Gå til innhold
Arkivverket

Min tipp oldefar, Ole Anthon Jakobsen, omkom trolig på havet mellom 1900 og 1910.


Geir Johnsen
 Del

Recommended Posts

Min tipp oldefar, Ole Anthon Jakobsen, omkom trolig på havet mellom 1900 og 1910. Han var født i 1862/1863. I FT, 1900, for Landvig, står han oppført som sjømand og er gift med min tipp oldemor, Mathilde Jakobsen, f. 1863/1864. De bor da på gården Mollandskjær.

 

http://digitalarkive...4&merk=474#ovre

 

I FT for 1910, Fjære, står Mathilde oppført som enke og de bor da på gården Bringsværmoen.

 

http://digitalarkive...f01036557003456

 

Kan dere finne noe informasjon om dødsår/dødsårsak for Ole Anthon Jakobsen ?

 

Finnes det noe lysning eller skifte fra da han døde?

 

Finnes det noe seilingslister over båter han seilte med?

 

 

Mvh,

Geir Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ole Anthon Jakobsen er omtalt i to av sjømannsrullene: Annotasjonsrulle F1 for Grimstad, fol. 192b-193a, og hovedrulle F6 for Grimstad, fol. 116b-117a. Der framgår det at han var født 08.10.1863. Det står også bl.a. en oversikt over på- og avmønstringer. Kopi kan bestilles fra Statsarkivet i Kristiansand. Vi har dessverre ikke klart på en rask måte å finne ut noe om hans bortgang (i dødsfalls- og skifteregistre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret, jeg har bestilt listene og skal se om de inneholder noe mere informasjon om siste båt han mønstret på.

mvh,

geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mottok sjømannsrullene for Ole Anthon Jakobsen. Siste båt han mønstret på var barken Aker, i februar, 1900. I folketellingen i november 1900, er han oppført som sjømand med bosted Landvig og opphold i Skottland. Ut fra dette så dør han etter folketellingen i 1900 og før folketellingen i 1910. Kan dere finne noe mere informasjon om hans bortgang? Jeg har sett gjennom dødsfallprotokoll for Landvig for 1900-1910 uten å finne han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du kan jo prøve litt nøyere de kildene som vi så i, og i tillegg korrespondanse i prestearkivet for Landvik og korrespondanse i mønstringsarkivet for Grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ifølge AAKS som har sjekket ligningsprptokollene i Landvik kommunearkiv, så er Ole Anthonsen sin siste oppføring i skatteåret som går fra juli 1900 t.o.m juni 1901. Han (og en del av hans søsken) står da oppført med bosted på en gård som heter Ruhaven. Han har defor trolig omkommet på havet i 1901.

 

Hvor kan jeg finne og lete i : korrespondanse i prestearkivet for Landvik og korrespondanse i mønstringsarkivet for Grimstad?

 

Mvh,

Geir Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gjøres på lesesalen i Statsarkivet i Kristiansand. Du kan også sjekke i arkivet for sorenskrivereren i Sand her hos oss om det ble felt en dødsformodningsdom i årene etter 1900 hvis han hadde vært savnet lenge og ikke blitt funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bor i Bergen og er sjeldent i Kristiansand, lurte jeg på om det er mulig å få tilsendt de aktuelle sidene for 1901 på mail eller via forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke funnet ham i dødsfallslistene for Landvik og Fjære 1901, og heller ikke andre aktuelle steder samme år. Det kan tyde på at dødsfallet ble rapportert/registrert senere. Videre undersøkelser må foretas av deg eller en person engasjert av deg på lesesalen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke funnet ham i dødsfallslistene for Landvik og Fjære 1901, og heller ikke andre aktuelle steder samme år. Det kan tyde på at dødsfallet ble rapportert/registrert senere. Videre undersøkelser må foretas av deg eller en person engasjert av deg på lesesalen vår.

 

 

 

Ok, tusen takk for hjelpen.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.