Gå til innhold
Arkivverket

Ring Ringson Årnes 1353


Anita Bakken
 Del

Recommended Posts

Mannsnavnet Ring brukt i Møre Romsdal. Kjennes dette navnet fra noen kilder, ? Kan dette være et Norsk navn eller opprinnelsen utenfor Norge.? Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Stange Bygdebok:

 

Snorres beretning om begivenhetene som kvadet skildrer, at Olav Haraldssson beseiret 5 småkonger på Hedemarken som hadde slått seg sammen mot ham, går over 4 1/2 side i min Snorre-utgave. (forfatterens anm.)

 

Utgangspunktet der er at Olav Haraldsson først for såpass hardt fram i Vingulmark, altså området i Viken opp til Opplandene, og dernest også på Romerike, at kongen på Romerike dro opp til kong Rørek på Hedemarken. Sammen med kongene over Gudbrandsdalen og Hadeland, og Røreks bror Ring, møttes 5 konger til rådslagning «der det heter Ringsaker». Rent bortsett fra at Ring Dagsson og sønnen Dag Ringsson, som deltok på Olavs side på Stiklestad, er sikre historiske personer, har vi en hittil upåaktet kilde som knytter småkongemakta til Ring Dagsson med Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kilden din til "Ring Ringson Årnes 1353"?

 

Navnet får meg jo uvilkårlig til å tenke på Hans Hyldbakks bygdebok for Stangvik hvor han omtaler ei "gamal ætt på Årnes". Om Ring har han en kildehenvisning til "eit kjerkegardsprov oppteke på Stangvik kjerkegard den 9. mai 1585" hvor det skal framgå at far til Audun Årnes het Ring. Om Audun vises det til rettspapirene om Krognes laksevorpe, som er samlet i en egen mappe ved Statsarkivet i Trondheim. Om farsnavnet Ring er nevnt her framgår vel ikke tydelig av det Hyldbakk skriver. Men navnet Ring bør jo da være kildebelagt i dette "kjerkegardsprovet".

 

Hvis det er samme bok som ligger til grunn for din overskrift, blir jeg litt forvirret av årstallet 1353.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Takk for hjelpen begge to. Jeg har vel lest noe i Hyldbakk sin bygdebok,men har den ikke nå. Det var to hjemmesider som oppgav årstallet 1353 ¨på denne Ring Årnes. Kråknes laksevorpe er i Valsøyfjorden så det er mulig detstår mere om dette i bygdeboka til Anders Todal. Jeg har en kobling til Årnes gård via slekta Halle i Todalen. Min kobling er der min tipp'2 Jon Steinarson Halle . Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.