Gå til innhold
Arkivverket

Engelske skipslister...


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen plasser på nett man kan finne ut når en person som skulle til Amerika ankom England, og når personen dro videre? Leter etter en person som kom til USA i 1887.

 

MVH

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

 

 

Dersom du oppgir navn og fødselsdata eventuelt fødested

 

kan jeg prøve å søke

 

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har datoene for når han kom til USA, men ikke når han dro fra Norge, og da hjelper Ellis Island meg lite ;) Men han het Johan Peterson (Pettersen), og ankom USA 16 sep 1887, f. ca. 1869, og båten het Germanic, og gikk fra Liverpool, England. Det jeg lurte på var når de dro fra England, og om det er mulig å finne ut når de ankom England fra Norge. For jeg finner ikke den rette personen i arkivene blandt emigranter, og tenkte at jeg på denne måten kan finne ut hvilken havn han dro fra i engelske arkiver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han ankom USA 16. september 1887 med Germanic og White Star Line, kan en kanskje se på hvilke firmaer som var agenter for dem i Norge:

 

Agenter i Norge for White Star Line:

http://www.norwayher...Line=White Star

 

Da ser det ut til å være bare to agenter som er aktuelle, Gerhard Dahl i Trondheim og Ferdinand J Elster i Kristiania.

 

Skip fra Norge i 1887:

http://www.norwayher...ear.asp?ye=1887

 

Hero fra Trondheim 25. august er en mulighet:

http://www.norwayher...oute.asp?ro=t23

 

Korresponderende skip:

http://www.norwayher...esp.asp?id=7034

 

Hvor i landet kommer Johan Pettersen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linker og hjelp.

 

Jeg prøver å finne ut om han muligens kan være denne karen (som jeg da prøver å finne ut om kan være en slektning)....

 

1910 United States Federal Census

Name: John Peterson

Age in 1910: 41

Birth Year: abt 1869

Birthplace: Norway

Home in 1910: Brooklyn Ward 8, Kings, New York

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1888

Relation to Head of House: Self (Head)

Marital Status: Married - 2nd marriage

Spouse's Name: Therese C Peterson

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Household Members: Name Age

John Peterson 41 occupation - Tug Boat Captain

Therese C Peterson 33 b. Norway, immigrated 1901, 1st marriage, number of children born - 1, 1 living child

John E Peterson [6/12]son b. New York

Jennie G Peterson 15 daughter b. New York

 

 

New York, State Census, 1915

Name: John Peterson

Birth Year: abt 1868

Birth Place: Norway

Age: 47

Gender: Male

Residence Place: New York, Kings

Relationship: Head

Color or Race: White

Number of Years in US: 26

Assembly District: 09

House Number: 5121

Line Number: 2

Page Number: 34

Household Members: Name Age

John Peterson 47 Captain (steamer)

Thersa C Peterson 39 b. Norway

Jennie G Peterson 20 daughter b. U.S.

John E Peterson 5 son b. U.S.

 

 

1920 United States Federal Census

Name: John Peterson

Age: 52

Birth Year: abt 1868

Birthplace: Norway

Home in 1920: Brooklyn Assembly District 7, Kings, New York

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1887

Relation to Head of House: Head

Marital Status: Married

Spouse's Name: Therese Peterson

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Home owned: Rent

Able to read: Yes

Able to Write: Yes

Household Members: Name Age

John Peterson 52 immigrated 1887, naturalized 1895, occupation Captain Tug Co.

Therese Peterson 43 Immigrated 1901, naturalized 1908

John E Peterson 10 son

 

Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

Therese Petersen Birth: unknown Death: May, 1922 trans.gif Burial:

Green-Wood Cemetery

Brooklyn

Kings County

New York, USA

Plot: Lot 28070, Section 136

Created by: T.V.F.T.H.

Record added: Sep 08, 2010

Find A Grave Memorial# 58389987

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=petersen&GSfn=therese&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=58389987&df=all&

 

John Petersen Birth: unknown Death: Jun., 1942 trans.gif Burial:

Green-Wood Cemetery

Brooklyn

Kings County

New York, USA

Plot: Lot 28070, Section 136

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=petersen&GSfn=john&GSiman=1&GScid=64718&GRid=58389899&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1930-census hos Ancestry har en "marshaHodgson" lagt inn en merknad om at John skal være født den 11. oktober 1868 i Trondheim. Kanskje stemmer det - kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

US census for 1900, samme person ? Han er også kaptein på slepebåt i New York. En datter Jennie (Jamie) på 5 år.

 

1900 United States Federal Census

about John Peterson

 

Name: John Peterson Age: 32 Birth Date: Oct 1867 Birthplace: Norway Home in 1900: Brooklyn Ward 22, Kings, New York

[Kings] Race: White Gender: Male Immigration Year: 1889 Relation to Head of House: Head Marital Status: Married Spouse's Name: Petra Peterson Marriage Year: 1889 Years Married: 11 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age John Peterson 32 Petra Peterson 31 Charles Peterson 9 Jamie Peterson 5 Betsie Peterson 11/12 Hans Ihen 26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for hjelp, Har fått vel fått bekreftet gjennom det dere har funnet ut det det ikke er snakk om min slektning. Tenkte at det kunne være min slektning fordi om årstallet ikke stemte helt, men når det i tillegg er funnet en fødselsmåned også som ikke stemmer, så er det vel bekreftet, men allikevel tusen takk :)

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personene i innlegg 13 og 14 er begge født i oktober måned, så hvor er det du har funnet en annen måned ? (mht. US census for 1900 så er det ikke uvanlig at fødselsår er feil, mens fødselsmåned oftest er korrekt. US census bruker 'age at last birthday').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Utrolig at du ikke har fortalt det før. Fødselsmåned og -år er noe av det viktigste man trenger for å finne personer.

 

Som jeg skrev i en av de første postene...jeg hadde funnet en person i USA som jeg ville finne ut av når han emigrerte, hadde ingen fødselsdata på han, bare et ca. år...også fant jeg en som kunne stemme i ca. alder da han kom inn i USA. Jeg spurte ikke på noen måte i det første innlegget om noen kunne finne personen for meg. Jeg prøver å finne en slektning (som vi ikke vet når han dro, for vi finner han ikke som emigrert fra noen av havnene), og tenkte jeg skulle begynne å lete i andre enden. Og siden jeg ikke har nevnt navnet på min slektning, så har jeg heller ikke sett relevansen i å nevne fødselsdata heller, for jeg vil finne ut av dette selv. Ville bare prøve å få et spark i riktig retning i hvor jeg kunne lete!

 

Men har nå fått nye opplysninger om denne slektningen så jeg anser denne tråden som avsluttet, og beklager hvis du har misforstått :)

 

MVH

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.