Gå til innhold
Arkivverket

Skifte, Christiania 1733


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Skifte etter Jonas Michelsen http://arkivverket.n...read/25398/287/ hvor det vel fremgår at hans bror Cornelius Michelsen registrerer boet. Det nevnes også 1 sønn, Jonas 18 år og en datter Johanne 21 år.

 

Jeg trenger hjelp mht. om det nevnes flere arvinger (hustru Karen Pedersdatter - fraskilt, mulige søstre Karen Michelsdatter og Maren ?). Jeg ser lenger ute i skiftet at Cornelius Pettersen (gift med Karen Michelsdatter) underskriver sammen med Cornelius Michelsen og Niels Nielsen og Niels Balling. Fremgår det i skiftet hvilken rolle Niels Nielsen og Niels Balling har (slekt) ? Ytterligere en underskriver - Christen Paulsen Smith og da jeg heller ikke ser ham i innledningen blandt "domsmennene", er han kanskje i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif, dette er hva jeg fikk ut av skiftet:

 

f. 277b:

- Enken Karen Pedersdatter på Saugbanken.

- "Halfbroder" (og i forh. til barna "half Far Broder") Cornelius Michelsen boende i Watterland.

- Tre barn hvoraf to i live: Jonas Jonasen 18 år i skredderlære her på stedet, og Johanne Jonasdatter 21 år hos sin mor på Saugbanken.

 

f. 278b:

- Cornelius Pettersen har fordring i boet, han og Niels Nielsen og Niels Balling underskriver og bekrefter en fordring fra Cornelius Michelsen for losjering og bespisning av den avdøde Jonas Michelsen, det er ikke opplyst noe om slektskap til de 3 førstnevnte så vidt jeg kan se.

 

- Jens Gregersen Plade overformynder for datteren Johanne Jonasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen og tusen takk for stor innsats.

 

Jasså, det var halvbror. Det hadde jeg ikke fått med meg. Ett barn ikke i live gjør at jeg må utvide tidsrammen for når Jonas ble gift. Jeg ser i ettertid at Niels Balling har en helt annen status enn Michelsen-brødrene. Cornelius dør for øvrig i 1743 - 66 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.