Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan forholde seg til Batchnr. i familysearch.org?


T.C.L.Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Prøver å løse et spørsmål vedrørende Hans Morch fra Spydeberg. Når jeg søker på Hans Morch dukker det opp en med Batchnr: C42461-1 og Batchnr: 42461-2. Hva betyr dette? Kan det for eksempel være samme mann knyttet til to forskjellige ekteskap? Jeg søker svar angående Hans Morch far til Ingeborg Hansdatter.

 

https://familysearch.org

 

Jeg stiller mange spørsmål, men håper jeg kan være en av de som kan hjelpe dere senere.

 

Mvh

 

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachnummer viser til hvilken kirkebok det er hentet fra. Hvis du trykker på bachnummer og så søker, får du bare opp resulater fra den samme kirkeboken.

Her er en siden hvor du kan få oversikt over bach nummere http://hammerum-herred.dk/news.php Du ser i menyen helt til vinstre hvor det står batchnummer som nr 3 ovenfra. Når du går inn på denne kan du endre fra Dansk til Norsk og så videre søke på Sogn. Her har jeg fått opp Spydeberg http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=104&land=Norway&amt=%&sogn=Spy⊂=2. Du kan da få oversikt over de periodene som ligger inne på Family search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Family serch er mormonernes databaser. De er skrevet av i USA fra mikrofilmer av kirkebøker, av folk som ikke har lokalkunnskap. Derfor kan det ofte bli litt variasjon i navn. Så et eksempel i en annen debatt hvor Kiihl var blitt til Kuhc, så en må ha litt fantasi.

De resultatene du får opp som er knyttet til batchnummer er de sikreste. Det er da lett å finne originalen i de scannede kirkebøkene. Det er imidlertid også mye annet som ligger der som er mye mindre sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Jeg har lett og lett, men finner ingenting som kan knytte Ingeborg Hansdatter til de andre barna som oppis ved Hans Morch. Ingeborg er født i 22. mars 1786 i Spydeberg. Finner ikke når Hans Morch er født eller hans død. Kan derfor ikke lete etter skifte. Hvis det finnes noe skifte. Ble han noengang gift? Mye å ta tak i her. Jeg lette først i feil slekt, fordi i bygdebøkene var Ingeborg oppgitt med annen mor og far, men hun var tjenestejente på gården dems.

 

Takk, det var gode opplysninger å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer Familysearch sitt eige søk er heilt håplaust, sidan det ikkje er mogeleg med søk på dato/årstal, avgrensa geografisk område (f. eks. kommune), avgrensing etter kjelde (folketeljingar, kyrkjebøker eller ei konkret kyrkjebok) eller søk med wildcards. Eg saknar valmogelegheitene frå One Step-sidene til Morse, eller det Oldervollske Digitalarkivet. Denne danske sida er ei god byrjing, sidan det er mogeleg å få ei slags oversikt over kva som finst for kvar enkelt kommune, og sidan det er mogeleg å søkje i ei enkelt kjelde. Diverre får eg berre opp fødde/døypte og vigde via den danske sida. Det ser ut som om også søk på årstal er mogeleg å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Jeg har lett og lett, men finner ingenting som kan knytte Ingeborg Hansdatter til de andre barna som oppis ved Hans Morch. Ingeborg er født i 22. mars 1786 i Spydeberg. Finner ikke når Hans Morch er født eller hans død. Kan derfor ikke lete etter skifte. Hvis det finnes noe skifte. Ble han noengang gift? Mye å ta tak i her. Jeg lette først i feil slekt, fordi i bygdebøkene var Ingeborg oppgitt med annen mor og far, men hun var tjenestejente på gården dems.

 

Takk, det var gode opplysninger å få :)

 

 

Brukt på riktig måte så er FS et fantastisk søkeredskap. Husk bare på å kontrollerer det en finner med originalkilder.

 

Jeg har lagt inn denne blant favoritter og da kommer en seg greit videre til søk på avskrift av norske kirkebøker.

(NB det er store mangler i kirkebøker etter ca 1850)

 

https://www.familyse...untryId=1927171

 

Her kan en altså søke på sogn/prestegjeld på fylke og på tidsrom.

Men legg merke til at mormonerne helst bruker farsnavn (patronym) og ikke har tatt med adressene i kirkebokoppførselen.

Så en Hans Morch kan stå oppført som Hans Hansen (om faren også hette Hans). Da får du selvsagt ikke treff med å bruke Morch som søkeord. Om du søker bare med fornavn Hans og bruker batchnr som oppgitt i feltet for batchnr så finner du nok din Hans.

Men å lete etter dødsår i mormonerbasen gir dårlige resultat. Det er dåp og vielse de har konsentrert seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer Familysearch sitt eige søk er heilt håplaust, sidan det ikkje er mogeleg med søk på dato/årstal, avgrensa geografisk område (f. eks. kommune), avgrensing etter kjelde (folketeljingar, kyrkjebøker eller ei konkret kyrkjebok) eller søk med wildcards. Eg saknar valmogelegheitene frå One Step-sidene til Morse, eller det Oldervollske Digitalarkivet. Denne danske sida er ei god byrjing, sidan det er mogeleg å få ei slags oversikt over kva som finst for kvar enkelt kommune, og sidan det er mogeleg å søkje i ei enkelt kjelde. Diverre får eg berre opp fødde/døypte og vigde via den danske sida. Det ser ut som om også søk på årstal er mogeleg å få til.

 

 

Dette er vel ikke helt riktig.

 

En kan herifra:

https://www.familysearch.org/search/collection/list#page=1&countryId=1927171

søke på døde, folketellingen 1875 (det Familysearch har skrevet av), døpte og gifte.

 

En kan også søke lokalt, enten med batchnr eller å legge inn prestegjeld/sogn/fylke i rubrikken for sted. En kan også begrense tidsrommet med å legge inn fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om noko av dette er mogeleg å få til. Men det er framleis ikkje mogeleg å søkje på f. eks. ein fødselsdato, noko som kan vere nyttig for å spore opp kvar ein person vart fødd/døypt. Det er heller ikkje alltid så godt å vite kva ein skal skrive i stadsrubrikken, f. eks. sidan ulike namn har vore i bruk. Skal ein f. eks. skrive Dale (kyrkjesoknet), Fjaler (kommunenamnet/prestegjeldet etter 1912) eller Ytre Holmedal (namnet før 1912)? Den danske sida løyser noko av problemet ved at ein får ei oversikt over kva som er registrert av materiale for ulike stader.

 

Eg testa Familysearch litt for denne karen:

 

 

Name: Jens Magnus Sorensen

Gender: Male

Event Date: 25 Sep 1864

Event Place: DALE I HOLMEDAL,SOGN OG FJORDANE,NORWAY

Birth Date: 26 Jul 1864

Birthplace:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Soren Johannessen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Dorthea Madsdr

Mother's Birthplace:

Mother's Age:

Indexing Project (Batch) Number: C42268-1

System Origin: Norway-ODM

GS Film number: 126389

Reference ID:

 

Dersom eg søkjer på "Jens" "Sorensen" residence: "Fjaler", "1864" finn eg ikkje denne personen. Det same skjer om eg skriv "Holmedal" eller "Dale". Dersom eg lar stadnamnfeltet stå tomt og skriv inn namnet på mora kjem han opp som nr. 1. Skriv eg "Dale" i stadnamnfeltet vert han flytta ned til nr. 7, medan han beheld fyrsteplassen for "Holmedal" eller "Fjaler".

 

Så prøvde eg å søkje på "Jens", farsnamn "Soren", morsnamn "Dorthea" og residence år "1864". Då får eg utruleg nok 0 treff, sjølv om alt stemmer med registreringa:

 

No records found for > Name: Jens, Event: Residence, Event Range: 1864-1864, Father Name: Soren, Mother Name: Dorthea

 

Så det ser ut som om at dersom ein skal bruke Familysearch må ein nesten vite svaret på førehand.

 

Redigert: Det ser ut som om problemet løyser seg dersom eg brukar "Any" i staden for "Residence" i feltet for "life events".

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.