Gå til innhold
Arkivverket

Onsøy-en vanskelig kommune å forske i?


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å legge inn diverse personrelaterte spørsmål gjennom åra på digitalarkivet om kommunen Onsøy i Østfold. Det er meget sjelden man får svar. Takk til de som har svart, men ingen av svara har gitt meg noen gjennombrudd. Personer fra Onsøy historielag som jeg vet holder på med dette er iallefall ikke her inne og leser spørsmålene. :mellow:

 

Det er dårlig med materiale. Kirkebøkene begynner ikke før i 1733 og skifter ennå lenger opp. :(

 

Er det virkelig ingen som har forfedre i Onsøy som er her inne. Hva vet vi om andre kilder for denne kommunen. Jeg ser jo at manntalet for 1701 også mangler. Jeg fant litt i ekstraskatten for 1762.

 

Har aktiviteten her inne på digitalarkivet tatt av. Man fikk da mye mer hjelp før. Og ja, jeg hjelper andre når jeg kan, så det går begge veger <_<

 

Nå høres jeg sikkert ut som en skikkelig sutrende gammal gubbe, men det er frustrerende når man prøver. :rolleyes: Jeg har i tillegg lagt inn spørsmål på Onsøy Historielags profil på Facebook, men ingen svar der heller.

 

Tyder dette på at Onsøy er en umulig kommune å forske i eller er det noe her jeg ikke ser. :angry:

 

 

Alle vinklinger og muligheter til å komme videre taes imot med takk. Jeg har holdt på i noen år og føler at jeg banker huet i ei rimelig stor dør for tida. B) Det er 1700-tallet jeg fortrinnsvis vil komme videre på. :unsure:

 

Mvh. en lettere frustrert kvart Onsing. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Muligt at eg banner i Kyrkja, men har du forsøkt med ein etterlysning i Slektsforumet under Fredrikstad som er dagens kommune, ser at det er ein del aktivitet der: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=106

 

Nokon foretrekker å poste sine etterlysninger her inne og andre liker å bruke slektsforumet så kanskje du kan treffe på nokon der som kan hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott Ingmar, men jeg finner ikke noe der heller, selv om det var meget spennende. :rolleyes:

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig med deg i at du høres ut som en skikkelig gammal sutrende gubbe, frustrasjon eller ikke.

Det går ikke an å klage slik bare fordi du ikke får det som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hjulpet meg flere ganger, noe jeg er taknemlig for. Jeg sutrer ikke fordi jeg ikke får det som jeg vil, men fordi jeg er frustrert og med dette prøver å finne nye vinklinger. Med en slik kommentar er du bare frekk og ut fra måten du skriver på særdeles lite presentabel for det du holder på med. Jeg skrev det jeg skrev med et humoristisk tilsnitt trodde jeg, nettopp fordi det kanskje hørtes vel negativt ut. Samtidig håpet jeg kanskje på at noen viste om noe jeg ikke hadde funnet. Men man kan tydeligvis fort tråkke noen på tærne.Men du om det. I tillegg spurte jeg om aktiviteten her har gått ned. Det var spørsmål og et lønlig håp som drev meg. Men da vet jeg jo hva du mener.

 

Mvh. En som stadig lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestekortene http://www.genealogi...-prestehistorie har jeg brukt flere ganger for Onsøy. (Sogneprestene Emick Hjerm, Hans Henriksen Omsted og Mogens Pedersen). Ellers er det skrevet mye om Huitfeldt og beslektede familier som Reischwein, Brockenhuus, Kaas og Lubeck mfl.

 

Aktuelle kilder for de siste: Slekten Michelet, Hammer mfl av Finne-Grønn og Familien Omsted, begge på wangensteen.net samt Knut Gellein: Slektsoversikt Huitfeldt.

 

Bokhylla på Nasjonalbiblioteket har mye om Onsøy og så vidt jeg ser noe slektsrelatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Grete og Leif. Dette var kilder jeg ikke hadde hørt om og sett. De skal sjekkes ut. :D :D

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Torbjørn

 

Vi i Onsøy historielag er ikke proffe slektsforskere, men hjelper til det vi kan kun på dugnad.

Vi har jo vært i kontakt på facebook, hvis du husker det, men vi kunne dessverre ikke bidra med noe mer enn det du hadde funnet.

Dersom vi har kilder som du er interessert i, som ikke er digitalisert, er du velkommen til Høvelbygningen på Elingaard for å lete selv.

Vi har åpent første torsdag kveld i hver måned.

 

hilsen

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det Wenche Bossum er helt greit og forståelig på alle måter. Det jeg etterlyste var å få svar når jeg sender spørsmål. Jeg fikk vite at jeg kunne sende deg spørsmål på mail, noe jeg har gjort for lenge siden, nærmere bestemt i slutten av februar i fjor. Kanskje tidlig i mars. Hvis man da ikke kan hjelpe videre, så er da det helt greit. Du sier at vi har vært i kontakt på facebook. Jeg kan desverre ikke huske det, men jeg kan selvfølgelig glemme. Jeg har gått igjennom alle meldinger tilbake på facebook og kan ikke se at jeg fikk svar fra deg. Men blås i det. Hvis det var sånn at dere ikke kunne finne mer så er det greit. Da er den saken lagt øde og vi går videre. Sjelden jeg er i Østfold for tiden, siden jeg ikek har så mye familie der lenger som man har kontakt med. Men vi får se.

 

Med venlig hilsen

Torbjørn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har forsøkt å legge inn diverse personrelaterte spørsmål gjennom åra på digitalarkivet om kommunen Onsøy i Østfold. Det er meget sjelden man får svar. Takk til de som har svart, men ingen av svara har gitt meg noen gjennombrudd. Personer fra Onsøy historielag som jeg vet holder på med dette er iallefall ikke her inne og leser spørsmålene. :mellow:

 

Det er dårlig med materiale. Kirkebøkene begynner ikke før i 1733 og skifter ennå lenger opp. :(

 

Er det virkelig ingen som har forfedre i Onsøy som er her inne. Hva vet vi om andre kilder for denne kommunen. Jeg ser jo at manntalet for 1701 også mangler. Jeg fant litt i ekstraskatten for 1762.

 

Har aktiviteten her inne på digitalarkivet tatt av. Man fikk da mye mer hjelp før. Og ja, jeg hjelper andre når jeg kan, så det går begge veger <_<

 

Nå høres jeg sikkert ut som en skikkelig sutrende gammal gubbe, men det er frustrerende når man prøver. :rolleyes: Jeg har i tillegg lagt inn spørsmål på Onsøy Historielags profil på Facebook, men ingen svar der heller.

 

Tyder dette på at Onsøy er en umulig kommune å forske i eller er det noe her jeg ikke ser. :angry:

 

 

Alle vinklinger og muligheter til å komme videre taes imot med takk. Jeg har holdt på i noen år og føler at jeg banker huet i ei rimelig stor dør for tida. B) Det er 1700-tallet jeg fortrinnsvis vil komme videre på. :unsure:

 

Mvh. en lettere frustrert kvart Onsing. Torbjørn.

 

Forsøk å gå inn på www.familysearch.org/tree. Dette er en gratis web side for slektsforskere. her kan du også finne bygdebøker, slektstavler. Jeg er inne der og har funnet mange fra Østfold, også Onsøy. Lykke til videre og mail meg gjerne så kan jeg se. Kjenner også noe slektsforskere i Fredrikstad som kanskje kan hjelpe. Johan E. Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.