Gå til innhold
Arkivverket

Østfold: Marit Synøve - født og gift når ???


Irene Ekeberg
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg trenger litt hjelp ang. noen av mine mine slektninger fra Østfold.

 

Marit Synøve Karlsen skal være født ca. 1914 i Fredrikstadområdet.

(Innad i familien ble det alltid snakket om at hun var eldre enn sin ektemann og kun 10 år yngre enn sin svigermor. Svigermoren var født i 1904).

Jeg tror hun hadde Olsen som pikenavn

 

Hun var gift med Asbjørn Karsten Karlsen fra Glemmen i Fredrikstad. Han var født 22. juli 1927 og døde den 27. juli 2007.

Marit Synøve døde den 18. februar 1997. De er begge gravlagt på Leie gravlund i Fredrikstad.

 

Opplysningene jeg håper at dere kan hjelpe meg med er fødsels- og dåpsdatoen, samt dåpsstedet til Marit Synøve.

Dersom det er mulig ønsker jeg også opplysninger om når Asbjørn og Marit giftet seg. Dette skjedde med all sannsynlighet i Fredrikstad,

da de bodde der hele livet begge to.

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke registre eller oversikter som gjør at vi kan finne svaret på dine spørsmål enklere enn andre. Så dette emnet egner seg bedre for Brukernes egne forum. Jeg kan i farten ikke finne hennes dødsfall på oppgitt dato i digitalarkivets base for aktuelt tidsrom eller på DIS gravminner.

 

Med vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Synnøve døydde i 1993, frå Gravminner:

 

Marit Synøve Karlsen d.18.02.1993 Leie gravlund Fredrikstad

 

 

Asbjørn døydde i 1997:

 

Asbjørn Karsten Karlsen f. 22.07 .1927 d.28.07.1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeg er kjempetakknemlig for at du bruker av din tid for å hjelpe meg, men akkurat den opplysningen hadde jeg (selv om jeg riktignok tastet feil årstall i mitt første innlegg.)

Det er hvor og når hun er født som er problemet. Jeg vet at hun er fra Fredrikstadområdet, men ikke noe mer konkret enn det.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Irene - Du mener å tro at Marit Synnøve var født Olsen,hvor sikker er du på det?

Fant en kandidat i Onsø. Marit Synnøve født 3 juni,døpt 12 juli 1914 i Onsø. Foreldre:

Gårdbruker sønn Anton Olaves Edvardsen og hustru Emma Kirstine,født Simensen.

Deres adresse "Langgård" Anton født 1884,Emma 1888.

 

Om du kjenner til barn av Marit og Asbjørn,så kan du jo se etter eventuell oppkalling

etter disse.

Asbjørn har du vel mulig full oversikt over? Foreldre: Karl Arthur Karlsen og Anna født Johansen.

 

Har ikke funnet vigsel på Marit og Asbjørn,har du peiling på vigsels året?

Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Asbjørn var broren til min avdøde far, så han vet jeg "alt" om med hensyn til foreldre og søsken.

Han og Marit var barnløse, så ingen spor å følge der.

 

Men i følge min mor skal Marit ha en bror som heter Per, og hun mener også at de het Olsen, men 100% er vi jo ikke.

Huset hvor de bodde i Fredrikstad var hennes barndomshjem.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Irene - Tror jeg her må melde pass! Har søkt på fødsel og vielse på Marit Synøve(Olsen) i Fredrikstad og omegn

uten å finne noe.Vanskelig å finne vielsen når hun er født som du nevner 1914 og han 1927.

Om antatt fødselsår 1914 på Marit er riktig,og hennes barndomshjem var i Fredrikstad,så bør hun vel vært konfirmert

i Glemmen, eller østre / vestre Fredrikstad pluss/minus 1928,fant henne ikke.

Du sier du vet alt om Asbjørn Karsten,da bør du vel ha en peiling på når han giftet seg? Kan foreldrene vært

"Dissentere"

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Supert at du har sett på saken uansett resultat. Svaret dukker nok opp en eller gang. Det kan godt være at du har funnet rette Marit Synnøve

for meg - uten at jeg på nåværene tidspunkt kan bekrefte eller avkrefte dette,

Jeg sier at jeg vet "alt" om Asbjørn Karsten i forbindelse med foreldre og søsken. Jeg påstår ikke at jeg vet alt om livet hans.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

Jeg har fått hjelp med problemet og funnet ut at Marit Synøve Olsen ble født 14.09.1914 i Glemmen.

Tusen takk til Mariann for hjelpen.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Irene - Bare av ren nysgjerrighet ! Du nevner at Mariann(Stokken?)Har funnet at Marit Synøve Olsen

ble født 14 09 1914 i Glemmen.Hvor fant hun det? Ingen av Glemmens kirkebøker dekker fødsler i 1914.

Er det muligens fødselsdato fra hennes konfirmasjon?

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.