Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Hans Morch fra Spydeberg


T.C.L.Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg var så heldig å få en link til https://familysearch.org i går. Der fant jeg Hans Morch med sine to barn Oluf født 15.april 1764 og Ingeborg født 22. mars 1786. Jeg finner opplysninger om Ingeborgs barn og hennes to ektemenn gjennom tidene. Men jeg kan ikke finne flere opplysninger på disse, eller på Hans Morch. Tror kanskje jeg søker feil. Da personen jeg fikk linken av hadde funnet fler opplysninger. Vil noen forklare hvordan jeg søker mer riktig?

 

Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk i Spydeberg er ganske komplisert. Det finnes nemlig både Mørkgårder helt sør i bygda og helt nordøst mot Øyeren. Alle har hatt flere plasser under seg.. Det er kommet ut bygdebøker som dekker Mørk på Stegen, nord i bygda. Finner ingen som passer der. Bygdeboka er ikke kommet ut før den søndre delen av Spydeberg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygdebøkene som dekker Mørk på Stegen, nord i bygda. Men denne Hans Morch er en nøtt.

 

Hans datter Ingeborg er liksom så alene i mine papirer. Jeg er sikker på at hun ikke er datter på Store Løken slik det står i bygdebøkene. Dette fordi hun ikke er nevnt i skiftet etter Anne Evensdatter.

 

Hun var 16 år i 1801, da var hun tjenestepike på Hæli Annex, Søndre Hæli. Jeg tror derfor hun var tjenestepike på Store Løken da hun giftet seg med Amund Jensen i 1811. Jeg kan heller ikke finne henne som konfirmant.

 

Jeg prøver videre nå å finne barn av Soldat Hans Eriksen, Nordre Morch og piken Maria Halvorsdatter, Stenerud. Samtidig leter jeg etter barn av Unkarl Hans Halvorsen og Pigen Inger Thorerdatter, Morch. Håper dette kan være med på å gi flere opplysninger, eller utelukke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spydeberg Bygdebok av Thorleif Skulberg om Mørk Søndre finnes en Hans Erichsen Fossen i 1819.Fossen er plass under Mørk.

Han er g.m. Maria Thoredtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe håndfast, bare noen tips til hvordan du kan lete.Hvis du kikker på skannede kirkebøker for Spydeberg, leser gjennom Døpte i tidsrommet mellom 1764 og 1786,og leter etter Mørk, vil du finne Hans og Anna Mørk nevnt flere ganger som faddere. Kanskje det, og andre nevnt som faddere på Mørk, kan gi deg en pekepinn?. Jeg mener at et sted, men husker ikke hvor, sto det Hans N Morck. Det kan jo være lurt å kikke på nabokommunen også, siden Mørk ligger så nær kommunegrensen. Hilsen Tore med aner i Spydeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk til dere begge for svaret. Jeg leter nå etter barn av Hans Halvorsen og Inger Thoresdatter på Morch.Viet 1775. Leter også etter barn av Hans Eriksen Nordre Morch og Maria halvorsdattter på Stenerud Viet i 1868. Prøver dette for å se om noen av fadderne til barna eller bosteder kan stemme med Ingeborg Hansdatter f. 22. mars 1768. Disse parene ligger nærmest "min" Hans Morch i tidsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.