Gå til innhold
Arkivverket

Elevlister Døvstuminstituttet i Trondheim, midten av 1800-tallet


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar var døvstum og elev ved Døvstuminstituttet i Trondheim under folketellingen i 1865. Oldefar snakket ved flere anledninger om sin døvstumme far (og siden viderefortalt til meg av min far), men det skulle vært interessant og vite litt mere om hans opphold ved døvstuminstituttet; når han ble elev, hvor lenge han var der, og hva behandligen bestod av. Vet noen om det finnes elevlister eller andre dokumenter fra dette instituttet som kan kaste lys over hans opphold der? Min tippoldefar er nr. 26, 14-åringen Andreas Jentoft fra Borge i Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok i sin tid 30 vekttall i norsk tegnspråk, og da fikk vi litt historisk innføring i de døves historie i Norge. Det fins nok i alle fall generell litteratur på området. Dessuten vil jeg tro at du kanskje junne få ut div. info ved henvendelse til en døveorganisasjon i området. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Erling! Jeg får begynne og ringe da. Det er vel kanskje vel optimistisk og håpe på at slike dokumenter er bevart, men du verden så moro det hadde vært om de fantes på ett arkiv ett eller annet sted. Hvis ikke så blir det biblioteket neste; hvis ikke konkret arkivinformasjon finnes så finnes det kanskje, som du sier, generell litteratur på området som kan gi ett bilde inn i hverdagen for elevene på ett slikt døvstuminstitutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhandlingsprotokollen til Frogn fattigvesen har jeg funnet kvartalsvise regninger for et par elever ved Fru Rosings taleskole, og om jeg husker rett fra institusjonen Torshaug institutt. Dette gjaldt 1880/1890 årene. Fattigvesenet betalte utgiftene og fikk dette refundert av Amtet. Så om det finnes bevarte arkivsaker fra fattigvesenet på din slektnings hjemsted så kan det hende du kan finne tilsvarende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Espen! Det hadde jeg ikke tenkt på, da har jeg en aveny til og undersøke. Jeg har forresten sendt epost til Norsk Døvemuseum, og i morgen skal jeg ringe litt rundt og se hva som finnes av andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tippoldefar var døvstum og elev ved Døvstuminstituttet i Trondheim under folketellingen i 1865. Oldefar snakket ved flere anledninger om sin døvstumme far (og siden viderefortalt til meg av min far), men det skulle vært interessant og vite litt mere om hans opphold ved døvstuminstituttet; når han ble elev, hvor lenge han var der, og hva behandligen bestod av. Vet noen om det finnes elevlister eller andre dokumenter fra dette instituttet som kan kaste lys over hans opphold der? Min tippoldefar er nr. 26, 14-åringen Andreas Jentoft fra Borge i Lofoten.

 

Hei Ken,

 

Min oldemors halvbror Martin Olsen fra Verdal var også elev her da han ble konfirmert i 1885.

 

Noe informasjon om instituttet finnes i disse to bøkene fra bokhylla.no.

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007102400054

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007081501038

 

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Andreas, ser ut som disse bøkene kan ihvertfall kaste lys over spørsmålene angående behandling, og kanskje litt om livet for elevene der. Jeg får få noen i Norge til og laste disse ned for meg. De er dessverre bare tilgjengelige for de med Norsk IP addresse :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Andreas, ser ut som disse bøkene kan ihvertfall kaste lys over spørsmålene angående behandling, og kanskje litt om livet for elevene der. Jeg får få noen i Norge til og laste disse ned for meg. De er dessverre bare tilgjengelige for de med Norsk IP addresse :(

 

Det var dumt at det ikke er tilgang fra utlandet. Har søkt etter Jentoft i bøkene, uten treff, men det står uansett endel om livet på instituttet.

 

Titlene er ihvertfall:

Andreas Christian Møller : Døvstummeinstitutet i Trondhjem og pionértiden i norsk døveundervisning

 

 

og

 

 

Trondheim offentlige skole for døve (1825-1986) : med hovedlinjene i døveundervisningens historie ute og hjemme

 

 

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg mener at der er ett forlag som heter døves forlag.

8 ganger i året kommer tidskifte : døves tidskrifte ut.

Kanskje du kan prøve deg med en etterlysning i døves tidsskrift.

 

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du vist rett i Mette. Det viser seg at blant annet at boken Trondheim offentlige skole for døve (1825-1986) : med hovedlinjene i døveundervisningens historie ute og hjemme som Andreas lenket til er utgitt på Døves Forlag. I farten fant jeg ingen andre bøker fra det forlaget agående instituttet i Trondheim, men det er verdt og ta kontakt likevel. Takk for det! Nå har jeg hvertfall flere angripsvinker for videre arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kjempeflott Erlend, det var akkurat dette jeg håpet skulle finnes. Med dette arkivmaterialet og bøkene til Andreas skal jeg være langt på vei! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Min oldefars søster gikk på Christiania Døvstuminstitutt på slutten av 1800-tallet. Ellers så var det noe som tidligere het Hjemmet for døve( som lå på nordstrand, Bergen og Andebu. Heter nå Signo Vivo. Mulig de har noe arkiv. Men du er vel ute etter noe i Trondheim- så der er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.