Gå til innhold
Arkivverket

Kildesøk på 1600-tallet


Sturla Ellingvåg
 Del

Recommended Posts

Jeg leter bakover langs min rette farslinje på Nordmøre og har stoppet opp med Mogens Eriksen som levde i Mek tinglag fra 1637 til 1707 (som giftet seg inn i Søbstad-slekta, Synnøve Søbstad, på 1660-tallet - kilde i bygdeboka).

 

Jeg har lett lenge uten hell etter faren til Mogens, altså Erik. Jeg skulle gjerne komme videre i mitt søk, spesielt siden bygdeboka opplyser at faren til Synnøve, Knut Vebenstad, visstnok knyttet familiebånd gjennom giftemål av sine barn. Det skulle gi et håp om at det er mulig å finne ut mer om slekten til Mogens Eriksen. Digitalt tror jeg at jeg har funnet alt som går å finne om Mogens Eriksen, og dessverre er jeg ikke så flink til å tyde gotisk skrift, så veien videre ser vanskelig ut for meg.

 

Spørsmålet mitt er:

Kan noen hjelpe meg med hvilke kilder jeg kan søke videre i for å koble Mogens Eriksen med faren Erik?

 

Såvidt jeg vet er det bare koppskatten i 1645 som lister familiemedlemmer, men jeg tror Mogens var for ung til å bli registrert da. Jeg har funnet flere ved navn Erik (i nærområdet) i kvegskatten (1657) og skattematrikkelen (1647), men ingen av dem kan jeg koble til sønnen Erik. Jeg har heller ikke funnet noen av eventuelt andre søsken til sønnen Mogens, som har et skifte etter seg den 30/9-1707. Digitalt finner jeg sønnen Mogens Eriksen i manntallet i 1664 og 1666, og mange av de samme Erikene fra 1640-tallet, men der stopper det digitale søket og jeg kommer altså ikke videre bakover til faren Erik. Jeg har holdt søket mitt til Nordmøre, med unntak av militærruller på grunn av krigen med Sverige i årene rundt 1658.

 

Jeg skjønner nå at jeg må begynne å lete i gotisk skrift og det er jeg dårlig på. Er det tingprotokoller, jordebøker og andre mindre skatter som jeg må søke i? Altså av det som ligger jo ute på arkivverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.