Gå til innhold
Arkivverket

Nettbrett og surfing på digitalarkivet?


Ole_S
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vurderer å skaffe meg et lite nettbrett til bruk når jeg holder på med slektsforskning og arkivbesøk. Hvordan fungerer egentlig nettbrett når det gjelder f.eks. å se på folketellinger og skannet materiale? Går det greit eller blir det for "tunge" sider å laste på nettbrett? Har nettbrettene norsk tastatur (på skjermen altså, ikke eksternt)?

 

Jeg har som dere skjønner lite peiling på den slags.

 

 

Mvh. Ole S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg vurderer å skaffe meg et lite nettbrett til bruk når jeg holder på med slektsforskning og arkivbesøk. Hvordan fungerer egentlig nettbrett når det gjelder f.eks. å se på folketellinger og skannet materiale? Går det greit eller blir det for "tunge" sider å laste på nettbrett? Har nettbrettene norsk tastatur (på skjermen altså, ikke eksternt)?

 

Jeg har som dere skjønner lite peiling på den slags.

 

 

Mvh. Ole S.

 

Jeg bestemte meg for noen år siden at jeg ikke skulle ha noen Apple-produkter.

 

Nå har jeg hatt en Ipad i snart et år, og jeg bruker nok den mer en min PC. Og en iPad (som er det eneste jeg kjenner av nettbrett) har trykkfølsom skjerm og du trenger ikke eksternt tastatur, selv om du også kan få kjøpt det som ekstrautstyr. Alt er på norsk selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Og det er ikke noe problem å se på skannet materiale eller folketellinger? Blir nok mye brukt til nettopp dette vil jeg tro, om jeg går til anskaffelse.

 

 

Ole S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Asus EEE Slider, nettbrett med mulighet for fysisk tastatur. Det er ikke noe problem med skannet materiale eller folketellinger. Det finnes også en "app" for søk på digitalarkivet. Tastaturet mitt (eksternt og internt) er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Og det er ikke noe problem å se på skannet materiale eller folketellinger? Blir nok mye brukt til nettopp dette vil jeg tro, om jeg går til anskaffelse.

 

 

Ole S.

 

Nei det blir som en liten pc-skjerm, men å printe ut noe har jeg ikke forsøkt, men du kan lagre og lage bokmerker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange positive svar her, men jeg er ikke helt enig.

 

Det skyldes kanskje at jeg for tiden er mye inne på kirkebøker og skifter og da er det veldig greit å ha stor skjerm. Det letter både oversikten (når en blar) og lesing av gammel skrift. Min 24 tommer er egentlig for liten.

 

For lesing av web-bøker o.lign. og ikke minst pdf-er er nettbrettet bra, men du skal ha veldig godt syn hvis du ikke savner en større skjerm til det jeg nevner ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er enig med Leif. Jeg har bare 17 tommers "lap top" skjerm, men med den kan jeg ha åpent slektsprogramvinduet samtidig som jeg har folketellingen eller noen annen informasjon åpent i vindu no 2. På den måten er det ganske lett å overføre data fra en til den andre. Dette krever selvsagt separat tastatur.

 

For bare å lese websider, etc er en iPad helt suveren.

 

La oss høre hva du bestemmer!

 

Good luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at surfing på nettsider, debatter og slikt, er ok på nettbrettet. Men kirkebøkene og skifter foretrekker jeg å lese på stor skjerm. Det er mulig det bare er min arbeidsmetode, men på skannede kilder er for meg nettbrett bare en nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar!

 

For meg skal nettbrettet brukes i forbindelse med besøk i arkiver og bibliotek; for å skrive korte notater og for å ha med egne dokumenter for sammenlikning av informasjon. Jeg vil fremdeles bruke min stasjonære pc når jeg er hjemme, men tenkte nettbrett kunne være en billigere og kanskje like god løsning som laptop når det kommer til denne typen arkivbesøk. Og jeg liker at den er nettere enn en laptop, og jeg trenger ikke to pc`er i grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg bruker mest iPad, synes det går fortere når jeg skal slå på, finne sider m.m. Jeg har sliti littt med å lese bygdebøker via Nasjonalbibiloteket, på pc'en har det hengt seg oftere og lengre enn på iPad. Men det går ikke helt knirkefritt på iPad akkurat når det gjelder Nasjonalbiblioteket. Men det er jo mye som skal lastes.

 

Men folketellinger,kirkebøker og annet synes jeg er lettere å lese fra iPad, det er så lett å forstørre når det er litt smått. Når jeg er som ivrigst, da er både pc og iPad i bruk ved siden av hverandre... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både pc med Windows 8 (med ekstern skjerm) og iPad i det daglege. iPad er nok meir i bruk enn pc'en, du kan både scanna og skriva ut med den (få tak på trådlaus printer) og det finst ein eigen "app" for Digitalarkivet som er god og rask (om du ikkje vil bruka vanleg nettlesar). Men - det finst lite eigna programvare for slektsprogram for iPad, det næraste eg kjem er app'en "Families" som kan synkroniserast med Legacy, eller app'en for MyHeritage. Så på det området er iPad mindre god.

 

Takk igjen for svar!

 

For meg skal nettbrettet brukes i forbindelse med besøk i arkiver og bibliotek; for å skrive korte notater og for å ha med egne dokumenter for sammenlikning av informasjon. Jeg vil fremdeles bruke min stasjonære pc når jeg er hjemme, men tenkte nettbrett kunne være en billigere og kanskje like god løsning som laptop når det kommer til denne typen arkivbesøk. Og jeg liker at den er nettere enn en laptop, og jeg trenger ikke to pc`er i grunn. :)

 

Ja - og då går det bra med nettbrett, t.d. iPad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og en smart ting å bruke: når du f.eks finner en kirkebokside med opplysninger du trenger, så er det bare ett "klikk", så har du tatt bilde av siden. Så ligger kirkebokssiden i sin helhet i dine bilder. Eller hvis du utvider ( gjør skriften større ) så er det utsnittet du har tatt bilde av i dine bilder. Kjekt synes jeg, trenger ikke å notere hele tiden. Sparer meg for mye , er litt stressa når jeg endelig finner noe..... Bare MÅ komme meg videre for å finne ut mer.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.