Gå til innhold
Arkivverket

Beret Olsdatter fra Tørberget


Kristine Haga Sagstuen
 Del

Recommended Posts

Står litt fast og håper noen kan hjelpe. Henrik Andersen (Kuosmainen) 1659-1738 har sønnen Anders Henriksen Kuosmainen 1697-1762 med Beret (Olsdatter?) Flere steder jeg har googlet kommer det frem at hun er datter av Olof/Ole Tossovainen og Anniken Steffensdatter (Mulikka) Men jeg finner ikke noe sted at de har en datter som heter Beret. Kun en Berte. Beret skal være født 1658 og død 1734. Henrik og Beret var bosatt på Tørberget Nordre, Hedmark. Har fått veldig god hjelp her tidligere, så jeg krysser fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ikke har ei datter Beret? Hva er kildegrunnlaget for at Beret er en Tossavainen? I Trysilboka er hun ført uten slektsnavn. Annika Steffensdatter skal være født 1641, og Beret 1658. Det er jo mulig, men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tror og. Jeg har kun sett henne oppført med de som foreldre på div sider jeg har gogglet. Altså andre som har lagt henne til som datter av Anikka. Så da er spørsmålet. Hvem er Beret og hva heter foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Denne tråden har ligget ei stund, men jeg prøver alikevel å komme med noen tanker.

 

Om kona til Henrik Andersen Kuosmainen het Beret eller Berte vet vi vel ikke med noe som helst sikkerhet om - dette var ei tid og sted med store språvanskligheter, litt norsk, litt svensk og en hel del finsk uttale samtidig som prestene oftest hadde dansk bakgrunn. Hva som ble uttalt og hva som ble hørt og nedskrevet kan nok variere mye. Vi har eksempler på at samme dama er blit skrevet som Beret, Britta, Böret og Berte. Tenk bare på hvor mange variasjoner det finnes i kildene med navnet "Henrik" på finnskogene.

 

Når kona til Henrik Andersen ble født kan vi ikke påstå at var i 1658 siden den eneste kilden vi har for dette er at hun er nevnt som 76 år gammel da hun døde i 1734. Om vi skal stole på alder ved død ville hennes ektemann ha vært født i 1661, mens etter alder under Finnemanntallet skulle han ha vært født i 1664. Det finnes også skrivelser i Sverige som forteller at han var født ca. 1658. Aldersangivelser på denne tiden finnes det utallige eksempler på at en må ta med ei god klype salt. Fødselsåret til Anders Mortensen "Liitiäinen" Liden i Gravberget varierer i kildene helt fra født 1600 til født 1624????

 

Jeg har leita en del etter hvor det ble av Ole Olofson Tossavainen og Kari Povelsdatter Raatikainens datter Berte som ble født ca. 1664 i Vålberget, men jeg har ikke funnet henne igjen - men uten å påstå noe som helst, så tror jeg ikke en helt kan avskrive at det her er snakk om en og samme dame.

 

Men selvsagt, dette er skummelt å skrive det ned sort på hvitt, for da blir det fort en sannhet - for noe som helst bevis finnes ikke som jeg ser, men muligheten synes jeg at en ikke helt kan se bort fra?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.