Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning av kilde: Joh. G. Reppe, statsarkivet i Trondhjem: Håndskreven slægtstavle «Slektene Schelderup, Steen m.fl.»


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser innimellom henvisninger til en kilde som kalles

Joh. G. Reppe, statsarkivet i Trondhjem: Håndskreven slægtstavle «Slektene Schelderup, Steen m.fl.»

Årstall er mer vagt, noen nevnet 1950-tallet.

 

Om det er en bok eller bare et lite notat, offentlig eller privat har jeg ikke stor formening om.

 

 

Det er jo supert at man viser til kilder i slektsforskningen sin, men mitt problem er at jeg simpelthen ikke klarer å finne den noen plass. Hverken i bibliotek eller via private hjemmesider på internett.

 

Siden såpass mange henviser til denne karen og tilsynelatende at han har befatning til Statsarkivet i Trondheim tillater jeg meg å spørre her.

 

Er kilden autentisk og er det mulig å få tak i denne slektstavlen? Om mulig, gjerne elektronisk/scannet versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ved søk i Bibsys finner jeg at biblioteket ved universitetet i Bergen har en stamtavle utarbeidet av Joh. Reppe. Uheldigvis står ikke vilken tavle det er, men den er utarbeidet i 1954. Vi har den ikke ved Statsarkivet i Trondheim.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nå vært i kontakt med Universitetet i Bergen. De var behjelpelige med å finne dokumentet.

 

Det viser seg at dette er en tom stamtavle, en mal for utfylling av personer i et slektstre.

 

 

Jeg begynner nå å tvile på om det egentlig finnes noen "Håndskreven Slægtstavle" som vil være av interesse for slektsgranskere. Mer tyder det på at noen har fått tak i malen, fylt ut og senere har det blitt misforstått og tolket dithen at en (tidl) ansatt i Statsarkivet har arbeidet med disse slektene som er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Joh. G. Reppe har også laget en oversikt over slekten Aspaas, datert Trondheim i november 1934. Kan han ha vært ansatt ved Statsarkivet i Trondheim på denne tiden? Lar det seg gjøre for SATr.heim å finne det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg har dessverre ikke klart å finne ut mer om Joh. G. Reppe og slektstavlen som du spør om. Han var i hvert fall ikke ansatt på Statsarkivet (jeg har sjekket, den gangen hadde arkivet bare 5 ansatte...). Det ser ut som han var en privat slektsforsker som brukte forskjellige arkiver i arbeidet sitt. På nettet blir han sitert i forskjellige sammenhenger (for eksempel her: http://www.winnem.com/siec/nberg.htm eller http://slekt1.com/index.php/slektsboker/saakvitne-sastad/skaun/8578-kiil-skaun--et-bidrag-til-en-slekts-historie og her http://www.heimdalif.no/bw/slekt/html/sources.html ). Hos oss er det registrert et hefte om Jentoft-slekten og et hefte om Kiil-slekten men den nevnte slektstavlen finner jeg ikke, verken i biblioteket eller i Lokalia/Personalia-samlingen vår.

Vennlig hilsen

Regina Tödter, e.f.

konsulent

Statsarkivet i Trondheim

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.