittet inn på underskriftlisten 1905 for Kristiania 1, det var mange som ikke skrev under selv. På noen sider står det att "samtlige er påtegnede etter eget ønske - - ". Var det for att de ikke selv kunne skrive eller var det bare for å gjøre det mere effektivt(?).

 

Jeg ser fram imot de transkriberte listene som jeg tror burde inneholde noen av mine slektninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken. :-)

 

Dette var fint. I listene for Moss fant jeg min farmor, Antonie Olsen, født Johansen 24.10.1878. Da hun skrev under på listen hadde hun fått ett barn og deretter to til, før hun ble enke i 1913. Med tre barn under ti år var det nok ikke alltid en enkel tilværelse de hadde. Hun forsørget familien som syerske.

 

I et intervju i Moss Avis, antakelig på 80-årsdagen hennes, skrev de at hun hadde vært med å stifte Jeløy Arbeiderkvinnelag. Avisutklippet er blitt borte, men det hadde vært morsomt å få vite mer om dette. Jeg har stor respekt for hennes liv og strev og ikke minst, engasjement.

 

 

Fotografi fra 1903.

Regner med at du kan få ordnet en kopi av artikkelen neste gang du er på Nasjonalbiblioteket. *Antar* ellers at Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek, http://www.arbark.no, kan hjelpe deg med mer info om arbeiderkvinnelaget.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du kan få ordnet en kopi av artikkelen neste gang du er på Nasjonalbiblioteket. *Antar* ellers at Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek, http://www.arbark.no, kan hjelpe deg med mer info om arbeiderkvinnelaget.

 

DTH

Takk for innspill, Dag. Det kan jeg gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du la ut lenkene, H. Nilsen. Dette er lister som jeg og vel mange flere, ikke visste eksisterte. Fant kona til oldefars bror mellom navna og en av deres døtre. Det var Hilda Rimmereid (f. Syltinglid i Røyken) og Martha Kvalvaag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken!

 

Var ikke klar over at denne listen var lagt ut, og det var utrolig moro å finne min oldemor, Kristine Fredriksen Kjærnes, f Reinertsen, fra Nærsnes i Røyken. Hun hadde allerede født 10 barn i 1905 og skulle enda få 5 før hun døde 50 år gammel i 1919.

 

Og jammen fant jeg den andre oldemoren fra Røyken også, Caroline Berger. I 1905 hadde hun fått alle sine 13 barn, og levde nesten til sin 88. fødselsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og eg fann ei oldemor (morfars mor) og to tippoldemødre, pluss andre slektningar av desse, i listene frå Haus (Arna) i Hordaland. Vakker handskrift og klart standpunkt ! Kjenneteiknar forsåvidt også fleire av etterkomarane deira ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de siterer Per Sivles dikt " Vi vil oss et land som er frelst og frit ---". Hvorfor skjøt Per Sivle seg i 1904 - året før drømmen hans ble oppfylt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg merke til at for sogn og Fjordane manglar heile Sunnfjord-området, bortsett frå Florø og Bremanger. Kva kan vere grunnen til dette, og kan nokre av desse kvinnene evt. ha skrive seg på andre stader? (Det er vel lite truleg at folk flest hadde høve til å reise til Bergen midt i slåtten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.