Gå til innhold
Arkivverket

Hans Mikelsen og Karen Johannesdatters giftemål i 1721 Vefsn


Jan Ketil Ryggvik
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A03 (1720-1726), Kronologisk liste 1721, side 22.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...71004620293.jpg

 

Hei . Jeg har vansker med å tyde hvor Karen Johannesdatter kommer fra . Finnes midt på siden til venstre.

Dom. xxiv post trinitatis

 

Despons . Hans Mikelsen af Jordbækslet med Karen Johannesdatter ______. Kan se ut som Gupen, men G skrives ikke på den måten andre steder i sidene i nærheten. I linja under står det etter min mening Grøftremmen, med en helt annen G.

Presten skriver en type e som kan likne r i formskrift som jeg ikke har sett før , kanskje fordi jeg ikke har vært så langt tilbake tidligere !

 

Med vennlig hilsen Jan Ketil Ryggvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser omtrent det samme som du gjør:

Hans Mikelsen af Jorbærslet med Karen Johannesdaatter Gupen.

 

Det forekommer ikke så sjelden at prestene skrev store forbokstaver helt forskjellig, selv i ord like etter hverandre. Som her, hvor det i neste linje står Oluf Jacobsen Groftremmen. Selv om disse G'ene er helt ulike, så mener jeg det må være G begge steder. Kanskje andre har andre synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ! Jeg vet at det er Jordbækslett, eller Jordbekksletten Hans kommer fra . Det er ved Fustvatnet, og Gården heter Sletta i dag.

Men skal google og se på kulturminnesok.no på kart der om noe kan ligne på Gupen i dag !

 

Jan Ketil Ryggvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den første bokstaven også kan være en H, litt ufullstendig sådan, men uten at det hjelper så mye. Jeg mener jeg har en rimelig god kjennskap til gards- og stedsnavn i Vefsn etter inngående slektsforskning i dette område gjennom mange år, men jeg har aldri vært bort noe gardsnavn som ligner på Gupen eller Hupen. Bortsett fra dette tilfellet, da. Jeg slet da også med dette navnet da jeg foretok avskrift av vielser i samme kirkebok. Avskriften er lagt ut her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ! Er ganske enig ,det kan være en H også . Men det kan jo være et sted utenfor datidens Vefsn. Men tror egentlig de var ganske konsekvente med å skrive det hvis det var utenfor prestegjeldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi diskutere handskrift og bokstavval, kan det vere greitt å ha i mente at dette ikkje er den originale ministerialboka, men ei avskrift, sjå merknad på siste side. Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-117

 

Avskrifta kan vere gjort av nokon som manglar lokalkunnskap, sidan det står "Jordbærslet", og ikkje Jordbækslet (for den sjuande bokstaven må vel vere ein r - jf. k i Mikalsen og Skog (førre post)).

 

Forøvrig har eg heller ikkje betre forslag enn Hupen, og verken Gupen, Jupen eller Hupen minner om noko 1700-talsgardsnamn i Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har leika meg med Chupen, utan å få klokker til å ringe. Ein arbeidshypotese kan vere at det i originalen har stått *Huren, som ei forvansking av Uren / Trollåsuren. Dette gardsnamnet skreiv presten Ole Broch i 1719 som Olen - sjå fjerde siste line til høgre her: http://www.arkivverk...y&idx_side=-81.

 

Kanskje Geir har oversikt over om Ole Broch (prest i Vefsn 1705-1726) har skrive "Uren" på andre måtar?

 

Eg har diskutert spørsmålet med bygdebokred. Kjell Jacobsen, og han meiner Gaupen (i Bindalen) er så kjent ein stad at namnet kan vere oppgitt utan nærare presisering. Blant anna heldt lensmannen i Bindalen til i Gaupen, og den første saga på Helgeland vart bygd der. Så han held på Gaupen. Og han er ein autoritet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Broch har skrevet både Olen og Trollaasolen, og garden er forøvrig lite nevnt i den kirkeboka fra 1712-20 som er bevart etter han.

 

Jeg har konsultert Halvard Lundestad, en annen kapasitet på området. Han skriver: "Første bokstav er tvillaust G. Sjå side 20 til venstre, der Gutormsøn er skrevet flere ganger.

Jeg vil tro at Karen Johannesdotter kan ha kommet fra Bindalen. Gardsnr. 96 Gaupen har følgende skriftformer: 1559 Guppen, 1590 Gupin, 1626 Guppenn, 1643 Goupenn, 1661 Gouppenn, 1701 Goupen, 1723 Goupen. Noe bedre forslag har jeg ikke."

 

I 1701-manntallet er det ingen Johannes på Gaupen. Garden vil bli omtalt i bind 4 av Bindal Bygdebok som kommer til sommeren. Slektsforskere som har spørsmål til gårdene i bind 4, kan ta kontakt med kulturkonsulent Jens Christian Berg eller bygdebokmedarbeider Olav Håkon Dybvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ! Ser ut for meg at Gaupa ligger på østsida av halvøya nord for Gaupeidet.Eller om det bare var Gaupsætra. Ikke mye bebyggelse der nå. Men det er noe som heter Gaupvågen ved Fornesodden, med masse bebyggelse. Lå Gaupen der?

Jeg har forøvrig en oldemor som kom fra Saus.Ikke så langt herfra. Hun ble gift på Forneset/Furunæs i Leirfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har funnet noe interessant via FamilySearch.com. Søker på Karen Johannesdatter,Norway ,Nordland, Bindal, født 1685- 1705. Øverst kommer Karen Johannesdatter døpt 24 juni 1701. Foreldre Johannes Sterchorn, Maren Olsdatter. Jeg sjekker i Kirkebok Brønnøy 1701 og finner nok dåpen på side 252 til venstre

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Brønnøy, Ministerialbok nr. 813A02 (1677-1718), Kronologisk liste 1701, side 252.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2540&idx_id=2540&uid=ny&idx_side=-259

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050429020612.jpg

 

Ser ut som det står Døbt Johannes Sterchorn ? 3die barn Karen ,madre Maren Olsd. Faddere bl. a. Kirsti Danielsdatter ,Joen----- Ingiær Olsd. . Det kan jo være at de som har lagt inn dette i Familysearch har sett feil etternavn på Johannes, eller at Sterchorn er rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avskriftene på FamilySearch er vel gjort av amerikanere, og ikke av lokalkjente personer.

 

Jeg mener det står "Johannes Storhorns 3die barn..."

Vi finner en Johannes Andersen som leilending på Storhorn i 1701-manntallet: http://digitalarkive...stnr=2328#nedre

 

 

 

Vet du hvor Storhorn lå/ligger ? finner ikke gård med navnet i Brønnøy/Bindal i de eldste folketellingene ihverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horn store, er det navnet som brukes i senere folketellinger. Du burde også finne Horn på de fleste nettbaserte kartløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horn store, er det navnet som brukes i senere folketellinger. Du burde også finne Horn på de fleste nettbaserte kartløsninger.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett på Google Streetview, fant gården Storhorn. Vi kjørte faktisk forbi der i fjor sommer, på rundtur i Brønnøy/Velfjord/Leirfjord/Mosjøen.

 

Skal prøve å finne giftemålet til denne Johannes,og Maren Olsdatter ,eller kanskje finne begravelsen, det bør kanskje si om det er noen link til Gupen. Det er jo et stykke fra Horn til Gupen, men lett tilgjengelig med båt.

 

Kanskje Karen var tjenestepike på Gupen, og derfor sto det Gupen ved giftemålet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.