Gå til innhold
Arkivverket

Carl Gunerius f. 9/7-1892. Dør i Bergen i en alder av ca 20/21 år.


Recommended Posts

Hei.

 

Dett er min oldemor`s uægte barn Carl Gunerius f. 9/7-1892. Foreldre Emma Caroline og Bernt Martinsen. Han ble sendt til Bergen til et hjem for "åndssvage"..... Jeg vet ikke når han ble sendt dit, hvor han ble sendt, eller når han døde. Det jeg vet er at han dør i Bergen et sted....i en alder av ca 20/21 år (ca.1912/13)

 

Jeg lurer i først og fremst på hvor ble han sendt?? Er dette rette stedet å finne ut av det?? Selvfølgelig ønsker jeg å vite hvor han kom og når han døde.

 

http://www.arkivverk...60425020202.jpg nr. 31 side 61.

Født i Sør Odal, familien flyttet til Vålerenga, flyttet derfra i 1905 til Flå i Hallingdal. Gutten er med i tellinga i 1900 Vålerenga, men ikke i 1910 Flå.

 

Jeg har kopiert inn det jeg har ang. kontakten til Statsarkivet i Bergen. Siste sp.mål har jeg ikke fått svar på..

 

Håper dere kan hjelpe meg.

 

Mvh

Venche Reiersgård

 

Dette har jeg spurt Statsarkivet i Bergen om : Født i Sør Odal, av foreldre Emma Caroline og Bernt Martinsen.

 

Han ble sendt til Bergen til et hjem for åndssvage..... Jeg vet desverre ikke noe om når han kom til Bergen, ei heller noe om hvilket hjem han kom til.

 

Jeg trenger hjelp til å finne ut av hvor han kom, hva han døda av og dato for dødsfallet. Jeg regner med at han er gravlagt i Bergen...

 

 

 

Takk for hjelp.

 

Mvh

Venche Reiersgård

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SVARET fra Yngve Nedrebø : Ut fra beskrivelsen ville jeg ha trodd at det var størst sannsynlighet for å finne ham på Eikelund, og da skulle han ha sognet til Birkeland kirke (i Fana), men jeg finner ham ikke i dødsfallslistene der. Dødsfallet synes ikke meldt Bergen skifterett.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hei Yngve :-)

 

Hmmm.....rart synes jeg, at han ikke er å finne i dødsfallslistene, eller i skifterett i Bergen.

Vet du om det finnes gamle arkiver fra det som den gang het Eikelund, eventuelt om han kan finnes i slike arkeiver der...??

 

Han er registrert i folketelling sammen med mor og resten av familien i 1900 i Vålerenga, familien reiser derfra i 1905 og til Flå i Hallingdal - og han han er ikke med i folketellingen for 1910 der...

 

Skulle gjerne hatt tips om hvor/hvordan finne ut av mitt sp.mål.... :-)

 

Folketelling 1900 Vålerenga og 1910 Flå under

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Sveriges Gade 16

Mens Martinsen hf g Jernbanearbeider 1864 Vinger prg. Karoline Martinsen hm g Hustru 1870 Vinger prg. Laura Martinsen d ug Datter 1889 Vinger prg. Karl Martinsen s ug Søn 1892 Vinger prg. Magna Martinsen d ug Datter 1894 Eidsvold Ingvald Martinsen s ug Søn 1898 Kristiania Reidar Martinsen Fostersøn ug Fostersøn Forsørgerens stilling jernbanearbeider? 03.12.1899 Kristiania

 

______________________________________________________________________________________

Folketelling 1910 for 0615 Flå herred

 

Bækkevold (plads)

K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader 003 Vold Næs Flaa

 

P.nr. H.nr. Navn Fødselsdato Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus 001 01 Mens Martinson 16.09.1864 Kongsvinger hf g Veiarbeider b 002 01 Karoline Henningsdatter 03.01.1872 S. Odalen hm g Huslige sysler b 003 01 Ingvald Mensson 27.12.1898 Kristiania s ug b 004 01 Olea Mensdatter 24.01.1901 Kristiania d ug b 005 01 Arne Mensson 21.07.1903 Kristiania s ug b 006 01 Alvhilde Emilia Mensdatter 22.05.1906 Flaa d ug b 007 01 Nina Elfrida Mensdatter 29.05.1908 Flaa d ug b 008 01 Laura Engen 16.09.1889 S. Odalen b g mt 009 01 !! Engen* 03.11.1910 Flaa ds ug mt

 

Hjertelig takk for hjelpen

 

Mvh

Venche Reiersgård

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hei igjen Yngve.

 

Det viser seg at jeg har oppgitt feil til deg ang årfor hans død... beklager det.

 

Han er som linken viser født i 1892, og blir som fortalt sendt til Bergen. Han dør i Bergen i en alder av 20/21!!! Altså i 1912/1913.

 

Han er her sammen med familien på Vålerenga i 1900. Oppgitt far ved fødsel er Bernt Martinsen, men Mens Martinse tar på seg ansvaret for gutten ved inngåelse av ekteskap til mor.

 

Jeg har et lite håp om at det nå kansje er mulig å finne svar på mitt sp.mål.

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Venche Reiersgård

 

Du kan undersøke om du kan finne ham blant konfirmerte i kirkebøkene for Nes, som også omfatter Flå, for å få en nærmere indikasjon på når han har flyttet. Du kan også ta kontakt med IKA Kongsberg som oppbevarer arkivene til Nes kommune. Kanskje det kan være mulig å finne nærmere opplysninger i kommunearkivene.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at vi har undersøkt dødsfallsprotokoll for Flå i perioden 1911-1914 og har ikke funnet Carl Gunerius innført her.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Venche Reiersgård

 

Du kan undersøke om du kan finne ham blant konfirmerte i kirkebøkene for Nes, som også omfatter Flå, for å få en nærmere indikasjon på når han har flyttet. Du kan også ta kontakt med IKA Kongsberg som oppbevarer arkivene til Nes kommune. Kanskje det kan være mulig å finne nærmere opplysninger i kommunearkivene.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

Hei :-))

 

Hjertelig takk for svar. Jeg har søkt ham opp i kirkebok Flå i Nes http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051025040108.jpg og funnet ham som konfirmant i 23/6- 1907.

 

Takk for tipset :-)) Nå skal jeg se om jeg kan finne ut når han er utflyttet fra Flå.

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at vi har undersøkt dødsfallsprotokoll for Flå i perioden 1911-1914 og har ikke funnet Carl Gunerius innført her.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

Hei igjen.

 

Nå har jeg søkt på alle, for meg, tilgjengelige kirkebøker etter hans konfirmasjon i 1907. Jeg kan ikke finne han noe sted - hverken som utflyttet eller innført som død :-(

 

Vet ikke nå hvilke andre muigheter jeg har...

 

Men, igjen, takk for hjelp og taips fra dere.

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.