Gå til innhold
Arkivverket

Ulykkestallet 13


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

En kan lure på om det er ei usynlig hånd som styrer et sted når en leser dette pussige sammentreffet? (jfr. oppslag i GD)

 

13 omkom i snøskred i Skjåk den 13. mars 1913, ( gjenstår bare at raset gikk kl. 13 også? )

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Nordberg i Skjåk, Klokkerbok nr. 4 (1895-1921), Døde og begravede 1913, side 131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5036&idx_id=5036&uid=ny&idx_side=-123

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060726070510.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte inn og sjekke om det tilfeldigvis var en fredag også... men det var det ikke ;)

 

Men sidetallet i kirkeboka var 131, så 13-tallet sniker seg med der også :mellow: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raset gjekk mellom kl. 00.00 og 01.00 etter det som er skrevet og fortalt. Tidspunket 00.13 ligger mellom ------ og kan være et aktuellt tidsrom,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken... og raset gjekk vel i Nordberg... :)

La merke til det ja... :D Heldigvis er toponymet i mitt tilfelle fra en liten gård på Nøtterøy i Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken... og raset gjekk vel i Nordberg... :)

 

Jaja, triskaidekafobikerne ville ha fått enda mer vann på mølla hvis skredet hadde gått lenger sør i dalen, f.eks. på Tretten...

 

Det står litt om skredet på side 4 i denne beretningen fra samlingen med husmannsminner fra Folkemuseet.

Les om skredet i denne Wikipedia-artikkelen.

 

Det sto også en artikkel om rasulykken i Gudbrandsdølen Dagningen sist lørdag (9.mars).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raset gjekk mellom kl. 00.00 og 01.00 etter det som er skrevet og fortalt. Tidspunket 00.13 ligger mellom ------ og kan være et aktuellt tidsrom,

 

 

Ja det skal en ikke sjå bort i fra, og iflg. GD`s sterke reportasje lørdag 9. mars om ulykka har det faktisk vært hevdet at raset gikk 13 minutter over midnatt, det kan vel ikke bevises, men det gjorde vel helst det ;) ?

 

Men det er ikke over med 13 tall enda, for i flg. reportasjen var alderen til sammen på de 13 som omkom 313 år, så det er underlige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan synes det er pussig, men det er nettopp slik tilfeldighetene av og til viser seg. Det merkelige ville være om noe slikt aldri skjedde. I de aller, aller fleste tilfeller finner man ikke slik sammenhenger. Dette er ikke merkeligere enn at noen vinner i lotto.

 

Dessuten - som man ser her, det har lett for å bale på seg og framtre mer merkelig enn det er. 131 inneholder ikke tretten, men 100+30+1. (ethundreogtrettien). Selv om jeg ikke var der tviler jeg sterkt på at raset gikk nøyaktig tretten minutter over midnatt. Gi meg også nøyaktig alder på de som omkom, så kan vi se om vi kommer ut med nøyaktig 313 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er tilfeldigheter; og i noen kulturer er 13-tallet tilogmed forbundet med det motsatte av ulykke. Men vi ser vel ofte at historier krydres med litt overtro og overnaturlige tilknytinger. Så dersom tilfeldighetene har det slik at 13 personer døde den 13., så er det lett at historien krydres med noen ekstra tilfeldigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner også at dette beror på tilfeldigheter, og at det blir mest lek med 13-tallet. Men som Ken V. sier har nok slike historier lett for å bli krydret med overtro og overnaturlige tilknytninger.

 

Nøyaktig alder på ofrene vil en vel finne ut av kirkeboka i 1. innlegg hvis en tar den for seg, men jeg har ikke sjekket det.

 

Etter avisoppslaget å dømme har bygda som ble rammet, fått betegnelsen "Bygda der 13 vart ulykkestalet",

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er 13 et lykketall! Mine besteforeldre bodde i nummer 13 i hele sitt lykkelige ekteskap (nesten 60 år). For kineserne er visst tallet 4 problematisk. Og 44 er enda verre. Jeg besøkte den norske ambassadøren i Singapore en gang, og han hadde kontor i 44. etasje, og der var husleien ekstra lav (fordi kineserne selv ikke ville være i den etasjen). (Det er ca 80 % kinesere i Singapore.)

 

Vi får vel bruke hele tallrekka, hvis vi skal få regnestykkene våre til å gå opp, he he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.